نحوه تکثیر گیاه بنت قنسول

 بنت قنسول به دلیل برگ های رنگی اش گزینه عالی برای نگه داری در آپارتمان می باشد. تکثیر بنت قنسول باید در شرایط خاصی انجام شود و محیط مناسبی برای رشدش فراهم شود. در ادامه برای اطلاع از نحوه پرورش ابن گیاه همراه با ما باشید. شرایط پرورش و تکثیر …

 بنت قنسول به دلیل برگ های رنگی اش گزینه عالی برای نگه داری در آپارتمان می باشد. تکثیر بنت قنسول باید در شرایط خاصی انجام شود و محیط مناسبی برای رشدش فراهم شود. در ادامه برای اطلاع از نحوه پرورش ابن گیاه همراه با ما باشید.

شرایط پرورش و تکثیر بنت قنسول

نگه داری و تکثیر بنت قنسول باید با اصول خاصی انجام شود. اگر این نکات برای کاشت اجرا نشود، نتیجه خوبی از نگه داری این گل در فضای آپارتمانی حاصل نمی شود. افراد زیادی با خرید گل بنت قنسول اعلام نارضایتی می کنند و اظهار می کنند که گل آن ها پس از خرید تغییر رنگ نداده است. این مسئله را باید در روش های مراقبتی از بنت قنسول جست و جو کرد.

خصوصیات گیاه بنت قنسول

این گیاه از نظر شکل ظاهری دارای برگ ها پنجه ای است و براکته های رنگارنگ آن نیز به رنگ ها عنابی، کرم، سفید، قرمز و صورتی وجود دارد. این گیاه در بخش ساقه شیرابه دارد و این شیرابه لاتکس نامیده می شود. برگ های آن دارای خصوصیت همیشه سبز بودن هستند و گل های این گیاه کوچک است. این گل ها به شکل جمع شده در قسمت مرکزی براکته های رنگارنگ گیاه پدیدار می شوند.

تکثیر بنت قنسول

بنت قنسول را با نام های دیگری چون گل کریسمس، گل یلدا نیز می شناسند. گل کریسمس افسانه مربوط به کریسمس را بیان می کند و از این رو ریشه ای کهن دارد.

بسیاری از افراد تمایل دارند این گیاه ارتفاع چندانی نداشته باشد. به همین خاطر از مواد شیمیایی برای دست یابی به این خاصیت کمک می گیرند. البته شایان ذکر است که این گیاه نسبت به چنین اقدامات واکنش مثبتی دارد.

کاشت بنت قنسول

برای تکثیر بنت قنسول باید از شاخه های چوبی یک ساله گیاه کمک گرفت. یعنی قلمه های انتخابی شما از همین شاخه های چوبی انتخاب می شوند تا پرورش گل یلدا به خوبی نتیجه دهد. برای کاشت بهتر قلمه بنت قنسول، منتظر خارج شدن شیرابه آن از ساقه باشید. برای خروج شیره بنت قنسول، آن را در ماسه نرم یا زغال چوب ساییده شده به شکل عمودی قرار دهید.

اضافات ساقه انتخابی خود را حذف کنید. شما می توانید برای تسریع تکثیر گل یلدا از هورمون ریشه زایی استفاده کنید. گلدان انتخابی شما باید از نظر قطری برابر با ۶ سانتی متر باشد.

پرورش بنت قنسول از طریق قلمه

برای ایجاد خاک سبک، گلدان را از ماسه پر و قلمه را در آن بگذارید. بعد از این کار باید منتظر ریشه زایی قلمه ها باشید. به طور معمول ۵ تا ۷ هفته زمان نیاز دارید تا قلمه ها را ریشه دار بیابید.

کاشت گل یلدا

قلمه زدن را در فصول گرم(اسفند، فروردین و تیر)انجام می دهند. بهترین زمان برای قلمه گرفتن از بنت قنسول، مزین و پدیدار شدن براکته های قرمز، کرم و صورتی در آن است. اگر هدف شما از تکثیر بنت قنسول تولید گیاه گلدانی است، بهترین زمان برای قلمه تهیه شده شهریور می باشد.

برای آبیاری این گیاه از آب باران بهره مند نشوید. برگ های قسمت انتهایی بنت قنسول به دلیل آبیاری کم می ریزد و ریزش کلی برگ های بنت قنسول به دلیل کمبود نیتروژن خاک گیاه، بیماری ریشه و مصرف بیش از اندازه کود شیمیایی است.

قلمه زنی بنت قنسول

اگر برگ ها در قسمت کناری خود در این گیاه به شکل سوخته هستند، یعنی گیاه شما با کمبود کلسیم مواجه است. برای کود دهی به این گیاه از کودهای حاوی بنیان آمونیوم استفاده نکنید.

آبیاری

آب دهی به این گیاه اهمیت زیادی دارد و از ارکان مهم تکثیر بنت قنسول به حساب می آید. با نگاهی ظاهری به این گیاه می توان دریافت که مانند کاشت گل نرگس به آبیاری قابل توجهی نیاز دارد. این میزان آبیاری را با ۲ تا ۳ بار در هفته تکمیل کنید. قبل از برآورد نیاز آبی این گیاه باید به خاک آن توجه داشته باشید و امتیاز زهکشی برای آن قائل شوید. این مسئله از پوسیدگی ریشه بنت قنسول جلوگیری می کند. در زمان آبیاری آب را بر روی برگ و ساقه بنت قنسول نریزید. چون این مسئله ایجاد لکه های سفید را بر روی برگ ها به دنبال دارد.

رطوبت

نگه داری گل یلدا در شرایط رطوبتی بهتر می باشد و برای ادامه حیات به محیط گرم و مرطوب متمایل است. توجه داشته باشید که دمای گیاه نباید از حد تعریف شده بالا باشد. چون گل دهی بنت قنسول را به تاخیر خواهد انداخت.

روش های نگه داری بنت قنسول

دما

دمای مطلوب برای رشد و تکثیر بنت قنسول برابر با ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

خاک

خاک لازم برای تکثیر بنت قنسول باید از چهار نوع خاک تشکیل شده باشد. این خاک ترکیبی از پیت، خاک باغچه، کمپوست و  ماسه یا شن نرم می باشد. بهتر است نسبت های این چهار خاک با یکدیگر برابر باشد.

کود دهی

هر چند در ترکیب خاک این گیاه از خاک باغچه با مواد مغذی فراوان استفاده می شود اما بهتر است هر ماه یک بار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه استفاده شود.

در این مطلب با نکات پرورش بنت قنسول آشنا شدید. امیدواریم به کمک نکات گفته شده بتوانید این گیاه را با حفظ شادابی کامل و طول عمر زیاد در محیط منزل پرورش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *