گیاهان مناسب برای پرورش در تراریوم

گل مناسب برای تراریوم با ویژگی های خاصی شناسایی می شود. از این رو نمی توانید هر گیاهی را داخل این محفظه شیشه ای نگه دارید. بسیاری از گیاهان در برابر کمبود اکسیژن از خود واکنش نشان می دهند. در ادامه شما را با گیاهان مناسب برای تراریوم آشنا خواهیم کرد. 

گل مناسب برای تراریوم باید حد بالایی از سازگاری با محیط را داشته و بتواند در این محفظه بسته به حیات خود ادامه دهد. در واقع هر گیاهی قابلیت نگه داری و حفظ در محفظه تراریوم را ندارید. برای نگه داری از این گیاهان ابتدا با روش ساخت تراریوم آشنا شوید. 

تراریوم یک فضای زیبا و زینتی را در محیط منزل فراهم می کند. این دکور زیبا یک باغچه فوق العاده در محفظه ای شیشه ای است. در واقع شما در چنین روشی سعی می کنید نوع کوچک شده باغ را در فضای شیشه ای داشته باشید. گل مناسب برای تراریوم نیز مانند سایر گیاهان به آبیاری نیاز دارد. به جز گیاهان خاص و هوازی هیچ گیاهی از این قاعده مستثنی نیست اما این میزان در انواع گیاهان متفاوت می باشد. هر چند گیاهانی مانند کاکتوس صخره ای به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند اما این ویژگی در آن ها قابل چشم پوشی و حذف شدن نیست. فضای داخلی این باغ شیشه ای کوچک است. بنابراین گیاهانی که برای آن ها انتخاب می کنید، در نوع کوچک تهیه می گردند. گل مناسب برای تراریوم گلی است که در فضای رطوبتی بالا دوام می آورد. ضمن اینکه مانند تکثیر گل قاشقی (پیرومیا) به نور مستقیم نیاز ندارد. چون در این باغ شیشه ای نور به شکل غیر مستقیم تابیده می شود.

گل مناسب برای باغ شیشه ای

گیاه Variegated Spider Fern یا گل عنکبوتی

گل عنکبوتی از نظر بومی در مناطقی از استوا و جنوب آفریقا دیده می شود. از ویژگی های زادگاه این گیاه نیز مشخص می شود که رطوبت دوست است. به همین دلیل در دسته انواع گل مناسب برای تراریوم قرار می گیرد. از گیاهان پایا می باشد و برگ های زیبایی دارد. این برگ ها نمای خوبی به فضای داخلی باغ شیشه ای می بخشند و به همین خاطر گل عنکبوتی گل مناسب برای تراریوم می باشد.

گل مناسب برای تراریوم

گیاه پپرومیا هندوانه‌ای

علت نامگذاری این گیاه نیز از برگ های هندوانه ای شکلش کاملاً پیداست. این گیاه قابلیت رسیدن به ارتفاعی برابر با ۲۰ سانتی متر را دارد. خصوصیات خاص مراقبتی ندارد و به همین خاطر از گزینه های مناسب برای کاشت در تراریوم می باشد. برگ های این گیاه در نوع ترکیبی از سبز و نقره ای دیده می شود. این دو رنگ در کنار یکدیگر زیبایی خاصی به برگ های پیرومیا هندوانه ای بخشیده اند.

پرومیا برگ هندوانه

گیاه  بگونیا

گل های قرمز زیبایی دارد و از این رو گزینه مناسبی برای جلوه دادن به فضای تراریوم می باشد. بیشترین ارتفاع این گیاه در حد ۲۰ سانتی متر است. از نظر برگ ها تراکم بالایی دارد و به همین خاطر در وضعیت فقدان گل نیز با رنگ سبز برگ های خود به فضا جلوه می دهد. این گل ها بر روی ساقه های عمودی گیاه قرار گرفته اند.

گل مناسب برای پرورش در تراریوم

گیاه کریپتانوس یا ستاره دریایی

ستاره دریایی به خاطر ویژگی شکل برگ هایش به این نام خوانده می شود. رشد آرامی دارد و در زمان بالغ شدن، ارتفاع ۱۵ سانتی متری را تجربه خواهد کرد. گل مناسب برای تراریوم بوده و برگ های تسمه ای شکل دارد. این برگ ها در برابر تغییر میزان نور دریافتی از خود واکنش نشان می دهند  و تغییر می کنند.

گل مناسب برای تراریوم

گیاه فیتونیا

عمر نسبتاً طولانی دارد و در برگ ها با رگه های سبز، قرمز و سفید دیده می شود. گیاه آپارتمانی است و این موضوع مقاومت بالای گیاه را نشان می دهد. در فضای رطوبتی تراریوم قابلیت رشد دارد و با هوای گرم و کم اکسیژن داخل باغ شیشه ای سازگار می باشد. حداکثر ارتفاع دریافتی این گیاه برابر با ۳۰ سانتی متر می باشد.

فیتونیا

گیاه دوستی یا « پیله آ اینوولاکراتا »

گیاه دوستی به خانواده گزنه ها تعلق دارد. برای رشد بهتر به رطوبت بالا نیاز دارد. با این شرح انتخاب این گیاه به عنوان گل مناسب برای تراریوم مشخص می شود. ابن گیاه توان تحمل رطوبت بالای داخل محفظه شیشه ای را دارد. منطقه بومی این گیاه در نواحی آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد. رطوبت فراوان از ویژگی های سرزمین بومی این گیاه نیز هست. ارتفاع قدی گیاه دوستی پس از رشد به ۳۰ سانتی متر می رسد. برگ های آن از نظر شکل و اندازه به شکل ناهماهنگ می باشند و با هم تفاوت دارند. 
گیاه دوستی
نور در نظر گرفته شده برای گیاه بسیار کم و به شکل غیر مستقیم است. ضمن اینکه برای پرورش و رشد و نمو، خاک مرطوب را ترجیح می دهد. گیاه پرورش یافته در سایه رشد بهتری را از خود نشان می دهد. 

گیاه سلاژینلا

از گیاهانی می باشد که از نواحی اطراف رشد قابل توجهی دارد. این موضوع سلاژینلا را نیازمند به هرس کردن می کند. از نظر روشنی برگ های متفاوتی دارد. این برگ ها در داخل تراریوم با زیبایی خاصی دیده می شوند. حداکثر ارتفاع  این گیاه برابر با ۱۵ سانتی متر می باشد.

گل مناسب برای تراریوم

این گیاه با برگ های روشن یکی از انواع گل مناسب برای تراریوم می باشد و قرار گرفتن این گیاه در کنار سایر گل ها، زیبایی خاصی به فضای شیشه ای تراریوم می بخشد.

برگ بیدی یا  Spiderwort

برگ هایی مانند درخت بید دارد و به همین علت بدین نام خوانده می شود. این گیاه بدون تعویض ظرف قابلیت حفظ و نگه داری تا ۵۳ سال را دارد. این نکته آن را در تمام گل های مناسب برای تراریوم ممتاز می کند. از گیاهان پرتراکم است که فضای داخلی تراریوم را با برگ های بیدی شکل خود پر می سازد.

برگ بیدی

گیاه هوازی تیلاندسیا

از گیاهان هوازی می باشد. هوازی بودن این گیاه نیز آن را از تمام گل های تراریوم متمایز کرده است. برای تامین مواد مغذی از راه برگ ها وارد عمل می شود. جزء معدود گیاهانی است که نیازی به قرار گرفتن در خاک و آبیاری ندارد. برگ های رنگ پریده ای دارد و گل نهایی آن نیز به شکل قیف می باشد.

گیاه هوازی تیلاندسیا

بنفشه آفریقایی

گل های زیبایی هستند و می توانند به عنوان گل مناسب برای تراریوم نیز انتخاب شوند. از نظر ارتفاعی به ۲٫۵ تا ۱۵ سانتی متر می رسند. برای رشد و نمو رطوبت پسند هستند و در خاک مرطوب رشد می کنند. در شکوفه های خود طیف متفاوتی از رنگ های  سفید، بنفش، صورتی و آبی را به نمایش می گذارند. با این طیف رنگی زیبا، نمی توان حضور آن ها را در ساخت تراریوم نادید گرفت.

بنفشه آفریقایی

گل مناسب برای تراریوم از گیاهانی با شرایط مقاومتی بالا انتخاب می شود. ضمن اینکه این گیاهان باید در فضای مرطوب تر نسبت به سایر گیاهان قرار بگیرند. در صورت علاقه مندی می توانید به مطالب مشابه در سایت سبزانه مانند انتخاب گل مناسب برای باغچه و گل مناسب برای تراس نیز مراجعه نمایید و از خواندن آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *