آفات گل رز

گل رز از گل های تزیینی زیباست که به دلایل متعدد دچار بیماری می شود. اکثر این بیماری ها ریشه درآفات گل رز دارند. بنابراین برای کنترل بیماری و درمان آن بهتر است ابتدا آفات رز را بشناسید و راه های درمانی آن را فرا بگیرید.

باید توجه کنید که از بین بردن آفتا گل رز نقش موثری در پروش این گل زیبا دارد و باید با شناخت آفات و روش مقابله با آن ها به رفع و از بین بردن انواع آفت ها اقدام نمایید.

انواع بیماری و آفات گل رز

در مطالب گذشته با روش های قلمه زدن گل رز و رشد و پروش این گل محبوب آشنا شدیم. در این مطلب به روش های از بین بدن آفت های گل رز خواهیم پرداخت.

زنگ رز

در این بیماری قارچی، دانه های نارنجی پشت برگ دیده می شود و موجب تبدیل شدن برگ به رنگ سیاه می گردد. با کاهش عنصر پتاسیم در رز تشدید می شود. رزهای بالا رونده و دورگه در دریافت این بیماری قارچی مستعدتر می باشند.

برای درمان این نوع از آفات گل رز، باید قسمت های مبتلا را ببرید و بسوزانید. شاخه های گیاه نباید بیش از اندازه لازم خیس و مرطوب باشند. لابه لای گیاهان امکان برقراری هوا وجود داشته باشد. با برقراری این شرایط درصد ابتلا کمتر می شود.

بیماری زنگ رز

سفیدک پودری رز

این نوع بیماری، از رایج ترین بیماری های گل رز است. پودر سفید رنگی تمام قسمت های گیاه را در بر می گیرد. اگر بیماری کنترل شود، برگ گیاه پیچ خورده، کوتاه و خشک می گردد.

 

آفات رز

گال طوقه

عامل اصلی در خاک می باشد و از طریق زخم ایجاد می گردد.

کپک خاکستری

این بیماری منجر به لکه های قرمز رنگ می گردد. کپک خاکستری بر روی برگ رشد کرده و به رنگ قهوه ای در می آید و منجر به پوسیدگی گیاه خواهد شد.

 

از بین بردن کپک خاکستری گل رز

سفیدک دروغین

بر روی برگ های رز، لکه های قرمز رنگی مایل به ارغوانی ایجاد می گردند. این بیماری سبب ریختن برگ ها می شود. اختلاف دمای زیاد بین شب و روز منجر به این بیماری خواهد شد. در زمان دمای پایین نباید بر روی برگ آب بپاشید.

انواع آفات رز

آفات حشرات گل خوار: از قسمت های مختلف گیاه تغذیه می کنند و انواع مختلف دارند. سوسک های گل خوار در بهار و زنبورهای گال زا

دفع سوسک گل رز

آفات چوب خوار: این نوع آفات گل رز بر روی ساقه، ریشه و شاخه های گل مشغول هستند. زنبور و سوسک در زمان لارو بودن به ساقه وارد می شوند و از بافت های چوبی گیاه بهره مند می شوند. کرم سفید نیز در ناحیه ریشه در خاک منجر به بیماری رز می گردد.

 

آفات گل رز

 

آفات مکنده شیره گیاهی: بر روی جوانه های برگ، زیر برگ، غنچه و  ساقه قرار دارند و از شیره گل رز بهره مند می شوند. از جمله آفات گل رز در این زمینه می توان به شته گندم و گل سرخ، سفید بالک رز، تریپس توتون، شپشک سپردار سفید گل سرخ و زنجرک گل سرخ اشاره کرد. بهترین روش برای از بین بردن شته، گزینش روش صحیح برای سم پاشی است.

آفات برگ خوار: آفات گل رز در این زمینه در زمان بلوغ و لارو به سایر قسمت های رز آسیب می زنند.

حشرات برگ خوار

انواع مختلف این آفات شامل پروانه برگ خوار رز، کنه تار عنکبوتی، زنبور شبه زالوی برگ خوار رز، زنبور برگ بر رز و…

کنه تار عنکبوتی

  • مبارزه با آفات گل رز

  • مبارزه با کرم سفید ریشه: باید حشرات را به طور کامل از اواخر بهار به بعد جمع کنید. برای این کار بهتر است حشرات را با چراغ جمع کنید و یا صبح زود درخت را تکان دهید تا حشرات جمع گردند.
  • علف های هرز را نابود کنید. چون گزینه خوبی برای تغذیه لاروها هستند.
  • شخم بزنید و لاروها را در اسفند جمع کنید.
  • برای مبارزه با آفات رز می توانید از دیازینون(۳٫۵ تا ۵ لیتری) و تابل لیندین ۱۰ کیلو در هکتار استفاده کنید. این محلول را در پای درخت بریزید. بعد از ریختن این محلول، آبیاری سبک انجام دهید.
  • از باکتری Bacillus popilliae استفاده کنید. این باکتری لاروها را به بیماری شیری مبتلا می سازد.

برای لاروها می توان از نوعی قارچ به نام Metarrhizium anisopliae استفاده کرد.

امیدواریم با این توضیحات، آفات گل رز را به خوبی به شما معرفی کرده باشیم و بتوانید از را ه های مقابله با این آفات به شکل مطلوب بهره مند شوید. در صورت علاقه مندی شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی لینک با روش های از بین بردن آفات حسن یوسف نیز آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *