کود حیوانی و تقویت خاک

گیاهان برای رشد بهتر شادابی و طراوت خود علاوه بر شرایط اوکولوژیکی نیاز به یک سری مکمل هایی هستند تا بتوانند در مسیر رشد خود عملکرد بهتری داشته باشند. کود های حیوانی با داشتن ویژگی هایی می توانند مکمل های بسیار خوبی برای خاک و رشد گیاهان باشند.

در زراعت از فضولات بعضی از حیوانات مثل مرغ، گوسفند و گاو به عنوان کود برای خاک استفاده می شود. این کود های حیوانی که دارای مواد آلی و مفید برای خاک در کشاورزی هستند، خاک را تقویت و غنی سازی می کنند. افزایش نفوذ پذیری و نگه داری آب و افزایش هوادهی خاک از فواید دیگر استفاده از کود در کشاورزی می باشد. در کود حیوانی مقدار زیادی ازت دیده می شود. این ماده در کود گاوی بیشتر از کود گوسفندی است. اما مقدار فسفر و پتاسیم کود مرغی بیشتر از کود گاوی و گوسفندی می باشد. جالب است بدانید که هر چه جثه حیوان کوچک تر باشد کود حاصل از آن قوی تر است. نکته دیگر لازم به ذکر این است که کود ها ی مورد استفاده در خاک کشاورزی باید پوسیده باشند و هم چنین از نبودن آفات و بذر های علف هرز در این کود ها باید اطمینان حاصل شود.

کود دهی گیاهان

انواع کود حیوانی

کود گاوی:

کود گاوی که از آن به عنوان کود سرد یاد می کنند دارای رطوبیت ۸۰ درصدی و مقدار آب موجود در آن بیشتر از کود اسبی است. این کود حیوانی به آرامی و با سرعت بسیار کم تجزیه شده و حرارت آن به سرعت بالا نمی رود. جدا سازی مواد غذایی و مفید از کود گاوی  تا مقدار ۵۰ درصد ممکن است، بیشتر از ۱۸ هفته زمان ببرد. کود گاوی بذر های علف هرز کمتری دارد زیرا گوارش گاو به گونه ای است که غذا را به خوبی هضم کرده و کارایی بیشتری در هضم غذا دارد.

کود گوسفندی

سرعت تجزیه ی کود گوسفندی نسبتا بالاست و این کود زود تجزیه می شود.این کود برخلاف کود گاوی از نظر حرارت تولیدی گرم است .کود گوسفندی رطوبتی ندارد و بسیار خشک است.

کود حیوانی و تقویت خاک

کود اسبی

کود اسبی که معروف به کود گرم است حرارت زیادی تولید کرده و با سرعت زیادی تخمیر می شود. کود اسبی هم مانند کود گوسفندی خشک است. این کود حیوانی دارای منبع زیادی از ازت می باشد. برای گیاهان ریشه ای ،گلدار، صیفی و همچنین سبزی هایی که رشد سریع  ولی عمر کوتاهی دارند از این کود استفاده می شود. کود اسبی دارای بذر های علف هرز می باشد زیرا اسب از علف های هرز تغذیه می کند و دسگاه گوارش آن توانایی نرم کردن و هضم آن ها را ندارد. پس قبل استفاده از کود اسبی باید این بذر ها را از بین برد.

کود مرغی

کود مرغی از به خاطر محیط خاک اره که دارد از مقدار کربن بالایی برخوردار است. این کود غنی از مواد غذایی می باشد. مصرف این کود باید با احتیاط و به مقدار خیلی کم باشد. بهتر است این کود با سایر کود های حیوانی دیگر مخلوط شود تا باعث سوختگی گیاه جلو گیری نشود.

زمان مناسب مصرف کود حیوانی

به طور کلی استفاده از کود ها در زمان کاشت گیاه تاثیر بهتری بر روند رشد گیاه دارد. در مورد کود حیوانی هم همین امر صدق می کند. کود های حیوانی که از مرحله تخمیر گذشته اند، هم زمان با کاشت گیاه باید از آن ها استفاده کرد. می توان گفت در فصل بهار مواد مفید و غذایی داخل کود ها تاثیر بیشتری از فصل پاییز روی گیاهان داشته است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته در خاک هایی با بافت ریز هدر رفت کود ها کمتر بوده است. در این گونه خاک ها استفاده از کود اگر در زمان پاییز یا زمستان قبل از یخبندان ها  هم صورت بگیرد مشکلی رخ نمی دهد، اما در خاک های شنی و سبک و یا زمین های که شیب دار هستند و احتمال فرسایش خاک می باشد زمان کود دهی بهتر است همان موقع کاشت گیاه باشد.

کود حیوانی و فواید آن

نگهداری کود های حیوانی

برای نگهداری و انبار کردن کودها در یکجا و بشکل مناسب، به صورتی که باعث هدر رفت کود ها نشود رعایت کردن موارد زیر ضروری است

  • در محل انبار و نگهداری کود ها رطوبت به مقدار کافی وجود داشته باشد.
  • محل نگهداری کود ها باید فضای سرپوشیده همراه با هوای در جریان باشد.
  • کود ها در محل انبار و نگهداری بهم فشرده باشند.
  • جابه جایی در کود های انبار شده صورت نگیرد.

اهمیت کود های حیوانی در زراعت و کشاورزی

_ کود های حیوانی با داشتن مواد آلی عملکرد هوادهی خاک را بهبود می بخشند.

_ خاصیت قلیایی کود ها سبب افزایش PH خاک می شود.

_در بافت خاک تاثیر گذار هستند.

_ یک منبع تامین مواد مغذی برای گیاهان هستند و هم چنین مواد آلی خاک را تامین می کند.

_ نفوذ آب در خاک را افزایش می دهد و سبب می شود که ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش یابد.

_ تولید محصولات را افزایش می دهد.

_ دی اکسید کربن، اسید آلی و مواد غذایی که در خاک هستند را برای جذب و استفاده گیاه آماده می کند.

_ در زمین هایی که سبک هستند این کود ها باعث متصل شدن ذرات خاک می شوند و در زمین های که سنگین هستند با پودر کردن خاک، نفوذ پذیری آن را افزایش می دهند.

تصویری از کود دهی گیاهان

 نحوه و میزان مصرف کود های حیوانی

نحوه ی استفاده از کود های حیوانی به طور کلی به این شکل است که کود ها به طور یکنواخت و به صورت یکدست در زمین زراعی پخش شده و با شخم زدن، به زیر خاک برده می شوند. عمق مصرف کود ها در خاک بستگی به شرایط آب و هوایی، نوع خاک و هم چنین نوع کود دارد. پخش شدن کود ها توسط دستگاهی که در انتها و کف تریلی بسته شده است انجام می گیرد.

میزان استفاده و مصرف کود حیوانی بستگی به مواد آلی خاک، نوع گیاه، بافت خاک و حتی میزان باران دارد. جالب است بدانید در مناطقی که باران زیاد باریده می شود استفاده از کود برای گیاهان بیشتر است. خاک هایی با بافت سبک نیز نیاز بیشتری به کودهای حیوانی دارند. همچنین روش های مختلف تقویت خاک گلدان را اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *