کاشت گل پدیلانتوس

گل پدیلانتوس با حساسیت خاصی نسبت به نور معرفی می گردد. یعنی این شرایط نوری گیاه است که میزان رشد، رنگ و … آن را تعیین می کند. در ادامه شما را با مراحل تکثیر پدیلانتوس آشنا خواهیم کرد.

گل پدیلانتوس اوضاع و احوال متفاوتی را در شرایط مختلف از خود بروز می دهد. تکثیر گل پدیلانتوس در محیط های آفتابی به رنگ ابلق نمایان می گردد و در محیط های بدون نور در رنگ سبز رشد خواهد کرد.  

اصول پرورش و تکثیر گل پدیلانتوس

نمونه ابلق پدیلانتوس در تابش های مستقیم خورشید دیده می شود. این گیاه با درجه حساس بودن خود به نور سبب جمع شدن رنگ دانه ها در برگ شده و بدین گونه نور دریافتی زیاد گیاه را خنثی می کند. گیاه با در معرض نور قرار گرفتن به رنگ ابلق با حاشیه های قرمز نمایان می شود. در چنین شرایطی میزان نور دریافتی برای تکثیر گل پدیلانتوس زیاد است. گاهی نیز این گیاه دچار ریزش برگ می شود. در چنین شرایطی نیز نور کافی به گیاه نرسیده و این موضوع سبب پژمردگی آن خواهد شد.
قلمه زدن پدیلانتوس
با این توصیف مشخص می شود که نور در زندگی حیاتی گل پدیلانتوس اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از آن تلقی می شود. گیاهان در معرض نور به شکل بافت گوشی و مغزدار رویت می شوند.
برای آبیاری گل پدیلانتوس منتظر خشک شدن خاک باشید. این اصل در آبیاری گل پدیلانتوس اهمیت زیادی دارد. در صورت رعایت نکردن این اصل در پرورش گل پدیلانتوس با خشک شدن گیاه در عین سرسبزی مواجه خواهید شد. از این اتفاق با عنوان «سبز خشکی» یاد می شود.
کاشت گل پدیلانتوس
برای انتخاب گلدان این گیاه وسواس به خرج دهید. گلدان آن باید به اندازه باشد و گیاه را برای استفاده و ذخیره سازی آب دچار مشکل نکند. گلدان بزرگ آب زیادی در خود نگه می دارد و این آب شرایط پوسیده شدن ریشه را در خاک فراهم می کند. ضمن اینکه چنین گلدان هایی رشد کندی را از گیاه پدیلانتوس در معرض نمایش قرار می دهند.

هوای خنک از نیازهای ضروری برای تکثیر گل پدیلانتوس است. اگر این هوای خنک با نور زیاد در اختیار پدیلانتوس قرار بگیرد، سبب قرمز شدن حاشیه برگ ها می گردد و زیبایی گیاه را دو چندان خواهد کرد. سرما برای پدیلانتوس بسیار مضر است و باعث قارچ گرفتن آن می شود. این موضوع دیر یا زود گیاه را نابود خواهد کرد. پدیلانتوس را در شرایط مناسب قرار دهید که از تهویه مطبوع و البته مطلوب بهره ببرد.

هرس پدیلانتوس

در صورت اجرا نشدن این دستور باید منتظر نازک شدن بیش از اندازه برگ های گیاه باشید. این موضوع نشان می دهد که نباید پدیلانتوس را در فضاهایی بسته و بدون رد و بدل هوا قرار دهید. بیشتر گلدان های پدیلانتوس در راهروها، راه پله ها و یا مجاورت پنجره های باز قرار می گیرند. پاسیو و گلخانه می توانند این شرایط را به شکل ایده آل در اختیار گیاه قرار دهند. برای رشد مطلوب گیاه دمای اتاق مناسب است.  منظور از دمای اتاق همان دمای ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتی گراد است. این گیاه دمای بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد را تاب می آورد اما در دمای مطلوب بهتر رشد می کند.

گل پدیلانتوس و شرایط نگه داری آن

برای تکثیر کردن گل پدیلانتوس از خاک کاکتوس ها استفاده کنید. این خاک ترکیبی از پرلیت، پیت ماس، کوکوپیت و خاک ماسه است. ترکیب نام برده شبیه به خاک کاکتوس صخره ای است.  چنین خاکی با زهکشی عالی شناخته می شود و شرایط ایده آل رشدی را برای گیاه فراهم می کند. برای چنین خاک هایی در اواخر بهار از کود مخصوص کاکتوس استفاده کنید. این کود موادی همچون فسفر و پتاسیم را در خود دارد و از این رو استحکام بوته را به دنبال خواهد داشت. این کوددهی باید هر ماه یک بار انجام شود.

این گیاه در معرض قارچ قرار دارد. برای حل این مشکل باید مقداری پودر دارچین به خاک گلدان بیفزایید. تکثیر گل پدیلانتوس به دو روش قلمه زدن و از طریق بذر انجام می شود.

تکثیر گل پدیلانتوس

قلمه زدن پدیلانتوس

برای قلمه زدن گل پدیلانتوس باید قلمه را از زیر گیاه انتخاب و آن گاه به شکل اریب برش بزنید. قلمه را در خاک بگذارید و بهتر است چند ساقه را برای ریشه زایی انتخاب کنید تا اقدام شما نتیجه بخش شود. این ساقه انتخابی باید در طول ۱۳ سانتی متر باشد و از قسمت برش پینه ببندد.

هرس گل پدیلانتوسمنظور از پینه بستن این است که قسمت انتهایی ساقه(محل برش) بسته شود. برای بسته شدن پینه باید این قلمه را در محیط تاریک به مدت یک روز قرار دهید. همچنین می توانید این قلمه ها را در روزنامه ای بپیچید تا شیره آن خارج شود. این روش نیز نوعی پینه زدن به حساب می آید. این قلمه قبل از کاشت باید با قارچ کش ضدعفونی گردد. شما می توانید برای ریشه دار شدن این قلمه از آب استفاده کنید. قلمه در آب نیز ریشه دار می گردد.

ریشه دار شدن پدیلانتوس در آب

کاشت پدیلانتوس با بذر

متداول ترین روش برای تکثیر گل پدیلانتوس مانند کاشت گل فوشیا، روش قلمه زدن است اما شما می توانید از بذرهای این گیاه استفاده کنید. خاک کاکتوس را ابتدا بپزید و آن گاه این خاک را در گلدان سایز ۸ بریزید و سپس بذر را در قسمت فوقانی خاک بگذارید. از طریق پر کردن زیر گلدانی گیاه، بذر را آبیاری کنید. بدین ترتیب آبیاری تدریجی نصیب گیاه می شود و پدیلانتوس می تواند رطوبت لازم برای رشد بذر را در خود داشته باشد و جوانه بزند. برای جلوگیری از اتلاف رطوبت باید آن را با پوششی از پلاستیک یا لیوان یک بار مصرف حفظ نمایید.

شرایط کاشت پدیلانتوس

این گیاه در محیط های تنگ مانند گلدان کوچک راحت تر رشد می کند. هر دو سال یک بار خاک گلدان را تعویض کنید. اگر این گیاه را در خاک باغچه بکارید، به شکل سطحی رشد خواهد کرد و عمق قابل توجهی نخواهد یافت. رشد بیشتر برای گیاه با پیچیده شدن ریشه ها در هم در محیط کوچک و تنگ فراهم می گردد.

تکثیر گل پدیلانتوس

از اینکه با روش های کاشت و اصول تکثیر گل پدیلانتوس همراه ما بودید، سپاس گذاریم. توجه داشته باشید شما برای بهره مندی از محیطی سبز در گلخانه، پاسیو و سایر قسمت های منزل باید اصول کاشت و مراقبتی گل پدیلانتوس را در نظر بگیرید و گام به گام با آن پیش روید. قطعاً با نادیده گرفتن شرایط  جوانه زنی نباید انتظار رشد مطلوب از این گیاه را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *