پرورش و نگهداری گل استئوسپرموم

گل استئوسپرموم از گل های زینتی آپارتمانی است و به دلیل این که کاشت و پرورش راحتی دارد، مورد توجه علاقه مندان در زمینه گل و گیاهان قرار گرفته است. برای نگهداری استئوسپرموم بهتر است قبل از کاشت آن با خصوصیات و شرایط نگهداری آن اشنایی مختصری داشته باشیم.

گل استئوسپرموم که به آن مینای آفریقایی نیز گفته می شود، از جمله گیاهان زینتی است که در رده ی آفتاب گردان ها قرار می گیرد و به صورت گونه علفی و بومی کشور افریقای جنوبی می باشد. ۵۰  گونه از این گل تاکنون یافت شده است که ۳۵ گونه آن متعلق به کشور افریقا است. این گل را می توان در رنگ های متفاوتی از جمله صورتی، ارغوانی، سفید، زرد، بنفش و قرمز مشاهده کرد. در ادامه این مطلب ما به بررسی پرورش و نگهداری گل استئوسپرموم می پردازیم .

تصویری گل مینای آفریقایی

مشخصات و ویژگی های گل استئوسپرموم

گل مینای آفریقایی که از گیاهان سه ساله است، در جنگل و دشت ها به صورت وحشی رشد می کند. این گل دارای ساقه های ضخیم کرکی شکل است و برگ های معطر نیزه ای شکل دارد. خواص دارویی این گیاه در درمان سردردهای میگرنی است. سازگاری این گل با شرایط محیطی مختلف محبوبیت آن را دوچندان کرده است. جالب است بدانید این گل هیچ آلرژی به شما نمی دهد.

نحوه کاشت بذر گل

زمان کاشت بذر گل استئوسپرموم، قبل از شروع گرم شدن هوا می باشد. بهتر است قبل از کاشتن این گل در خاک برای مدته ۸ یا ۱۰ هفته ای در گلدان های کوچوکی کاشته شود.

خاک: بذر های گل استئوسپرموم در فاصله های ۳۰ سانتی متری از هم دیگر درخاکی که سبک و غنی وحاصل خیز و زهکش آن مناسب است ، کاشته می شوند.

آبیاری: این گیاه هنگامی که تازه کاشته می شود احتیاج به آبیاری بیشتری دارد ولی به طور کلی گیاه در خشکی مقامت دارد و هنگام  که سن آن بیشتر شد فواصل زمان آبیاری آن نیز بیشتر می شود. باید به این امر توجه کرد هنگام آبیاری خاک کاملا خشک باشد.

نور: در نور کم این گیاه رشد و گل دادن آن کاهش می یابد. حتی ممکن است در اثر کمبود نور ساقه های آن باریک و نازک شوند. در نتیجه مکانی باید برای کاشت این گل انتخاب شود که آفتاب به صورت مستقیم تابش داشته باشد.

گل استیوسپرموم سفیذ رنگ

تکتیر گل استئوسپرموم با روش قلمه زنی

تفاوت قلمه زدن با کشت گل استئوسپرموم در هنگام نگهداری اولیه ی این گل می باشد. در تکثیر گل به روش قلمه زنی اینگونه اقدامات صورت می گیرد :

شاخه ای از بالای این گیاه هنگامی که در فصل زمستان است و هیچ گلی ندارد برش می دهیم. در خاکی که به لحاظ غنی بودن مناسب است آن را قرار می دهیم. گل در این شرایط نیاز به  محیطی دارد که هم از لحاظ نور مناسب باشد هم به لحاظ گرما اعتدال داشته باشد. برای اینکه بستری مناسب برای گرمای این گیاه ایجاد کنیم می توانیم از بطری پلاستیکی کمک بگیرم  ولی توجه داشته باشید که هر از مدتی برای در جریان بودن هوا آن را بردارید. با رعایت همه ی شرایط نگهداری آن می توانیم بوته های جدید تری از این طریق داشته باشیم.

نمایی از دشت گل استئوسپرموم

معرفی آفت وبیماری های گل استئوسپرموم

اگر برگ های گل استئوسپرموم در هنگام عصر یا اوایل شب خیس و مرطوب باشد، احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری قارچی وسفیدک پودری  افزایش می یابد. اما به طور کلی این گیاه دربرابر بیماری خاصی حساسیت ندارد. غرقاب کردن بیش از اندازه ی خاک گل استئوسپرموم خطر پوسیدگی ریشه این گل را افزایش می دهد. افات هایی که این گیاه را تهدید می کند عبارت اند از: کنه های تار عنکبوتی، شپشک، مگس سفید و شته ها. برای در امان ماندن از حشرات سقید، بهتر است خاک گل را تعویض و آن را مرتبا تمیز کنیم. برای از بین بردن شته ها نیز از اسپری مخلوط آب و صابون استفاده می کنیم. در صورت از بین نرفتن از حشره کش ها کمک می گیریم.

معایب گل استئوسپرموم

از آنجا که رشد و نگهداری گل استئوسپرموم تحت تاثیر شدید نسبت به تغییرات آب وهوا می باشد، باید هنگام تغیرات آب و هوایی مرتبا از این گل مراقبت نمود زیرا این گیاه در آب و هوای خشک در معرض حشرات مزاحم است و در آب هوای مرطوب حشرات طوسی رنگ این گیاه را مورد حمله خود قرار می دهند. با قرار دادن جریان هوا در محیط رشد این گل ، از این آسیب ها می توان درامان بود. زرد شدن برگ های این گیاه نشان دهنده از وجود شته هایی است که به غنچه های گل استئوسپرموم می چسبد و درنهایت ساقه این گیاه را تضعیف و کل گل را درگیر می کند.

 پرورش و نگهداری گل استئوسپرموم

به طور کلی این گل به مراقبت های خیلی جدی نیاز دارد، که اگر در زمان کاشت آن مورد توجه قرار نگیرد، در امر پرورش آن موفق نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *