روش اصولی پرورش نخل جزایر قناری

در این مقاله سعی بر این بوده شما را با پرورش نخل جزایر قناری و روش تکثیر و راه های مراقبت و نگهداری از این گیاه جذاب زینتی آشنا کنیم تا بتوانید در محیط منزل و یا حیاط خود از زیبایی آن بهره مند شوید.

نخل جزایر قناری همانطور که از نامش پیداست زادگاهش جزایر قناری می باشد، این نوع نخل نوعی گیاه تزیینی به شمار می آید که معمولا در خیابان ها برای زیبا سازی فضا استفاده می شود. این گیاه بسیار مقاوم  است و رشد آهسته ای دارد، علاوه بر فضای باز می توان پرورش نخل جزایر قناری را در محیط منزل و گلدان نیز انجام داد.

نخل جزایر قناری یکی از قدیمی ترین گیاهان دنیا محسوب می شود، نقش هایی از این گیاه بر روی کوزه هایی مربوط به دوره یونان باستان دیده شده است. این نوع نخل دو گونه اصلی به نام های نخل خرمای وحشی و نخل خرمای پیگمی دارد.از میان انواع نخل های جزایر قناری نوع نخل خرما پیگمی بهترین انتخاب برای کاشت در گلدان است.

پرورش نخل جزایر قناری می تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد:

  • به عنوان درخت در فضای باز
  • به عنوان درخت یا درختچه در پاسیو
  • به عنوان گیاه زینتی در گلدان
کاربرد های پرورش نخل جزایر قناری
استفاده از نخل جزایر قناری به عنوان درخت برای زیبا سازی فضای باز

 

"<yoastmark

پرورش نخل جزایر قناری در منزل

یکی از گونه های نخل جزایر قناری نوع آپارتمانی آن است که با نام نخل ققنوس هم شناخته می شود.این نوع نخل  معمولا ارتفاعی کمتر از ۲ متر دارد و گیاهی بسیار مقاوم است. نگهداری از جزایر قناری سخت نیست اما باید خیلی مراقب ساقه ها و برگ های این گیاه باشید زیرا خارهای بلند و تیز آن می تواند باعث خراش و بریدگی شود.نخل جزایر قناری به عنوان یک تصویه کننده در فضا نیز عمل می کند. این گیاه غیر سمی بوده و برای حیوانات و انسان ها هیچ گونه خطری ندارد.برای پرورش بهتر نخل جزایر قناری به نکات زیر توجه کنید:

گیاه تزییی و جذاب نخل

تاثیر نور در پرورش نخل جزایر قناری

برای پرورش این گیاه باید بدانید که فاکتور اصلی مراقبت از آن نور خورشید است، به یاد داشته باشید اگر گلدان شما در مکانی کم نور قرار بگیرد گیاه آسیب دیده و رشد نمی کند.

آبیاری مناسب برای نخل جزایر قناری

زادگاه این گیاه منطقه ای کم آب است، بنابر این کم آبی برای نخل شما مفید تر از آب زیاد است، ضمن اینکه آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن ریشه گیاه و در نتیجه از بین رفتن آن می شود باید حواستان باشد خشکی بیش از حد هم می تواند باعث آسیب دیدن گیاه شود.

خاک مناسب

توجه داشته باشید خاک کاملا زهکشی شده برای کاشت این نوع نخل استفاده کنید تا به راحتی خشک شود و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

زمان کود دهی

از اوایل بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای کود دادن به این گیاه است، اما در فصل پاییز و زمستان کودهی را متوقف کنید. دلیل زرد شدن برگ های نخل جزایر قناری کمبود منگنز، منیزیم و پتاسیم است بنابراین شما با یک برنامه کوددهی منظم و مغذی می توانید از این امر جلوگیری کنید و باعث پرورش بهتر نخل جزایر قناری شوید.

دمای مطلوب برای نخل جزیره قناری

این نوع نخل نیاز به گرمای زیاد دارد البته سرما را هم تا ۶- درجه می تواند تحمل کند اما برگ هایش آسیب می بیند. لازم به ذکر است از گذاشتن گلدان نخل جزایر قناری در مجاورت وسایل سرمایشی و یا گرمایشی خودداری کنید.

نخل جزایر تزیینی و زیبا سازی محیط

تعویض گلدان

به دلیل رشد آهسته ای که این گیاه دارد نیاز زیادی به تعویض گدان ندارد و هر ۲ سال یکبار کفایت می کند. هنگام تعویض گلدان از دستکش استفاده کنید تا خارهای آن به دست شما آسیبی وارد نکند.

هرس

تنها زمانی که برگی قهوه ای و یا خشک شد می توانید آن را بچینید، در غیر اینصورت نیازی به هرس مداوم ندارد.

آفات و امراض

کنه های عنکبوتی، مگس سفید، شته ها و برخی از حشرات ممکن است به نخل جزایر قناری حمله کنند. در این صورت بهترین انتخاب شما برای از بین بردن آن ها روش های درمان ارگانیک و طبیعی می باشد. یکی از این راه ها استفاده از روغن چیریش است.

نخل جزایر قناری گیاهی بسیار مقاوم

روش تکثیر در نخل جزایر قناری

این گیاه به دو روش قابل تکثیر است:

کاشت بذر و جوانه زنی

برای پرورش بهتر نخل جزایر قناری قبل از کاشت بذر، آن ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب بخیسانید. هنگام کاشت بذر آن هارا درون عمق ۱٫۵ متری خاک بکارید.دمای مناسب برای این کار ۳۲ درجه سانتی گراد است.جالب است بدانید به روش جوانه زنی نخل خرما  جوانه زنی از راه دور می گویند و آن به این معناست که وقتی شما بذری را می کارید نباید انتظار داشته باشید دقیقا در همان نقطه کاشت گیاه جوانه بزند، جوانه گیاه کمی با فاصله از محل کاشت بذر می روید.

پاجوش یا قلمه زنی

در این روش پاجوش هایی که در پایین گیاه می رویند را همراه ریشه از گیاه اصلی جدا کرده و درون گلدان هایی مجزا با خاکی جدید و زهکشی شده بکارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *