کاشت زنجبیل

زنجبیل دارای خواص بی شماری است و در دسته گیاهان دارویی قرار می گیرد. کاشت زنجبیل با داشتن ریزوم آن در محیط منزل امکان پذیر است. فقط کافی است پارامترهای مهم برای رشد آن را در نظر داشته باشید. در ادامه نحوه کاشت زنجبیل را به وسیله ریزوم این گیاه ارائه کرده ایم. 

زنجبیل تازه از همین غده ها نتیجه می شود. این گیاه به عنوان غده هایی از زمین برداشت می گردد. برای کاشت زنجبیل از همین ریزوم های پر خاصیت استفاده می کنیم. این ریشه ها برای قرار گرفتن در خاک باید کامل باشند. غده های زنجبیل از میوه فروشی ها قابل خریداری هستند.

کاشت زنجبیل مراحل ساده ای دارد و از این رو مورد استقبال و توجه قرار می گیرد. از این کاشت به عنوان کاشت تک مرحله ای یاد می شود. به همین خاطر به عنوان یک گیاه گلدانی از آن بهره مند می شوند.

پرورش زنجبیل در گلدان

نحوه کاشت زنجبیل در گلدان

برای پرورش زنجبیل ابتدا باید شرایط لازم را ایجاد کنید. نوع غده ای که برای کاشت زنجبیل انتخاب می کنید، اهمیت زیادی دارد. این غده ها باید در نوع سالم و بزرگ انتخاب شوند. ابتدا به بافت تهیه شده زنجبیل دقت بفرمایید و توجه داشته باشید که این بافت باید از نوع گوشتی انتخاب شده باشد. یک غده زنجبیل در شکل ظاهری خود دارای برجستگی هایی می باشد که این برجستگی ها محل مناسب برای جوانه زنی زنجبیل هستند.

در واقع جوانه های زنجبیل از محل برجستگی ها بیرون زده می شوند. هر ریشه زنجبیل ممکن است یک یا چندین محل برای جوانه زنی و رویش داشته باشد. در نمونه اولیه انتخابی برای کاشت زنجبیل دقت بفرمایید تا بتوانید محصول آتی خود را به دست بیاورید.برجستگی روی ریزوم زنجبیل

برای نگه داری زنجبیل می توان مانند تکثیر سانسوریا عمل کرد. ابتدا ریشه زنجبیل را درون یک کیسه پلاستیک بگذارید. این کیسه پلاستیکی باید با درب بسته در یک مکان به دور از نور و حرارت قرار گیرد. در این صورت بعد از گذشت چند روز شاهد جوانه زنی زنجبیل خواهید بود.

این تنها روش برای کاشت زنجبیل نیست و شما می توانید برای کاشت به روش دیگری نیز بسته به شرایط محیط زندگی متوسل شوید. ریشه زنجبیل را ظرف چند ساعت در داخل آب گرم بگذارید. پس از طی چند ساعت، زنجبیل را داخل خاک گلدان بنشانید. غده زنجبیل را آبیاری و حالا باید منتظر رویش و جوانه زنی زنجبیل باشید.

کاشت زنجبیل

شرایط پرورشی خاک گلدان

گلدان مناسب برای کاشت زنجبیل باید ارتفاعی حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر را دارا باشد. برای زهکشی مناسب خاک گلدان از چند سوراخ در قسمت انتهایی گلدان بهره مند شوید. بهتر است این خاک مخلوطی از خاک برگ و شن باشد. اگر قصد دارید پرورش زنجبیل را در فضای محیطی بیرون و خارج از گلدان انجام دهید، حتماً مقداری شن به خاک باغچه بیفزایید تا در این صورت میزان زهکشی خوبی را برای کاشت گیاه زنجبیل رقم بزنید.

خاک گلدان مورد نظر برای یک پرورش عالی زنجبیل بهتر است از ۶۰ درصد کوکوپیت +۴۰ درصد پرلیت یا از ۵۰ درصد کوکوپیت+۴۰ درصد پرلیت+۱۰ درصد پیت ماس تهیه شده باشد. این ترکیب یک ترکیب فوق العاده برای زهکشی می باشد.

خاک مناسب برای زنجبیل

قسمت انتهایی گلدان بهتر است در نوع سبک مانند پوکه صنعتی تهیه شده باشد. همچنین می توانید قسمت تحتانی گلدان را با مقداری سنگ ریزه پوشش دهید.

ریشه زنجبیل باید در فاصله ۳ الی ۴ سانتی متری از سطح خاک کاشته شود. پس از کاشت زنجبیل, شرایط آبیاری را مهیا و تا دیدن جوانه ها منتظر بمانید. آبیاری باید بلافاصله بعد از کشت زنجبیل فراهم شود. در واقع این آبیاری اولین و آخرین آبیاری برای رویش جوانه است. در این دوران جهت تامین رطوبت لازم برای جوانه زنی از اسپری آب بهره مند شوید و بدین طریق محیط را مرطوب و رطوبت لازم را فراهم کنید.

جوانه زنی زنجبیل

اگر قصد دارید پرورش زنجبیل را بیرون از چهارچوب منزل و خارج از گلدان انجام دهید، فصل بهار را برای این کار انتخاب نمایید. دمای لازم برای پرورش زنجبیل باید ۱۰ درجه و بالاتر باشد. اگر در مناطقی با رطوبت کافی و هوای گرم زندگی می کنید، شرایط لازم برای کاشت زنجبیل را در فضای خارج از منزل دارید.

برای آبیاری ترتیب لازم را رعایت کنید. همواره قبل از آبیاری به خشک شدن سطح خاک گیاه توجه داشته باشید. آبیاری بیش از حد لازم گیاه شما را در رشد و ثمردهی ضعیف می سازد. برای آبیاری زنجبیل همواره به یاد داشته باشید که باید خاک آن را غرقابی نسازید و فقط آن را در حالت رطوبتی حفظ نمایید.

آبیاری زنجبیل

نور از عناصر مهم برای رشد و ثمردهی گیاه زنجبیل می باشد. دریافت نور مستقیم به مدت چند ساعت از ویژگی های اصلی برای داشتن یک زنجبیل سرزنده و شاداب است. در بقیه ساعات بهتر است گیاه را در مکانی با نور ملایم شبیه به نور صبحگاهی قرار دهید. این آفتاب ملایم در حد ۲ تا ۳ ساعت برای گیاه کفایت خواهد کرد.

اگر پرورش زنجبیل را در فضای باز و آفتابی امتحان می کنید، بهتر است سایبانی برای آن داشته باشید و از تابش مستقیم مداوم بر روی آن جلوگیری نمایید. زنجبیل رشد سرعتی ندارد و برای تکامل رشد نیاز به فرصت زیادی خواهد داشت.جوانه زنی این گیاه به طور طبیعی در یک الی ۲ هفته رویت می گردد. برای رسیدن به حد مطلوب رشد حدود ۳ الی ۴ ماه کافی می باشد.

شرایط کاشت زنجبیل

اگر شرایط مطلوب رشد برای پرورش زنجبیل برقرار باشد، در ظرف مدت ۳ تا ۴ ماه می توانید نتیجه زحمات خود را ببینید. البته فقدان و کمبود عوامل موثر در کاشت زنجبیل می تواند این گیاه را در رشد دچار ضعف و تاخیر کند. این  گیاه به طور کلی نسبت به شرایط کاشت حتی در نوع ایده آل دیر واکنش نشان می دهد. به همین خاطر برای رویت جوانه ها و یا رسیدن گیاه به رشد کامل باید زمان بیشتری را در نظر گرفت.

تکثیر با ریزوم زنجبیل

پس از چند ماه می توانید برای برداشت زنجبیل اقدام بفرمایید. در این مرحله غده های جدیدی در زیر خاک تشکیل شده اند. خاک را کنار زده و زنجبیل تازه خود را از دل خاک بیرون بکشید. این مرحله از پرورش زنجبیل بسیار شبیه به کاشت سیب زمینی می باشد.

از این گیاه شفابخش می توانید یک دمنوش فوق العاده تهیه و میل بفرمایید. ریزوم های تازه زنجبیل به مراتب فواید بیشتری نسبت به نمونه های قدیمی تر دارند. ضمن اینکه برای کاشت گیاه زنجبیل نیز بهتر است از ریزوم های تازه و شفاف کمک بگیرید. هر چه تعداد برجستگی ها بر روی ریزوم شما بیشتر باشد، احتمال جوانه زنی نیز در آن بالاتر می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *