قلمه زدن پتوس

قلمه زدن پتوس به سه روش امکان پذیر است. قلمه زنی ساقه و تکثیر از طریق جدایی بوته و تکثیر در آب که در این مطلب میتوانید تمامی نکات لازم برای پرورش این گیاه را بخوانید. این گیاه در نور کم مقاوم بوده و به عنوان بهترین گیاه برای اداره …

قلمه زدن پتوس به سه روش امکان پذیر است. قلمه زنی ساقه و تکثیر از طریق جدایی بوته و تکثیر در آب که در این مطلب میتوانید تمامی نکات لازم برای پرورش این گیاه را بخوانید. این گیاه در نور کم مقاوم بوده و به عنوان بهترین گیاه برای اداره ها، کارخانه جات و اتاق های کم نور معرفی می شود.

قلمه زدن پتوس ، مراقبت ها و شرایط رشد بهتر :

نام فارسی اصیل گیاه پتوس لوکژ بوده است. که اشاره به پیچیدگی شاخه های این گیاه دارد. معیار زیبایی پتوس برگ های آن است. شاخه های رونده آن زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است.این گیاه زینتی در نور کم مقاوم است به همین دلیل از مجبوبیت خاصی در ادارات و اتاق های کم نور برخوردار است.

قلمه زنی پتوس

نحوه ی قلمه زدن گیاه پتوس :

برای تکثیر گیاه پتوس قلمه زنی از بهترین روش هاست. برای قلمه زنی مراحل زیر را انجام دهید :

قلمه زدن پتوس
۱٫ اولین کار انتخاب مناسب ترین شاخه برای قلمه زنی است. بدین ترتیب شاخه ای را انتخاب کنید که ضخیم باشد و دچار آفت زدگی نشده.

۲٫ برای ریشه زایی بهتر باید برش ساقه به صورت اریب باشد. ساقه ای که انتخاب کردین روی سطح مناسبی قرار دهید و با یک چاقوی بسیار تیز مانند تصویر برش ها را ایجاد کنید .

۳٫ قلمه ها را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید.

۴٫ قلمه ها را با فاصله  در گلدان بکارید و آبیاری کند. قلمه ها نیاز دارید تا فضای گلخانه ای مناسبی داشته باشند. برای حفظ رطوبت یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید . برای جریان هوا چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.
چون مدت ریشه زایی طولانی است هر چند روز یکبار پلاستیک را بردارید تا هوا کاملا تعویض شود.

گلدان پتوس در منزل

تکثیر پتوس با تقسیم کردن بوته :

برای قلمه زدن پتوس با روش تقسیم بوته، گیاه را به آرامی از گلدان خارج کنید. خاک اطراف ریشه را تکان دهید. و قسمت های مناسبی از بوته را جدا کنید. حال هر یک از قسمت ها را در گلدانی جداگانه بگذارید. دور ساقه را با خاک بپوشانید. و آبیاری کنید.

تکثیر پتوس در آب :

یکی از بهترین روش های تکثیر، قلمه زدن پتوس در آب است. برای اینکارقسمتی از گیاه که دارای برگ ها و ساقه ی سالم است جدا کنید. ظرف آب تمیزی را انتخاب کنید. بهتر از از آب بدون املاح استفاده کنید. روزانه یکبار آب ظرف را تعویض کنید.معمولا ریشه زایی در هفته اول اتفاق می افتد.
بعد از مشاهده ریشه ها گیاه را به گلدان مناسبی منتقل کنید.

قلمه زدن پتوس در آب

خاک مناسب برای پتوس :

هر گیاهی برای  رشد بهتر به خاک مخصوص خود نیاز دارد. خاک مناسب برای پتوس، ماسه بادی رودخانه ای، خاک برگ یا کمپوست و پرلیت است .

دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه که همای دمای اتاق است برای قلمه های پتوس مناسب است. قلمه پبوس به نور غیر مستقیم نیاز دارد.

پتوس ابلق

استفاده از قیم برای زیبایی بیشتر گیاه :

گیاه پتوس برای استوار ماندن و زیبایی بیشتر به قیم نیاز دارد. از قیم های چوبی میتوانید استفاده کنید. برای اینکار بسته به سلیقه و مکانی که برای گذاشتن پتوس انتخاب می کنید، می توانید از قیم هایی با سایز یا تعداد متفاوتی استفاده کنید.

قلمه زدن پتوس

اگر دوست دارید گیاه پتوس پر تر و کوتاه تر باشد از دو یا سه قیم فاصله استفاده کنید. برای بیشتر گیاهان زینتی آپارتمانی از قیم استفاده می شود که می توانید نمونه هایی از هر کدام را ببینید و برای داشتن گلدانی زیبا تر ایده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *