پرورش گل زبرینا

زبرینا از خانواده کلیمانسه می باشد که گلی مناسب برای ادارات و بانکها می باشد. این گل زادگاهش مکزیک است و برگهایی نوک تیز و بیضی شکل دارد. اگر محل نگهداری این گیاه از نور کافی برخوردار نباشد، برگها به رنگ سیز در می آیند. ما در مجله سبزانه برای آموزش پرورش گل زبرینا این مقاله را درج نموده ایم.

برگ های گل زبرینا با لکه های نقره ای و بنفش که در وسط رنگ سبز قرار گرفته اند شناخته می شود. در پرورش گل زبرینا اگر می خواهید که گیاه پرپشت شود باید جوانه های انتهایی را حذف نمایید.

ما در مقالات قبلی از این سایت از تکثیر بامبو، پرورش گل شب بو و دیگر گیاهان زینتی مطلب نوشته و در اختیار شما قرار داده ایم.

پرورش گل زبرینا:

نیازهای اکولوژیک گیاه:

نور: گل زبرینا به نور کافی و قوی نیاز  ارد و از نور مستقیم آنهم از پشت شیشه به شدت بیزار است و اگر گیاه از نور کافی برخوردار نباشد تنها رشد قدی می کند و بد قواره می شود.

دما: دمای مناسب برای پرورش گل زبرینا در زمستان ۱۳ درجه و در تابستان دمای اتاق می باشد. این گیاه به شدت به سرما حساسیت دارد و در هواس سرد سیاه می شود.

آبیاری: هنگامی باید به آبیاری این گیاه پرداخته شود که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد.

رطوبت: لازم است که برای حفظ رطوبت گیاه، هفته ای یک بار گلدان را غبار پاشی کنید.

تکثیر گل زبرینا

تغذیه: با کودهای شیمیای مایع یا جامد مخصوص گیاه که در آب حل می شوند هفته ای دو بار طبق دستور فروشنده کمبود نیازهای غذای گیاه را تامین کنید.

خاک: مناسب ترین خاک برای گل زبرینا خاک ليموني و يا خاک حاصلخيز باغچه، ماسه و تورب است. این گیاه دوستدار خاک قلیایی می باشد.

تعویض گلدان: به جای اینکه گلدان را تعویض نمایید، هر بار از ساقه های انتهایی قلمه گیری کنید و گلدان جدید تولید نمایید.

تمیز کردن برگها: برای تمیزی برگها از آب پاشی با آب ولرم استفاده کنید.

تکثیر: برای تکثیر از قلمه های کمی سفت شده در گلدان اصلی استفده نمایید و آنها را از گیاه مادر جدا نمایید و در گلدان جدیدی بکارید.

گل زبرینا و نیاز های اکولوژیک آن

بیماری ها و درمان آنها:

اگر گیاه بد شکل شده و ساقه های انتهایی فاقد برگ هستند، باید گلدان را تعویض و یا از گیاه قلمه گیری نمایید.

اگر برگها رنگ بنفش خود را از دست داده و ضخیم شده اند، به خاطر مصرف بیش از اندازه کود های شیمیایی می باشد.

اگر برگها می پیچند و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت شده است، به علت وجود کنه قرمز می باشد. با سم کنه کش هر دو هفته یک بار آن را سم پاشی نمایید.

آموزش پرورش گل زبرینا

اگر برگها به داخل لوله شده و خشک می شوند، یا هوا خیلی گرم است و یا سرمای موجود بیش از سطح تحمل گیاه می باشد.

اگر ساقه ها از قاعده پوسیده می شوند، به خاطر آبیاری بیش از اندازه خاک و باتلاقی شدن بستر گیاه می باشد. باید آبیاری را متوقف نمایید و اجازه دهید که خاک سطح گلدان کاملا خشک شود و بعد آبیاری را با اندازه کمتری شروع نمایید و زهکشی گلدان را بررسی کنید.

اگر لکه های سوخته روی برگها دیده می شود، یا به خاط غبار پاشی مواد براق کننده و تمیز کننده است و یا گیه در برابر نور مستقیم آفتاب قرار داده شده است.

اگر برگها بد شکل شده و حشرات سبز رنگ با ماده چسبناک روی آنها دید می شود، گل را با سم حشره کش طبق دستور هفته ای یک بار سم پاشی کنید.

راه های نگهداری گل زبرینا

اگر فاصله بین برگها زیاد و ساقه ها دراز و منحرف شده اند، به علت کمبود نور می باشد و باید گیاه را به مکان پر نور تری انتقال دهید.

اگر نوک برگها قهوه ای و روی آنها زخم هایی دیده می شود، به خاطر تشنگی گیاه می باشد و باید گیاه را آبیاری نمایید.

اگر برگها رنگ پریده، نرم و آبکی هستند، نشانه سرد بودن بیش از اندازه محیط است و گیاه یخ زده است.

هر آنچه لازم است از پرورش گل زبرینا بدانید

در پرورش گل زبرینا به نکات ذکر شده در این مقاله که در مجله سبزانه درج شده است توجه کرده و نیازهای اکولوژیک گیاهی را برای گل زبرینا فراهم آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *