پرورش گل گوشواره ای

نگه داری و تکثیر گل گوشواره ای در منزل به زیبایی بیشتر منزل شما کمک می کند. این گل زیبا که در خانه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل های آپارتمانی به چشم می خورد به راحتی و با کمی مهارت تکثیر می گردد.

گل گوشواره ای از گل های زیبا در رنگ های متنوع است. این تنوع رنگ باعث ایجاد محیطی زیبا در فضای آپارتمان می شود و از این رو بسیار مورد توجه خانواده های ایرانی قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم روش نگه داری و تکثیر گل گوشواره ای را به شما آموزش دهیم.
فصل گلدهی گل گوشواره ای فصل تابستان است و معمولاً از نظر ارتفاعی به ۲۰ سانتی متر هم خواهد رسید. رنگ های غالب این گل زرد، نارنجی، قرمز و ترکیبی از آن ها می باشد. این گیاه را با نام علمی C.Herbeohybrida می شناسند. البته این نام برای کاشت گل گوشواره ای در گلدان به کار می رود.

شرایط تکثیر گل گوشواره ای

  • محدوده ای با خاک اسیدی برای پرورش گل گوشواره ای مناسب است.
  • این گیاه باید در مکانی آفتابی و یا سایه آفتاب کاشته و پرورش داده شود.
  •  از نطر دما در روز به ۱۸ درجه سانتی گراد و در شب به ۱۰ الی ۱۶ درجه سانتی گراد نیاز دارد.
  • رطوبت خاک برای تکثیر گل گوشواره ای اهمیت دارد و خاک آن از نظر بافت باید سبک باشد.

تکثیر گل گوشواره ای

  • نور کامل در دوران سرما(فصل زمستان) از موارد ضروی است اما در تابستان باید از سبک ملایم نور برای گیاه بهره مند شد.
  • برای آبیاری در فصل تابستان، دفعات را زیاد و در آغاز فصل بهار این زمان را به هر دو هفته یک بار موکول کنید(توجه داشته باشید که ریشه های گل گوشواره ای حساس و آسیب پذیر بوده و آبیاری زیاد به بافت آن آسیب می زند). ضمن اینکه این زمان آبیاری در فصول سرد به ۱۵ روز نیز تقلیل می یابد. این مسئله نشان می دهد که نگه داری گل گوشواره ای در منزل کار آسانی است.
  • برای خاک آن بافت سبک را در نوع شنی با زهکشی مناسب انتخاب کنید. میزان اسیدیته خاک گلدان شما باید در حد ۵٫۶ تا ۶ باشد.
  • هرس گیاه را زمانی انجام دهید که به دنبال ایجاد گلدهی هستید. برای بازگشت شرایط گلدهی، باید شاخه ها را سر زنی کنید.
  • برای کوددهی این گیاه در فصول گرم بازه زمانی ۲ هفته یک بار را انتخاب کنید و در فصول سرد باید هر ماه یک بار از کوددهی برای گیاه بهره مند شوید. کود به کار گرفته شده باید در حد کامل استفاده شود. یک قاشق کود کامل را در یک لیتر آب محلول سازید و آن گاه به شکل آبیاری به گیاه انتقال دهید.

روش های مراقبت و نگه داری از گل گوشواره ای

روش تکثیر کردن گل گوشواره ای

اولویت تکثیر گل گوشواره ای مانند گل های زینتی با بذر است. فصل مناسب برای کشت گل گوشواره ای متناسب با تمایل شما به زمان گلدهی گیاه انتخاب می شود. به عنوان مثال اگر تمایل به گلدهی این گیاه در زمستان دارید، باید آن را اوایل ماه مرداد بکارید. اگر می خواهید شاهد شکوفایی گل گوشواره ای در تابستان باشید، باید تکثیر گل گوشواره ای را در میانه فروردین ماه انجام دهید. روند گلدهی در فصل های زمستان و بهار حدود ۴ تا ۵ ماه طول می کشد اما این میزان در فصل تابستان به حدود ۴ ماه می رسد.

کاشت گل گوشواره ای در گلدان

دمای مناسب برای جوانه زدن بذرها حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. بعد از گذشت ۸ تا ۱۰ روز باید شاهد جوانه زدن باشید. به طور متوسط از هر ۵ بذر کشت شده می توان به یک گل گوشواره ای دست پیدا کرد. در زمان انتظار برای جوانه زدن باید شرایط عالی از نظر نور دهی فراهم باشد. بعد از کاشت بذرهای گل گوشواره ای باید از هدر رفت رطوبت جلوگیری کنید. برای جلوگیری از اتلاف رطوبت باید یک پوشش پلاستیک بر روی گلدان بگذارید. پرورش گل گوشواره ای

زمانی که جوانه ها اندکی بالغ شدند، می توانید آن ها را با گلدان های ۱۰ سانتی متری  جایگزین کنید. توجه داشته باشید که با بزرگ تر شدن جوانه ها، امکان استفاده از گلدان های بزرگ فراهم می آید. تکثیر گل گوشواره ای باید در بستری با زهکشی کافی انجام گیرد.

این گیاه در شرایط خنک و مرطوب به گل می نشیند. در دمای پایین امکان رشد چندانی ندارد. از آن جایی که این گیاه به محیط های خنک علاقه دارد، در شرایط گرما واکنش خوبی از خود نشان نمی دهد و به شکل پژمرده نمایان می شود.

از اینکه با روش کاشت گل گوشواره ای همراه ما بودید، متشکریم. در صورت تمایل به پرورش گیاهان زینتی همراه با گلدهی می توانید برای زیبایی محیط های آپارتمانی گل گوشواره ای را برای تکثیر و کاشت انتخاب کنید. شما عزیزان می توانید برای آشنایی با  گیاهان زینتی به لینک کاشت بنفشه آفریقایی در سایت سبزانه مراجعه و از سایر مطالب مرتبط دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *