کاشت گل نرگس

گل نرگس یکی از زیباترین و خوشبوترین گل های موجود در دامن طبیعت است که طرفداران فراوانی دارد. گل نرگس در دسته گل های پیازی و باغچه ای قرار می گیرد. گل نرگس در روزهای آخر سال گل می دهد و بسیار معطر است. برای کاشت گل نرگس اگر پیازها در پاییز کشت شوند در اوایل بهار شروع به گل دهی می کنند.

گل نرگس انواع مختلفی دارد و به رنگ های مختلف در طبعت یافت می شود اما اکثریت آن ها به رنگ سفید و زرد هستند. کاشت گل نرگس نیازمند حوصله و مهارت می باشد زیرا این گل از دسته گل های حساس به شمار می آید.

ما در مطالب قبلی مجله سبزانه از پرورش گل شب بو، تکثیر بامبو، تکثیر گل ناز و  گل گندمی نیز مقاله نوشته ایم و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

گیاه شناسی گل نرگس:

نرگس گیاهی نباتی و دائمی است که پیاز های آن گلابی شکل و کشیده است که پیازها دارای ورقه های فلسی و منطبق هستند. نوعی سم به نام آلکالوئید در پیاز گل نرگس وجود دارد که بسیار خطرناک است. گفته اند که عطر گل نرگس دارای موادی است که بر روی مخاط و سینوس ها و عملکرد مغز تاثیر مثبت می گذارد. در کشور ما انواع نرگس را از جمله نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر و نرگس نروک یا پنجه گربه ای را می توان پرورش داد. در بین این ارقام نرگس شهلا و نرگس شیراز از طرفداران بیشتری برخوردارند و به صورت شاخه بریده در ماه های آخر پاییز و فصل زمستان به فروش می رسند.

کاشت و پرورش گل نرگس

نیازهای اکولوژیک گل نرگس و شرایط نگهداری آن:

گل نرگس گیاهی نسبتا مقاوم به سرما است و حساسیت کمتری به یخبندان دارد به طوری که برای به گل نشستن پیازهای نرگس باید یک دوره سرما ببینند. اما بعد به گل نشستن نیازمند دمای بالاتری هستند.

آنچه باید از پرورش گل نرگس بدانید

خاک:

خاک مناسب برای کاشت گل نرگس، خاکی با بافت متوسط و نسبتا سبک، لومی و غنی از مواد آلی می باشد.

آبیاری:

برای کاشت نرگس به آب فراوان نیاز است. در هنگام کاشت خاک باید مرطوب باشد. برای گل دهی علاوه بر سرما نیاز است که پیازها یک دوره خشکی را هم پشت سر بگذارند. اگر این دوره سرما و خشکی را پیازهای نرگس پشت سر نگذارند، گیاه دارای برگ های فراوان می شود اما به گل نمی نشیند.

کود دهی:

اگر گل نرگس را درون گلدان کاشته اید، استفاده از کودهای آلی همانند ورمی کمپوست و اگر کاشت نرگس را در باغچه انجام داده اید استفاده از کودهای حیوانی مفید می باشد.

گل نرگس و نحوه کشت و نگهداری آن

آموزش کاشت و تکثیر گل نرگس:

برای کاشت گل نرگس لازم است مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

  • از زمان خریداری تا هنگام کاشت، پیازها را درون یخچال نگهداری کنید.
  • قبل از کاشت، پیازها را دو ساعت درون آب ولرم قرار دهید.
  • برای کاشت نرگس درون گلدان، از گلدان های بزرگ استفاده کنید تا شرایط رشد برای گیاه فراهم باشد. و به این نکته توجه کنید چون نرگس مواد سمی از خود ترشح می کند، قرار دادن گیاهان دیگر با نرگس کار اشتباهی است.

شرایط اکولوژیک لازم برای پرورش گل نرگس

  • گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید به شکلی دو سوم پیاز زیر خاک قرار بگیرد. خاک دور پیازها را محکم کنید.
  • آبیاری را تا زمانی که خاک گلدان کاملا خیس شود انجام دهید. در باغچه نیز باید آبیاری تا زمانی که خاک اطراف گیاه مرطوب شود انجام بگیرد.

آموزش کاشت گل نرگس

  • گلدان را در یک محیط گرم و در زیر مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  • دو تا سه هفته دیگر پیاز ها شروع به جوانه زنی می کنند تا زمانی که جوانه ها به طور کامل سر از خاک در نیاورده اند از آبیاری مجدد گیاه اجتناب کنید.

گیاه شناسی گل نرگس

  • بعد از رشد ساقه ها باید به گونه فواصل آبیاری را تنظیم کنید که خاک گیاه هیچ موقع خشک نشود و استفاده از کودهای مفید در این دوره به رشد بهتر و سریعتر گیاه کمک می کند.
  • ساقه های بلند شده را به کمک یک قیم صاف نگه دارید.
  • بعد از اینکه گیاه به گل نشست آن را از آفتاب مستقیم دور نگاه دارید و هر روز مقدار کمی آب به خورد نرگس بدهید.نحوه نگهداری گل نرگس

در کاشت گل نرگس دوره سرما و خشکی پیازها را از یاد نبرید و شرایط مناسب محیطی را برای رشد و نگهداری این گل زینتی معطر فراهم آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *