هاورتیا انواع مختلفی را شامل می شود. به همین خاطر بحث تکثیر و نگه داری هاورتیا بسیار مفصل است که در ادامه با روش های تکثیر و قلمه زدن هاورتیا آشنا می شوید. 

قلمه زدن هاورتیا در گونه های مختلف به صور گوناگون انجام می گیرد. هاورتیا گیاهی با ارتفاع کم و معمولاً بدون ساقه است. برگ های آن در نوع خود بی نظیر هستند و بافت گوشتی و کشیده دارند. قلمه زدن گیاه هاورتیا در بسیاری از موارد با همین برگ ها انجام می شود.

شرایط پرورش و قلمه زدن هاورتیا

گل های این گیاه به صورت قیفی و لوله مانند از فصل بهار تا پاییز پدیدار می شوند. تمام گونه های این گیاه در مواد اولیه و ضروری خود مشترک هستند. این گیاهان اغلب نور پسند هستند و به شکل فراوانی از نور تغذیه می کنند اما این نور باید به شکل غیر مستقیم به آن ها تابیده شود. البته نور زیاد نیز مشکلاتی مانند زردی و سفید شدن برگ های هاورتیا را موجب می شود.
هاورتیا
در فصل تابستان با رویت خشک شدن خاک، آبیاری را تکرار کنید. در فصل زمستان دفعات آبیاری را به یک بار در ماه تقلیل دهید.
دمای مناسب برای کاشت هاورتیا, ۴ تا ۴۰ درجه است.  دمای منهای ۵ نیز منجر به خشک شدن گیاه خواهد شد.
خاک گلدان باید قدرت زهکشی بالایی داشته باشد و از نظر تهویه نیز در شرایط مطلوبی قرار بگیرد. بهتر است خاک گلدان بعد از گذشت دو سال تعویض گردد.
خاک مورد مصرف این گیاه باید به طور مرتب در فصل بهار و تابستان کوددهی شود.
پرورش هاورتیا

روش های تکثیر هاورتیا

هاورتیا به چند روش مختلف قابل تکثیر است:
  • پاجوش
  • کاشت بذر
  • قلمه زدن هاورتیا با برگ

تکثیر هاورتیا با استفاده از بذر

گر چه بازه زمانی گل دهی هاورتیا از فصل بهار تا پاییز است اما اوج گلدهی آن به فصل پاییز مربوط می شود. برای به دست آوردن بذرهای مناسب و بارور، باید حداقل دو عدد گیاه هاورتیا را در کنار هم داشته باشید. این موضوع سبب بذرهای بارور از گیاه هاورتیا می گردد. این بذرها در نتیجه لقاح بین دو گیاه هاورتیا نتیجه می شوند. عمل تلقیح را باید با استفاده از یک قلمو انجام داد. بدین گونه که گرده های داخل گل یک هاورتیا را به قلمو بزنید و به پرچم گل هاورتیا دیگر آغشته سازید.
هاورتیا
پس از مدتی شاهد تولید بذرهایی به شکل کپسول در گیاه هاورتیا هستید. با شکل گیری این بذرها می توانید گیاه را به شکل بذری داشته باشید.

کاشت هاورتیا از راه پاجوش

هاورتیا با قابلیت ممتاز در پاجوش دهی شرایط کاشت بدین طریق را فراهم می آورد. پاجوش را از گیاه اصلی جدا و به گلدان مورد نظر برای کاشت هدایت کنید. این روش نسبت به روش بذر و سایر روش ها نتیجه بخش تر است.
قلمه های هاورتیا

 قلمه زدن هاورتیا با برگ

معمولاً برای کاشت گونه ابلق این گیاه، روش تکثیر هاورتیا از طریق برگ استفاده می شود. این روش کاشت از متفاوت ترین و کارآمد ترین روش ها برای پرورش هاورتیا است. برای قلمه زدن هاورتیا, ابتدا باید گیاه را از نظر وضعیت ریشه مورد بررسی قرار دهید. برای این کار گیاه را از دل خاک بیرون بکشید. در صورت داشتن ریشه های پوسیده، آن ها را حذف کنید. بعد از آن باید گیاه را در محلولی قارچ کش قرار دهید. بهتر است مدت زمان لازم برای این پاکسازی برابر با ۵ دقیقه باشد. این شناوری باید تمام قسمت گیاه را در بر بگیرد. گیاه را پس از گذشت ۵ دقیقه از محلول بیرون آورید و در مکان مناسبی برای خشک شدن بگذارید. این مکان بهتر است در سایه و خنکی باشد. به گیاه هاورتیا فرصت لازم برای خارج شدن آب را بدهید.

قلمه زدن هاورتیا

در هنگام قلمه زدن گیاه هاورتیا باید نکات مهمی را درباره برگ های آن در نظر داشته باشید. برگ های آن باید به شکل شکننده نباشند و شما را برای کندن دچار زحمت نکنند. برای کندن و آماده سازی این قلمه ها از برگ های کناره گیاه استفاده کنید.

برای بسته شدن انتهای برگ های هاورتیا، آن ها را در مکانی بدون نور و خنک قرار دهید. بستر مناسبی از ماسه به میزان ۶۰ درصد و پیت ماس  ۴۰ درصد تهیه کنید. بهتر است روی این مخلوط را به ارتفاع دو سانتی متر با سنگ ریزه یا شن پر کنید. برگ ها را  در یک سانتی متری بستر آماده خاک قرار دهید. بعد از یک الی دو هفته شاهد ریشه زایی برگ خواهید بود.

قلمه زدن هاورتیا

امیدواریم در این مطلب با روش قلمه زدن و نگه داری هاورتیا به خوبی آشنا شده باشید. در صورت تمایل می توانید به لینک مطالب مرتبط مانند قلمه زدن پاپیتال و کراسولا در سایت سبزانه مراجعه کنید و از مطالب مشابه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *