تکثیر دراسنا

تکثیر دراسنا در محیط های آپارتمانی با برقراری شرایط لازم انجام می شود. گیاه دراسنا در گونه های مختلفی دیده می شود. در ادامه شما را با روش نگه داری از دراسنا آشنا می کنیم.

دراسنا گیاهی فوق العاده متنوع می باشد و در ۴۰ گونه شناخته شده است. گیاه دراسنا معمولاً در بیشتر گونه ها به شکل نخلی است. مقاوم بودن این گیاه شرایط تکثیر دراسنا را در محیط آپارتمان به وجود آورده است.

از خانواده Liliaceae می باشد و با نام علمی Dracaena marginata شناخته می گردد. برگ های آن نخلی شکل هستند و گاهی در بین این برگ های نواری سبز، برگ های قرمز به رنگ قهوه ای و زرد نیز رویت می شود.

مراحل پرورش و تکثیر دراسنا

اگر این گیاه را از نزدیک دیده باشید، متوجه چند ساقه شدن آن شده اید. این گیاه در زمان بزرگ شدن در صورت عدم رسیدگی به شدت شلخته و نامرتب می شود. بنابراین این ویژگی ذاتی نشان می دهد که تکثیر دراسنا با عمل هرس کردن نتیجه بخش خواهد بود. دراسنا زمانی که چند ساقه ای می شود، نیاز به هرس کردن دارد. این نیاز به طور طبیعی در گیاه دراسنا وجود دارد و نباید نادیده انگاشته شود.

نور مناسب برای کاشت دراسنا

برای تکثیر دراسنا می توان از جوانه های روییده در پای درخت استفاده کرد. قلمه ها را از پای دراسنا با طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر انتخاب کنید. در چنین روشی باید قلمه ای نسبتاً طویل(بدون برگ) انتخاب و آن گاه این قلمه را به مقادیر ۵ تا ۵٫۷ سانتی متر تقسیم کنید.

زمانی که این قطعات را آماده می کنید، به جوانه های موجود روی هر قطعه قلمه دقت کنید. یعنی هر قطعه قلمه باید یک جوانه ای که هنوز بیدار نشده، داشته باشد. در این صورت تکثیر دراسنا موفقیت آمیز و امیدوار کننده خواهد بود. دقت داشته باشید که این قطعات مقسم را به شکل بر عکس  در خاک قرار ندهید. گرچه این قطعات از پیکر یک قلمه جدا شده اند و حتی ممکن است از جهت انتها و ابتدای قطعه نیز تفاوت نداشته باشند اما شما باید ناحیه انتهایی قطعه را در خاک قرار دهید. در این صورت است که شاهد ریشه زایی قلمه خواهید بود. اگر در حین کاشت دراسنا بر روی این موضوع متمرکز نشوید و در گذاشتن قلمه اشتباه کنید، ریشه زایی را نخواهید دید.

تهیه خاک مطلوب برای گیاه دراسنا

قبل از گذاشتن این قلمه درخاک آن را در مخلوط هورمون ریشه زایی بزنید و در خاک بنهید. بهتر است قلمه و قطعات انتخابی شما بدون برگ کاشت شوند. برای هر قلمه یک گلدان مناسب برابر با قطر ۹ سانتی متری انتخاب کنید. این گلدان باید دارای ورمی کمپوست مختص بذر و قلمه باشد.

برای کاشت و تکثیر دراسنا به دمایی برابر با ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارید. قلمه ها را با محفظه نایلونی بپوشانید تا رطوبت موجود در خاک از دسترس گیاه خارج نگردد. گلدان های حاوی قلمه باید دور از تابش مستقیم آفتاب باشند.

تکثیر دراسنا

بعد از گذشت ۶۰ روز، حالا می توانید قلمه ها را از نایلون بیرون آورید. اگر تا این مرحله از پرورش دراسنا خوب پیش رفته باشید، با ریشه گیاه دراسنا مواجه خواهید شد. اکنون زمان تغذیه مصنوعی رسیده است. بهترین زمان برای تکثیر دراسنا از ۱۵ اردیبهشت تا آخر فصل بهار و از شهریور تا ابتدای پاییز می باشد.

شرایط پرورش دراسنا

برای خاک دراسنا بهتر است ترکیبی مناسب از خاک برگ، پرلیت یا شن و خاک باغچه را به کار ببرید. دراسنا مانند کاشت گل پدیلانتوس نیاز به زهکشی مناسب دارد. معمولاً برای خاک این گیاه از نمونه هایی با درجه کمی اسیدی استفاده می شود. در چنین مواقعی نباید تعادل خاک از نظر میزان اسیدیته بر هم زده شود.

برای گیاهان آپارتمانی معمولاً از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده می شود. این کود دادن ماهی یک بار انجام می گیرد. برای بهره مندی دراسنا از این کود، آن را به شکل مایع در اختیار گیاه قرار می دهند. تکثیر دراسنا به کود مایع نیاز دارد.

کود دهی به گیاه دراسنا

بهتر است گلدان گیاه پس از یک دوره ۲ تا سه ساله تعویض گردد. این موضوع نیز منجر به رشد یهتر و شاداب شدن گیاه می شود.

برای آبیاری مطابق با فصل ها پیش روید. بدین ترتیب که در تابستان گیاه را هفته ای دو تا سه بار آبیاری نمایید و این میزان آبیاری را در فصل زمستان به هفته ای یک بار تقلیل دهید. سطح خاک گلدان دراسنا باید در تمام فصول به غیر از زمستان مرطوب باشد. برای آبیاری دراسنا، آب را به شکل مستقیم مورد استفاده قرار ندهید و آب را به مدت ۴۸ ساعت در ظرفی بریزید و آن گاه مورد استفاده قرار دهید.

آبیاری گیاه دراسنا

تکثیر دراسنا مانند قلمه زدن پتوس باید از نور غیر مستقیم بهره مند شود. البته پتوس به طور کلی در محیط های کم نور رشد می کند اما دراسنا در نور غیر مستقیم ومحیط روشن قابلیت رشد دارد. این گیاه در نور کم نیز قادر به حیات می باشد. زمانی که خط های زرد در برگ های دراسنا زیاد می شود، یعنی نور رسیده یه گیاه کم می باشد.
میزان نوردهی به دراسنا
برای پرورش دراسنا از دمای ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد استفاده می شود. این گیاه مانند کاشت گل پریوش به دمای زیر ۱۲ درجه حساسیت دارد. این دما به گیاه آسیب جدی وارد می کند و موجب ریختن برگ های گیاه می گردد. اگر گیاه در معرض دمای بالاتر از ۲۴ قرار دارد، بهتراست برگ های دراسنا را اسپری آب خنک کرده و مانع از گرمازدگی گیاه شوید.
شرایط پرورشی دراسنا

نکات مهم پرورشی در مورد تکثیر دراسنا

برای غبارپاشی گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید. چون قطرات آب می توانند نور خورشید را از خود عبور دهند و در این موضوع مانند یک ذره بین باعث سوزاندن برگ ها شوند.
آفات دراسنا
اگر برگ های گیاه با لکه های قهوه ای ظاهر شده اند، باید دراسنا را از نظر آفات مورد بررسی قرار دهید. برای برطرف شدن این علامات، دراسنا را هر ماه یک بار سم پاشی نمایید.
اگر برگ های گیاه با نوک قهوه ای و حواشی زرد دیده می شود، یعنی گیاه نیاز به آبیاری بیشتری دارد. برای برطرف شدن این موضوع گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در ظرف آبی بگذارید تا تشنگی اش برطرف شود.
در صورتی که برگ ها کم رنگ شده و در حال ریزش هستند، دمای محیط بالاست و بهتر است گیاه را به محل مناسبی انتقال دهید.
اگر رشد گیاه کم شده و برگ های جدید از نظر اندازه محدود می باشند، یعنی گیاه باید با کود تغذیه مصنوعی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *