گل پتوس سانتین و شرایط نگهداری آن

در این مقاله قرار است به پرورش گل پتوس ساتین و همچنین شرایط نگهداری از این گیاه و تکثیر آن بپردازیم .

اگر نمی خواهید زمان زیادی برای آبیاری گل های خود بگذارید و به پرورش گل و گیاه علاقه مند هستید یکی از انتخاب های شما می تواند پرورش گل پتوس ساتین باشد این گیاه آپارتمانی که رشد آهسته ای دارد  مراقبت خاصی نمی خواهد اما تحمل سرما را ندارد و باید از آن در محیطی گرم نگهداری شود

تفاوت پتوس ساتین با پتوس های هم خانواده اش در چند رنگ بودن برگ هایش است که باعث جذاب تر شدن این گیاه می شود باید بدانید خود پتوس ساتین هم انواع مختلفی دارد  که از جمله محبوب ترین آن ها می توان به پتوس با رنگ های سبز و قلبی شکل ، پتوس با برگ های کوچک و رنگ سبز تیره و خال های نقره ای ، پتوس ساتین با برگ های بزرگ و سبز تیره و لکه های نقره ای بزرگ نام برد.

پتوس را می توان در مکانی قرار داد که شاخ و برگ های آن به صورت آبشاری آویز شوند اما نکته جذاب اینجا است که پتوس به دلیل داشتن ریشه های هوایی می تواند در مکانی قرار بگیرد که رشد آن به طرف بالا پیش رود و مانند یک ستون عمل کند.

پرورش گل پتوس ساتین

روش تکثیر گیاه پتوس ساتین

ساقه گیاه را از جایی که به خوبی رشد کرده و دارای دست کم سه برگ می باشد با قیچی یا چاقو تمیز برش دهید و بعد ساقه برش خورده را در آب قرار بدهید نکته قابل توجه این است که نباید برگ گیاه داخل آب قرار بگیرد زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

برای پرورش بهتر گل پتوس ساتین زمانی که ریشه گیاه به ۱۰ سانتیمتر رسید قلمه هارا به خاک منتقل کنید و برای مدتی آبیاری را به صورت منظم انجام بدهید تا به دلیل انتقال قلمه از آب به خاک شوکی به گیاه وارد نشود و به محیط خاک عادت کند.

زمان مناسب برای قلمه زدن پتوس در بهار و یا اوایل تابستان است.

روش تکثیر گل پتوس ساتین

مراقبت از گیاه پتوس ساتین

نور

درست است که پتوس ساتین در محیطی گرم رشد می کند اما اگر در معرض نور مستقیم قرار بگیرد برگ های زیبا و چند رنگ آن رنگ خود را از دست داده و بعد از مدتی می سوزند.

خاک

بهتر است از خاک های مغذی موجود در بازار استفاده کنید.

آّب

باید توجه کنید که آبیاری بیش از حد این گیاه را پژمرده و برگ های آن را زرد می کند.

نکته :

زمانی به گیاه آب بدهید که تا عمق حدود ۵ سانتی متری سطح خاک خشک باشد و از آبی که با دمای اتاق هم دما شده به صورت تدریجی و آهسته استفاده کنید تا به عمق خاک نفوذ کند

دما و رطوبت

با توجه به اینکه پتوس ساتین یک گیاه گرمسیری است برای ادامه حیات خود به گرما و رطوبت نیاز دارد. دمای ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۴۰ تا ۵۰ درصد برای پرورش بهتر گل پتوس ساتین مناسب است.

توجه داشته باشید هوای خشک باعث قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه می شود و در ضمن برای افزایش رطوبت از غبار پاشی و یا همان آب پاشی استفاده نکنید زیرا به دلیل داشتن ریشه های هوایی رطوبت را جذب کرده و باعث آبیاری بیش از حد می شود.

کود

بهترین زمان برای کود دهی به پتوس ساتین در فصل رشد آن یعنی بهار تا پاییز فقط یک بار آن هم با کود قابل حل در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی است.

هرس

جدا کردن و هرس برگ های آسیب دیده علاوه بر زیبا تر شدن گیاه به رشد بیشتر و پرورش گل پتوس ساتین کمک می کند، هرس بهتر است در بهار که شروع فصل رشد گیاه است انجام شود.

تعویض  گلدان

زمانی که مشاهده کردید ریشه های گیاه از سوراخ های زهکش گلدان خارج شده اند بهترین زمان برای تعویض گلدان است، بهتر است این کار را در زمان شروع فصل رشد انجام دهید؛ بهتر است بدانید یک گلدان کمی بزرگتر همراه با خاک جدید و مغزی بهترین انتخاب است.

هنگام تعویض گلدان به این نکته توجه داشته باشید که به ریشه گیاه و ساقه آسیبی وارد نشود و همه خاک های قبلی روی ریشه را با آب بشویید و اگر ریشه قدیمی و پوسیده ای وجود داشت آن ها را هرس کنید.

گل پتوس ساتین با برگ سبز و قلبی شکل

آفات و بیماری ها در پتوس ساتین

این گیاه معمولا دچار آفت و بیماری نمیشود به همین دلیل است که پرورش گل پتوس سامین راحت و بی دغدغه است اما ممکن است دچار حمله کنه های عنکبوتی شود البته این کنه ها به راحتی با شستشوی زیر و روی برگ ها از بین میروند  و اگر میزان آلودگی زیاد باشد باید از صابون حشره کش یا روغن های مخصوص باغبانی استفاده کرد.

بیماری دیگری که ممکن است پتوس شما را درگیر کند پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد است. هنگامی که آسیب جدی به ریشه گیاه وارد شود علایمی مانند قهوه ای شدن ساقه ها و به وجود آمدن لکه های سیاه روی برگ ها در ظاهر گل پتوس ساتین مشاهده می شود؛ برای احیای گیاه بهتر است از گلدانی جدید با زهکشی مناسب و خاک استریل استفاده شود.

آیا پتوس ساتین برای انسان خطر دارد ؟

این گیاه حاوی سمی مضر برای انسان است و در صورت بلعیدن مقدار کمی سم وارد بدن شما می شود بنابر این باید مراقب باشید و آن را از دسترس کودکان خود دور نگه دارید همچنین اگر حیوان خانگی مانند سگ و گربه دارید باید بدانید که پتوس ساتین در صورتی که توسط آن ها بلعیده شود می تواند برای آن ها هم مسمومیت ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *