کاشت بذر کاکتوس به روشی آسان

در این مقاله به نحوه صحیح کاشت بذر کاکتوس و همچنین لوازم مورد نیاز کاشت و شرایط نگهداری از گیاه در زمان کاشت تا جوانه زدن و همینطور دوران بلوغ خواهیم پرداخت.

امروزه خانواده کاکتوس ها طرفداران بسیاری دارند، حتی خیلی از افرادی که به نگهداری گل و گیاه علاقه ای ندارند یک یا چند گلدان کاکتوس در منزل خود دارند، زیرا این گیاهان ضمن اینکه نیاز به مراقبت زیادی ندارند زیبایی خاصی به محیط می بخشند، به همین منظور کاشت بذر کاکتوس را به شما آموزش می دهیم.

تکثیر کاکتوس ها همانند گیاهان دیگر به دو روش قلمه زنی و کاشت بذر انجام می گیرد که ما در این جا شما را با روش کاشت آشنا می کنیم.

برای کاشت بذر کاکتوس به چه لوازمی نیاز داریم؟

فقط چند لوازم خیلی ساده برای کاشت کاکتوس مورد نیاز است:

سینی کاشت

می توانید یک ظرف درب دار برای این منظور انتخاب کنید و درون آن را با خاک مناسب زهکشی شده پر کنید، به دلیل اینکه بذر کاکتوس برای جوانه زنی نیاز به رطوبت بالای ۷۰ درصدی دارد بهتر است ظرف مورد نظر شما پلاستیکی باشد.

خاک مناسب برای کاشت بذر کاکتوس

بهترین خاک برای این منظور ترکیبی از پیت ماس و ماسه است.

سم قارچ کش

یکی از مشکلات کاشت بذر کاکتوس بیماری های قارچی است که در صورت شرایط نامساعد به وجود می آیند، به همین منظور استفاده از سموم ضروری است.

بذر

با توجه به این که بذر کاکتوس بسیار حساس است در انتخاب بذر مرغوب و با کیفیت بسیار توجه کنید.

مراحل کاشت بذر کاکتوس

کاکتوس ها گیاهان مقاومی هستند و از طرفی به مراقبت کمی نیاز دارند به همین دلیل برای کاشت و پرورش آن به مشکلی برنخواهید خورد، اما در عین حال باید نکاتی را بدانید تا گیاهی سالم داشته باشید.

آماده سازی خاک و سینی کاشت

خاک زهکشی و مناسبی که بالاتر درباره آن توضیح داده شده است را درون سینی کاشت بریزید، توجه داشته باشید حتما خاک را به وسیله سموم قارچ کش ضد عفونی کنید، باید خاک با سموم مرطوب شود، سپس ۲۴ تا ۴۸ ساعت به آن زمان دهید تا کل خاک ضد عفونی شود و بعد خاک را با آب بشویید تا سموم از زیر خاک خارج شود.

کاشت بذر کاکتوس

بذر ها را در عمق یک سانتی متری از سطح خاک بکارید و مراقب باشید روی بذرها با خاک پوشانده نشود و سپس درب ظرف را بندید تا رطوبت خاک حفظ شود.

نور و دما مناسب

بعد از اتمام کار سینی کشت را در محیطی با دما و نور مناسب قرار دهید، دما مناسب برای جوانه زنی کاکتوس ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد بوده و نور مناسب هم باید به گونه ای باشد که  گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، ضمن اینکه سایه نیز برای رشد بذر و گیاه مناسب نمی باشد.بعد از بلوغ کاکتوس ها به شرایطی گرم، خشک و آفتابی نیاز دارند.

جوانه زنی

بسته به نوع کاکتوس بذر ها بین یک تا دو هفته زمان برای جوانه زنی نیاز دارند.

آبیاری گیاه بعد از جوانه زنی

در طول دوره جوانه زنی باید خیلی مراقب باشید تا آبیاری را فراموش نکنید زیرا در این دوره گیاه کاکتوس به رطوبت نیاز دارد.

آبیاری گیاه بعد از رسیدن به بلوغ

ساقه های گوشتی این گیاهان وظیفه ذخیره آب را به عهده دارند بنابراین می توانند با خشکسالی طولانی مدت کنار بیایند و به همین دلیل کاکتوس های بالغ به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند و اگر میزان آبدهی به آن ها بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود.

نکته:

با توجه به حساسیت بالای کاکتوس ها به بیماری های قارچی هر ۱۰ تا ۱۵ روز از سموم قارچ کش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *