کاشت و نگهداری از گل دم شیر

یکی از گیاهان پر خاصیت و زینتی می توان به گل دم شیر اشاره کرد. اگر می خواهید این گل را پرورش دهید در این مطلب با نگهداری از گل دم شیر همراه سبزانه باشید.

در نواحی کوهستانی و مرتفع کشور گیاه دارویی و فوق العاده معطر مشاهده می شود که نام آن گل دم شیر می باشد. این گیاه داری خواص بسیار بوده به طوریکه صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و صنعت دارو سازی از آن بهره می گیرند. نگهداری از گل دم شیر امروزه در سراسر دنیا بسیار با اهمیت است زیرا طب سنتی از این گل در درمان بسیاری از امراض استفاده می کند.

کاشت گل دم شیر پر خاصیت

در کشور های غربی از گل دم شیر به عنوان داروی  مقوی و اشتها آور، ضد تشنج، قابض وخلط آور استفاده می کنند. هم چنین ماما ها برای جلوگیری از عفونت های رحم از این گیاه پر خاصیت  کمک می گرفتند. این گیاه هم چنین به عنوان یک خواب آور طبیعی و آرام بخش نیز عمل می کند. درمان بیماری های قلبی و کاهش فشار خون نیز از دیگر خواص درمانی این گل می باشد.

آشنایی با طرز نگهداری از گل دم شیر

قبل از اینکه با روش نگهداری این گیاه پرخاصیت شما را آشنا کنیم، بهتر است ویژگی ها و خصوصیات ظاهری گل دم شیر را بشناسید.

خصوصیات و ویژگی های ظاهری

در غرب اروپا، انگلیس، شمال آفریقا، مناطق بالکان، شمال آسیا و اسکاندیناوی رویش گل دم شیر را می توان ملاحظه کرد. این گیاه چند ساله و علفی، با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش خود، بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می روید.

سطح برگ های دم شیر پوشیده شده از کرک است. برگ های این گل به صورت متقابل روی ساقه قرار دارند و برگ های پایینی نسبت به برگ های بالایی بزرگتر می باشند. این برگ ها که حدود ۶ تا ۷ سانتی متر طول دارند، ۵ تا ۷ بریدگی را دارا می باشند. اما برگ های بالایی و میانی کوچکتر بوده و حدود ۲ تا ۴ سانتی متر  طول دارد. هم چنین برگ های پایینی این گیاه دمبرگ های بلندتری نسبت به برگ های بالایی دارند.

روش های کاشت و نگهداری از گل دم شیر

در مورد خصوصیات ساقه  گیاه دم شیر می توان گفت که آن ها منشعب، تا حدودی تو خالی و مستقیم هستند. گل های این گیاه صورتی رنگ و به شکل دسته های متراکم می باشد. دسته های که دارای ۸ تا ۱۱ عدد گل است که در زوایه برگ ها شکوفا می شود. طول گل های دم شیر ۳ الی ۵ میلی متر است. در هر ساقه این گیاه ۲۰ تا ۲۵ چرخه گل را می توانید مشاهده کنید.

نیاز های اکولوژیکی گل دم شیر

کاشت و نگهداری از گل دم شیر همانند سایر گل ها و گیاهان، نیازمند شرایط محیطی مخصوص به خودش است که در این قسمت این نیاز ها را به صورت جداگانه بیان می کنیم.

خاک: گیاه دم شیر در اکثر خاک ها رشد می کند. اما بستری که برای رشد این گل مناسب است   ترکیبی از خاک های شنی، آهکی و ماسه می باشد. هم چنین خاک این گل باید از قدرت زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

دما و نور: دمایی که برای رشد مطلوب این گل ارزیابی شده است، ۱۶ تا منفی ۳ درجه  سانتی گراد می باشد. دم شیر به آفتاب کامل و نیمه سایه برای رشد خود نیاز دارد. دقت داشته باشید که تابش مستقیم نور خورشید سبب می شود تا  برگ های این گیاه پژمرده  شود.

آب: این گل برای رشد و پرورش نیاز به آبیاری متوسط دارد. توجه داشته باشید که از غرقابی کردن بستر این گیاه خودداری کنید. غرقابی کردن باعث ایجاد پوسیدگی در ریشه های گیاه می شود. در فاصله بین دو  آبیاری مهلت دهید که سطح خاک خشک شده باشد و سپس به آن آب دهید.

روش های نگهداری از گل دم شیر

کاشت گل دم شیر

این گیاه را می توان از دو طریق کاشت، یکی به روش بذری و دیگری روش رویشی.

در روش بذری، کاشت دم شیر به شکل غیر مستقیم صورت می گیرد. نیمه دوم اسفند ماه و یا اوایل فصل بهار زمان بسیار مناسبی است برای اینکه بذر این گل را در خزانه هوای آزاد کاشته شود. رویش بذر ها معمولا در خزانه هوای آزاد با سرعت خیلی کم و به کندی صورت می گیرد و در نهایت هم تعداد اندکی از آنان ممکن است سبز شوند، به همین علت پیشنهاد می شود که برای تکثیر این گیاه، بذر ها را  در خزانه زیر پلاستیک بکارید. در هر هکتار زمین حدود ۱/۵ تا ۲ کیلو گرم بذر باید کاشته شود.

برای ازدیاد دم شیر به روش رویشی، در زمان های مناسب باید به تقسیم قطعات ریشه اقدام کرد. بوته هایی که عمر آن ها ۲ تا ۳ سال است را خارج کرده  و از سالم بودن آن ها و نداشتن قارچ و باکتری اطمینان حاصل کنید. سپس آن ها را به قطعه های مناسب قسمت کرده و در بستر مناسب بکارید. اگر کشت در سطح گسترده ای قرار است انجام شود، استفاده از ماشین های نشا برای منتقل کردن بوته ها به زمین کشت پیشنهاد می شود. در این روش ۳۷ تا ۴۰ هزار بوته در هر هکتار از زمین کاشته می شود.

گل دم شیر و روش های کاشت آن

برداشت این گیاه

اگر این گل را به صورت یک ساله برداشت کنید، پیکر رویشی آن مناسب و کافی نمی باشد. پس پیشنهاد می شود که از سال دوم دم شیر را برداشت کنید. مرحله گلدهی گیاهان مناسب ترین کیفیت و کمیت مواد موثر را دارا می باشند. از سال دوم رویش گیاهان، می توان آن ها را دوبار در هر سال برداشت کنید. زمان برداشت مرحله اول باید در آخر ماه خرداد و برداشت مرحله ی دوم در اواسط ماه شهریور باشد. این نکته نیز لازم به ذکر است که کیفیت گیاهانی که طی مرحله دوم برداشت می شوند چندان مناسب نبوده و پیشنهاد می شود که محصول هر دو مرحله را باهم مخلوط کرده و از ترکیب آن مواد موثر را استخراج کنید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات سایت سبزانه درباره کاشت گیاه آلوئه ورا ، گیاه رزماری و گیاه رازیانه را نیز مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *