لوبیا چیتی

کاشت لوبیا چیتی باید در شرایط خاصی انجام شود. وجود این شرایط منجر به تسریع رشد لوبیا چیتی شده و شما را در مراحل کاشت، داشت و برداشت با مشکل مواجه نمی سازد. لطفاً با روش کاشت و نگه داری لوبیا چیتی همراه ما باشید.

لوبیا چیتی را می توان از جمله حبوبات محبوب در ایران نام برد که گزینه مناسبی برای کاشت در باغچه های کوچک و یا گلدان های اپارتمانی نیز محسوب می شود. در ادامه به آموزش کاشت لوبیا چیتی و معرفی خصوصیات لازم برای پرورش آن می پردازیم.

خصوصیات جغرافیایی برای کاشت لوبیا چیتی

لوبیا چیتی گیاهی گرما دوست است و در مناطقی با شب های خنک و روزهای گرم پیوند عمیقی دارد. دمای مطلوب برای کاشت لوبیا چیتی, ۲۰ تا ۲۸ درجه در روز و در شب معادل ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. این گیاه قادر به تحمل دمای بیش از ۳۰ درجه نیست و دمای بیش از ۳۵ نیز، سبب عدم تشکیل دانه در آن می گردد. ضمن اینکه دمای کمتر از ۱۵ درجه نیز برای رشد آن نامطلوب است. واکنشی نسبت به مدت روز ندارد. ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشته شدن، گلدهی شروع خواهد شد. گلدهی آن به یک ماه می کشد. البته این میزان رشد محدود نبوده و هنگام رسیدن غلاف ها متفاوت است.

کاشت لوبیا

بهترین تناوب انتخابی برای کاشت لوبیا، گندم و جو است. تفاوت مورفولوژیکی و ریشه ای گندم با لوبیا اغلب مواد لازم برای لوبیا را تهیه می کند.

مراحل کاشت لوبیا چیتی

برای کاشت لوبیا چیتی، انتخاب بذر اهمیت زیادی دارد. با انتخاب صحیح بذر، به تولید رضایت بخش دست خواهید یافت. در انتخاب بذر به موارد زیر توجه کنید:

  • قوه نامیه: بذر انتخابی رسیده، سالم و تازه باشد و قوه نامیه آن از ۹۵ درصد کمتر نباشد.
  • خالص بودن بذر: بذر گزینشی باید خالص و یکنواخت باشد.
  • پاک بودن بذر: بذر لوبیا چیتی باید از ناخالصی های بذری و غیر بذری و علف های هرز به دور باشد.

بهتر است بذر را از مراجع ذی صلاح تهیه کنید. اگر کشاورز قصد استفاده از بذر تولیدی خود را دارد، باید دست به خالص کردن بذر در دو مرحله بزند. باید قطعه زمین کشت سال آینده را مشخص و تمام امور مانند علف های هرز، مبارزه با آفات بیماری را انجام داد و بوته های ناخالص را که از نظر شکل و اندازه و غلاف متفاوت هستند جدا کنید. اگر کشاورز یک هکتار زمین داشته باشد و از آن دو تن لوبیا دریافت کند، باید حدود ۲۰۰ کیلو برای کاشت بذر آینده نگه دارد.

کاشت لوبیا چیتی

شرایط زمین کشت لوبیا چیتی

زمین برای کاشت باید به اندازه کافی عمق داشته باشد. ضمن اینکه خاک دارای سطحی نرم و حاصلخیز باشد. تهیه زمین لوبیا با هدف از بین بردن علف های هرز، زیر خاک بردن بقایای گیاهی، نرم کردن و افزایش عمق خاک زراعی، زیر خاک بردن مواد تقویت کننده و حفظ رطوبت موجود در خاک است.

زمان پرورش لوبیا چیتی

زمان کشت لوبیا چیتی باید به گونه ای باشد که گلدهی آن با گرما و خشکی رو به رو نشود. ضمن اینکه محصول به گرمای پاییزه نیز برخورد نکند. بهترین زمان کاشت لوبیا چیتی بین ۲۰ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد است. ضمن اینکه هفته اول خرداد در این بازه مناسب تر است. کشت دیر هنگام لوبیا، عملکرد آن را کم می کند.

کاشت لوبیا از طریق نشا

روش کاشت لوبیا چیتی

در ایران برای کاشت لوبیا چیتی چند روش وجود دارد:

  • هیرم کاری و دست نشان
  • خشکه کاری دست پاش
  • روش خشکه کاری و جوی و پشته

روش مناسب برای کاشت لوبیا چیتی, هیرم کاری است. جوانه لوبیا به سله خاک حساس و اگر از خشکه کاری استفاده شود، خاک سله می بندد و بذر نابود می شود. در این روش، بعد از کرت بندی و تسطیح زمین، آبیاری به شکل کرتی انجام می گیرد. بعد از طی ۷ الی ۱۲ روز زمین حالت گاورو می شود. در این شکل زمین باید با دستگاه یا دست، لوبیا را کاشت. اگر از کشت خشکه کاری استفاده می کنید، کشت جوی و پشته را به کار ببندید.

آبیاری

در کاشت هیرم کاری، فاصله بین اولین و دومین آبیاری بعد از کشت با آبیاری های دیگر متفاوت است. اولین آبیاری بعد از کشت، بسته به بافت خاک و اقلیم ۱۵ تا ۲۵ روز است. در طی این مدت لوبیاها جوانه زده اند و به شکل دو برگ شده اند. آبیاری دوم به فاصله ۸ تا ۱۰ روز و آبیاری های بعدی معمولاً هر ۴ تا ۸ روز انجام می گیرد. آبیاری خاک با بافت سنگین هر ۵ تا ۸ روز و خاک با بافت سبک هر ۳ تا ۴ روز می باشد. مرحله تنش آبی لوبیا از اوایل دوران گلدهی تا مرحله تشکیل غلاف است. کمبود آب در این دوران خسارت زیادی به گیاه می رساند. زمان آخرین آبیاری باید موقعی باشد که ۲۵ درصد از غلاف های لوبیا رسیده باشد.

لوبیا چیتی

برداشت لوبیا چیتی

زمان برداشت هنگامی است که ۶۵  تا ۷۵ درصد غلاف ها رسیده باشد. در این زمان میانگین رطوبت دانه ها ۳۵ تا ۴۰ است. وقتی رطوبت دانه به ۲۰ درصد رسید و غلاف خشک شد، آن ها را به خرمن گاه انتقال دهید.

ابتدا اجازه دهید غلاف لوبیا خشک و بعد آن را جدا و دانه لوبیا را از آن خارج سازید.

کاشت لوبیا چیتی دانه ها را در جای خنک و خشک تا سال بعد بگذارید. اگر لوبیا را در گلدان می کارید، اندازه گلدان شما باید ۲۰ سانتی متر باشد. برای به دست آمدن نتایج مطلوب باید از گلدان ۳۰ سانتی متری بهره مند شوید. گلدان نیز شرایط خوبی برای زهکشی ایجاد می کند. برای زهکشی مناسب خاک گلدان باید یک لایه نازک شن در کف گلدان بریزید.

پرورش لوبیا در گلدان

اگر می خواهید لوبیا را در فضای بیرون بکارید، باید زمان کشت موقعی باشد که خطر یخ زدگی تمام شده است. برای کاشت لوبیا چیتی, باید لوبیا را به مدت ۴ تا۶ هفته از آخرین سرما در منزل نشا کنید. زمانی که اندازه نهال به ۱۰ سانتی متر رسید، به گلدان بزرگ انتقال دهید.

دانه لوبیا را باید در عمق ۳ سانتی متری کاشت و فاصله بین دانه ها باید ۱۵ سانتی متر باشد. برای برداشت آن نیز باید ۴۵ تا ۷۵ روز صبر کرد.

در این مطلب با روش کشت لوبیا چیتی آشنا شدید. امیدواریم این روش کشت مورد لطف و عنایت شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد. در صورت تمایل برای آشنایی با روش کاشت نخود و کاشت لوبیا که از جمله گیاهان محبوب خانگی هستند، کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *