درخت لیمو

شاید در ابتدا کاشت درخت لیمو ترش در گلدان و یا باغچه های کوچک کمی دور از ذهن به نظر برسد اما شما می توانید این میوه با ارزش را در منزلتان پرورش دهید و از لیمو ترش های تازه و پرخاصیت نهایت لذت را ببرید.

 لیموترش به دلیل عطر فوق العاده ای که دارد، بسیار مورد توجه و محبوب است. از این رو بسیاری از افراد تمایل دارند با نحوه کاشت درخت لیمو ترش در منزل آشنا شوند و می خواهند بدانند آیا امکان پرورش لیمو در گلدان امکان پذیر است؟ لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید. 

نحوه کاشت درخت لیمو ترش

ابتدا باید اعتراف کنیم که پرورش درخت لیمو ترش یکی از تفریحات فوق العاده در منزل است. ضمن اینکه ثمر بخشی خوبی را نیز به دنبال دارد.

اگر شما شرایط مطلوب برای کاشت درخت لیمو ترش را در منزل فراهم کرده باشید، می توانید در یک گلدان کوچک لیموهای فوق العاده بزرگ را برداشت کنید و از عطر و طعم آن ها لذت ببرید.

کاشت درخت لیموهسته های لیمو، فرصت لازم برای پرورش درخت لیمو ترش را در منزل در اختیار شما قرار می دهند. برای شروع ابتدا این هسته ها را از لیمو بیرون بیاورید. این دانه ها باید پوک، شکسته و کوچک نباشند. یعنی باید از مغزدار بودن آن ها مطمئن بود. حالا این دانه ها را به اندازه ۴۸ ساعت در آب گرم بگذارید تا خیس بخورند.

بعد از طی شدن این مدت، جداسازی پوست هسته لیمو به راحتی امکان پذیر می باشد. در ادامه باید آن ها را از پوسته جدا کنید. البته بعد از اینکه کاملاً خشک و بدون رطوبت شدند.

خیس کردن هسته لیمو

گلدان مناسبی تهیه و آن گاه دانه های بدون پسته را در خاک قرار دهید. بعد از کاشت هسته لیمو در خاک، بلافاصله آبیاری را انجام دهید. توجه داشته باشید که شما این آبیاری را با گذاشتن هسته در خاک انجام می دهید. یعنی هنوز روی هسته باز است و خاک روی آن نریخته اید. بعد از آب دهی و مرطوب سازی خاک، روی هسته ها را با دو سانتی متر خاک ببندید و آن گاه دوباره روی آن آب پاشی انجام دهید.انتخاب گلدان مناسب برای پرورش لیمو

 

برای حفظ رطوبت و مرطوب نگه داشتن خاک، پوشش پلاستیکی روی خاک گلدان بکشید. این مسئله ضمن حفظ رطوبت، روند جوانه زنی هسته لیمو را تسریع می کند. برای رویت جوانه ها به یک تا دو هفته زمان نیاز دارید و در این مدت باید گلدان را در محیطی آفتابی و گرم قرار دهید.

مراحل تکثیر لیمو

با رویت جوانه ها، پلاستیک شفاف را از روی خاک کنار زده و شرایط را برای رشد جوانه فراهم کنید. کاشت درخت لیمو ترش در مکان هایی با دریافت ۵ ساعت نور فیلتر شده امکان پذیر است. بنابراین در هنگام رویش جوانه ها به این مسئله توجه داشته باشید. از آن جا که لیموترش برای رویش جوانه های خود به دمای بالا نیاز دارد، بنابراین باید گلدان را در محیط آفتابی و گرم بگذارید. دمای مطلوب برای تکثیر درخت لیمو ترش برابر با ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد.جوانه های لیمو

برای تغذیه گیاه از خاک مناسبی برای کاشت استفاده کنید. بهتر است این خاک با ترکیب ۳۰ درصدی از پرلیت، ۱۰ درصد پوکه صنعتی سبک برای کف گلدان و ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس تهیه شده باشد.
تکثیر لیمو در گلدان

امکان بودن باکتری و قارچ در مخلوط بالا کم است و ضمن اینکه گیاه نیز در روزهای اولیه زندگی تمایلی به خاک مغذی و کود ندارد، بنابراین ترکیب خاکی ذکر شده می تواند گزینه ای مناسب برای گیاه  باشد.

امیدواریم با خواندن مطلب کاشت درخت لیمو ترش, بتوانید این کشت را در گلدان منزل تجربه کنید. در صورت علاقه مندی می توانید به لینک کاشت درخت بادام و کاشت خرمالو در سایت سبزانه مراجعه و از سایر مطالب مرتبط در این زمینه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *