آفات درخت انار

درخت انار در صورت باردهی مناسب و کنترل آفات می تواند محصولی پردرآمد باشد. در این مطلب مجموعه ای از روش های کنترل آفت درخت انار را به شما معرفی کرده ایم. 

آفت درخت انار با بسیاری از درختان مشترک است. بهتر است ابتدا نوع آفت این میوه را بشناسید تا در صورت بروز، راه های مقابله مناسبی را برای درخت انار به کار ببرید. این روش ها به گونه ای انتخاب می شوند که کمترین ضرر ممکن را به محصول درخت برسانند.

شرایط پرورش انار و آفت درخت انار

متاسفانه گاهی با برقرار بودن شرایط مطلوب برای رشد، بازدهی محصول همچنان کم می باشد. این موضوع به آفات محصول بر می گردد. دفع آفت درخت انار می تواند محصول زیادی از انار را در اختیار شما قرار دهد. رسیدگی و کنترل باغات از جمله کارهایی است که برای جلوگیری از آفات انجام می شود.

درخت انار در مناطق گرمسیری بهتر رشد می کند. این درخت در نواحی مرطوب و ساحلی نیز کشت می شود. شکل ظاهری درخت انار در مناطق مرطوب و ساحلی به شکل همیشه سبز خواهد بود. در مناطق خشک و نیمه خشک برای درخت انار زمستان وجود دارد. به همین علت در فصل زمستان درخت انار بی برگ دیده می شود. در مناطق چون اراک، اطراف استان تهران و شمال کشور این محصول به فراوانی کشت می شود. چون شرایط آب و هوایی برای کاشت درخت انار وجود دارد. مسلماً در منطقه ای که ویژگی های مناسب برای پرورش درخت انار وجود دارد، مراحل پرورش و کشت به راحتی انجام می گیرد و دردسر کمتری دارد.

حول و پیرامون کویرهای کشور با شرایط گرمسیری بهترین مکان برای رشد و نمو درخت انار هستند. این مناطق پروسه اقتصادی عظیمی از درخت انار را برای تولید کشور رقم می زنند. درخت انار در این نواحی در بافتی از خاک شور قرار می گیرد. این مسئله نشان می دهد درخت انار نسبت به کم آبی، خاک نامناسب و شن زاری و شوری آب سازگار است. علی رغم تصور اشتباه این گیاه مقاوم است و در شرایط مطلوب امکان رشد بیشتری را دارد. هر چند زمانی که تمام شرایط برای درخت برقرار باشد، به رنگ سبز و احتمالاً با محصول بیشتر رویت می شود.

انواع آفات درخت انار

آفت درخت انار

کرم سفید ریشه انار

برای کنترل رشد و تکثیر کرم ریشه انار می توان از حشره های طبیعی مفید استفاده کرد. این حشره ها قادرند کرم ها را در دوران های مختلف زندگی مورد هجوم قرار دهند. بعضی از کنه ها، پرنده ها، زنبورها، مورچه ها و تعدادی از میکروارگانیسم های خاک قادرند کرم سفید ریشه را ریشه کن کنند.

کرم سفید ریشه

حشرات در صبح دم با تکان دادن درختچه و درخت قابل جمع آوری هستند. البته برای این جمع آوری از روش های مختلفی چون جمع کردن حشرات با نور چراغ استفاده می شود و لاروهای آفت در زمان شخم قابل جمع آوری می باشند. بهتر است این زمان فصل پاییز یا تابستان باشد.

آفت کرم سفید ریشه

پوسیدگی درخت انار

از جمله آفت های درخت انار که سبب پوسیدگی و فاسد شدن آن می شود، باکتری ها، مخمرها، نماتدها (کرم لوله ای ریشه گرهی)و قارچ هاست. اگر این قارچ ها از طریق کود حیوانی وارد گیاه شوند و به میوه درخت نفوذ کنند، در مدت کوتاهی باعث فاسد شدن آن می گردند و ضرر بسیاری را برای کشاورز پدید می آورند.

کرم گلوگاه انار

برای از بین بردن قارچ ها و مخمرها از پرتودهی اشعه گاما در محدوده ۱۰۰ کیلو وات استفاده می شود. این موضوع از تکثیر قارچ و آفت درخت انار مخمری جلوگیری می کند. اشعه گاما برای نابودی کرم گلوگاه انار نیز  به کار می رود.

گاز متیل بروماید از فاسد شدن میوه انار جلوگیری می کند. کرم گلوگاه انار کرمی است که در قسمت تاج انار قرار دارد و از همین ناحیه به آن رسوخ می کند. برای از بین بردن این کرم زیان آور می توان از گاز متیل بروماید استفاده کرد.

از بین بردن کرم گلوگاه انار

از روش گرما دهی به درخت جهت کنترل آفت درخت انار استفاده می شود.

ضدعفونی انارهای چیده شده بعد از برداشت لازم می باشد و برای این ضدعفونی از محلول  دو در هزار تیابندازول استفاده می شود. اگر به دنبال حفظ انار پیش از برداشت هستید، بهتر است روش سم پاشی با قارچ کش را امتحان کنید.

فاسد شدن انار

شته

شته رایج ترین آفت درخت انار می باشد که با بسیاری از درختان مشترک است. برای از بین بردن این نوع آفت، از روش های متفاوتی استفاده می گردد.

از نظر پراکندگی شته، بین سرشاخه ها و پاجوش های درخت تفاوت زیادی وجود دارد. برای از بین بردن شته از روش مکانیکی استفاده می شود. پاجوش های درخت را تا موقع تکثیر و زاد ولد  شته ها نگه دارید و بعد از این زمان اقدام به حذف پاجوش ها کنید. این تاریخ در نواحی کویری چون استان یزد معادل با اواخر آذر می باشد.

شته رایج ترین آفت درخت انار

این موضوع میزان شته سال بعد را نیز کاهش می دهد. اگر شما قبل از جفت گیری شته ها اقدام به حذف پاجوش کنید، در این صورت به شکل ناخودآگاه شته ها را به سمت شاخه ها روانه کردید. در این صورت کل درخت با شته درگیر می شود و مقاومت بیشتر می گردد. اگر شاخه و بالای درخت با شته در گیر شود، این موضوع خسارت به مراتب بیشتری را نصیب میوه های انار خواهد کرد. بنابراین بهتر است برای دفع آفت انار به شکل اصولی و مرحله به مرحله عمل کنید.

رفع آفت انار

بعضی از حشره ها باید در درخت انار باقی بمانند تا تعادل بیولوژیک را در آن برقرار سازند. برای برقراری این تعادل نباید از سموم شیمیایی دفع آفت انار استفاده کنید. چون مصرف این سم برای درخت انار عواقب نامطلوبی دارد و باعث ریزش برگ و زیاد شدن آفت کنه در آن می گردد. متاسفانه امکان برده شدن این سم ها به نواحی مجاور و دورتر توسط باد وجود دارد. به همین دلیل نباید کشت های حساسی چون پنبه، بامیه در پیرامون باغ انار انجام دهید. با نگه داشتن علف های هرز گل دار در پیرامون باغ انار، موجودات لازم و ضروری درخت انار را ذخیره خواهید کرد. با کفشدوزک های شکاری، زنبور تریکوگراما یا بال توری سبز، شته انار را به شکل طبیعی مهار خواهید کرد.

مگس سفید انار

این نوع آفت درخت انار ضرر اقتصادی چندانی در باغ ندارد و با حشره های طبیعی در باغ قابل کنترل و تکثیر است. از این رو برنامه زیادی برای مقابله با آن در نظر گرفته نمی شود.

مگس سفید و کنترل آن

ترکیدگی میوه

کرم گلوگاه انار در برآورد خسارت به باغات انار اولین رتبه را دارد. ترک خوردن انار در مقام دوم خسارت می باشد. این ترک خوردن در پی عوامل مختلفی چون انبساط و انقباض مکرر به دلیل اختلاف دما بین شب و روز، سرمای زودرس پاییزه(به ویژه با باران)، واریته حساس، کم آبی، نامنظم بودن آبیاری و … ایجاد  می گردد. ترک خوردگی در انارهای کوچک بیشتر دیده می شود. چون این موضوع با سنگینی انار رابطه عکس دارد.انار هر چه با خاک های شورتری رشد یافته باشد، به همان نسبت ترک خورده تر است.

ترکیدگی انار

از این که با روش های دفع و از بین بردن آفت درخت انار با ما بودید، متشکریم. در صورت علاقه مندی می توانید به لینک دفع آفات گل رز و آفت حسن یوسف در سایت سبزانه مراجعه و از مطالب مرتبط در این زمینه آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *