نشانه های کمبود رطوبت گیاه

در این مقاله به نشانه های کمبود رطوبت در گیاه و راهایی برای بهتر شدن شرایط گیاه شما اشاره می شود. این توضیحات به شما کمک می کند برای داشتن گیاهانی خاص در خانه شما.

بسیاری از گیاهان از مناطق گرمسیری و در زیر سایبان جنگل ها شکل می گیرند. این گیاهان به دلیل اینکه در دمای گرم و نور کمتری رشد می کنند برای آپارتمان ها بسیار مناسب هستند. گیاهانی که از محیط و شرایط طبیعی خود خارج شده و در شرایطی خشک قرار می گیرند نشانه های  کمبود رطوبت در گیاه  را نشان می دهند.

نشانه های کمبود رطوبت در گیاه:

در ادامه با چندین نشانه های کمبود رطوبت در گیاه آشنا می شوید.

از نشانه های کمبود رطوبت گیاه وجود برگ های زرد است:

برگ های زرد نشان دهنده تنش در گیاه است که دلایل متفاوتی دارد. اگر مشاهده کردید که تعداد برگ های زرد گیاهتان بیشتر شده است در این صورت باید تمام نکات محافظت از گیاه مانند رطوبت را مطالعه کنید.رطوبت در گیاهان

لبه ها و نوک برگ قهوه ای می شود:

بیشترین رطوبتی که گیاه دارد از طریق سطح برگ هایش از بین می رود. اگر در شرایط خشکی قرار بگیرد میزان تبخیر آن بیشتر می شود. رطوبت کم و مشکلاتی که در آبیاری وجود دارند اصلی ترین مشکل به وجود آمدن لبه های قهوه ای گیاه است.قهوه ای شدن برگ های گیاه

جوانه ها رشدی نمی کنند:

اگر گیاه شما دچار مشکل و تنشی شود از گل دادن جلوگیری می کند و گیاه شما استرسی که از رطوبت کم دارد باعث می شود از گلدهی جلوگیری کند. البته این قضیه همیشه وجود ندارد بعضی از گیاهان وجود دارند که استرس و تنش باعث وحشت و گلدهی آن ها می شود. بنابراین باید در همان ابتدا گیاه خود را بشناسید و نکات نگهداری از آن را به خوبی بدانید.

ریزش جوانه ها قبل از باز شدن:

گل ها و جوانه های برخی از گیاهان به میزان رطئبت کم حساسیت دارند زمانی که شما از گل و گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید جوانه زدن گل های جدید یکی از هیجان انگیزترین قسمت رشد گیاه شما محسوب می شود. زمانی که مشاهده می کنید گیاه شما دچار آفت زدگی شده این قضیه بسیار ناامید کننده است. و رطوبت کم می تواند از مهم ترین علت این مشکلات باشد.

يبرگ های خشک و ترد نمونه ای دیگر از کمبود رطوبت در گیاه

اگر میزان رطوبت گیاه شما کم باشد برگ های گیاه به سرعت خشک می شوند و در برخی موارد این گیاه دیگر قابلیت رشد را ندارد و برگ های گیاه به سرعت خشک و ترد می شوند و این یک علامت هشدار دهنده است و باید به سرعت رفع شود.

پژمرده شدن گیاه

شاخ و برگ هایی پژمرده در کمبود رطوبت گیاه:

پژمردگی شاخ و برگ ها به دلیل کم آبی به وجود می آیند اما دلیل دیگری هم مانند رطوبت کم نیز وجود دارد.

پژمرده شدن گل ها بعد از باز شدن:

اگر هوا خشک باشد از دست دادن آب و تبخیر صورت گرفته و امکان دارد در هوای گرم شکوفه های گیاه شما به زودی پژمرده شوند.

احتیاج به آب فراوان:

گیاهان خانگی در محیط هایی با رطوبت کم احتیاج به آب بیشتری دارند.به دلیل اینکه میزان تبخیر و تعرق بیشتر است. برای داشتن گیاهی سالم احتیاج است از آب بیشتری برای گیاه استفاده شود.

چه سطح رطوبتی برای گیاهان مناسب است؟

اغلب گیاهان در رطوبت ۵۰%به خوبی رشد می کنند. اگر به این سطح از رطوبت برسید گیاه شما با موفقیت رشد می کند و سالم تر می ماند. بیشتر گیاهان آپارتمانی در محیط های خشک بهتر رشد می کنند. اما تعداد کمی هم وجود دارند که باید رطوبت بسیار بالا باشد برای رشد بهتر آن ها.رطوبت گیاهان آپارتمانی

رطوبت زیاد برای گیاه ضرر دارد؟

سطح بالایی از رطوبت برای گیاهانی که خشکی را ترجیح می دهد بسیار خطرناک است. باعث بیماری و قارچ می شود. بیشترین دلیل برای رشد باکتری و قارچ ها در رطوبت بالا به دلیل تهویه ضعیف هوا است. اگر گیاهان آپارتمانی شما در شرایط رطوبت بالایی رشد می کنند باید مطمئن شوید که آیا این نوع شرایط برای گیاه شما مناسب است یا خیر. باید توجه داشت که تهویه مناسبی برای گیاه وجود داشته باشد. اگر هوا متحرک باشد خطر بیماری را در گیاه کاهش می دهد. با باز کردن پنجره یا روشن کردن پنکه برقی از بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.

روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی:

روش های زیادی برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه در فضاهای بسته مانند خانه وجود دارد. در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

غبار پاشی و آب پاشی کنید:

برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود می توانید آن ها را غبار پاشی کنید. با استفاده از یک اسپری آب پاش می توانید اطراف گیاه خود را آب پاشی کنید. با این روش رطوبت اطراف گیاه بالا می رود. باید توجه داشت که تاثیر این کار موقتی است و بستگی به نوع گیاه شما و شرایط نگهداری از آن دارد. این نکته را باید در نظر داشته باشد که هیچ گاه روی برگ های گیاهانی که پرز دارند آب اسپری نکنید. گیاهانی مانند برگ بیدی بنفش و پیچان بر از جمله گیاهان پرز دار هستند. این گیاهان به دلیل پرزی که روی برگ های خود دارند زمان آب پاشی آب را روی پرز های خود نگه می دارند و باعث ایجاد لکه و بیماری می شوند.اسپری کردن آب برای گیاه دارای کمبود رطوبت

از دستگاه بخور برای رطوبت گیاهان استفاده کنید:

دستگاه بخور علاوه بر رطوبت سازی برای گیاهان سلامتی دستگاه تنفس و پوست هم بسیار مناسب است. استفاده از دستگاه بخور یکی از راحت ترین روش ها برای تامین رطوبت برای گیاهان است. دستگاه بخور برای گیاهان رطوبت دوست مانند: مارانتا سرخس و خزه بسار مناسب است.

جزیره درست کنید:

برای کمبود رطوبت گیاه خود می توانید برای گیاهتان جزیره درست کنید. برای این کار می توانید مقداری شن ریزه کف زیر گلدانی بریزید به طوری که کف آن را کامل پوشش دهد. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و در نهایت گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید. باید در نظر بگیرید که به اندازه ای آب در ظرف بریزید که از سنگ ریزه ها بالا نیاید و با کف گلدان تماس پیدا نکند زیرا اگر با کف گلدان شما تماس پیدا کند به مرور زمان به گیاه آسیب وارد می شود و از بین می رود.

برای کمبود رطوبت گیاه را به حمام ببرید:

در فصل زمستان بهتر است گیاه را به طور هفتگی بشویید. گیاهان از این کار بسیار لذت می برند و شفاف و براق می شوند. برای شستشوی گیاه توجه داشته باشید از آب ولرم به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه استفاده کنید. این روش کمک زیادی در رشد و سلامتی گیاهتان دارد. حمام خانه شما از جمله مرطوب ترین جاهایی است که بهترین و طبیعی ترین محیط را می تواند برای گیاهتان به وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *