در مقاله پیش رو، اطلاعات لازم برای کاشت بادام زمینی را ارائه کرده ایم. این اطلاعات مربوط به شرایط کاشت، پرورش و برداشت این گیاه می باشد. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاشت بادام زمینی می تواند به یکی از محصولات درآمد زای شما تبدیل شود. البته این درآمد زایی و یا کاشت شخصی زمانی مفید و موثر خواهد بود که شما نکات لازم برای رشد و پرورش این گیاه را بدانید. در نتیجه می توانید بیشترین بازدهی را برای محصولش ایجاد کنید.

آموزش کاشت بادام زمینی

قبل از تکثیر بادام زمینی بهتر است با عوامل و شرایط پرورشی آن آشنا شوید.

کاشت بادام زمینی

خاک

برای پرورش بادام زمینی از خاک هایی با بافت شنی، لومی و لومی شنی کمک بگیرید. این گونه بافت ها زهکشی مناسبی را در خاک به همراه دارند.

خاک مناسب برای پرورش بادام زمینی

دما

کاشت بادام زمینی به دمای بالا نیاز دارد. این گیاه در آب و هوای گرم کاشته می شود. دمای ایده آل برای کاشت این گیاه، ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده و این گیاه قادر به تحمل دمای ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. کمترین دمای لازم این گیاه برای رویش جوانه ۱۰ درجه سانتی گراد است.

دمای مناسب برای رشد بادام زمینی

آبیاری

رطوبت خاک بادام زمینی را همواره تامین کنید اما از خیس شدن آن جلوگیری نمایید. این رطوبت باید به شکل همیشگی حفظ گردد. چون بافت خاک بادام زمینی از شن بوده و شن نیز به دلیل زهکشی بالا زود خشک می شود. گیاه را بیشتر از حد تعادل آبیاری نکنید.

آبیاری بادام زمینی

نور

نور مناسب و زیاد از شرایط ایده آل برای رشد بادام زمینی است که نمی توان از آن فاکتور گرفت.

وضعیت نوردهی بادام زمینی

کوددهی

برای این گیاه از نمونه کودهای فسفاته و کامل کمک گرفته می شود.

نکات مهم پرورش بادام زمینی

  • اگر این گیاه را در سطح وسیع می کارید، فاصله بین ردیف ها را حدود ۴۰ تا ۵۵ سانتی متر در نظر بگیرید(البته این موضوع با توجه به نحوه رویش گونه بادام زمینی شما متفاوت می باشد).

آماده کردن فضای مناسب برای کاشت بادام زمینی

  • بوته های بادام زمینی قرار گرفته در یک ردیف باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر با هم فاصله داشته باشند.
  • برای تولید تراکم مناسب بادام زمینی در هر متر مربع حدود ۱۲ تا ۲۵ بوته بکارید.
  • عمق در نظر گرفته شده برای هر بوته حدود ۳ تا ۱۰ سانتی متر می باشد.

تکثیر بادام زمینی

برای تکثیر بادام زمینی اواخر ماه اسفند تا ابتدای اردیبهشت اقدام کنید. این زمان برای جلوگیری از یخ زدگی گیاه اهمیت زیادی دارد. برای کاشت بادام زمینی در گلدان می توانید در هر زمانی از سال دست به کار شوید. برای پرورش بادام زمینی از بذرهای خام آن کمک بگیرید. البته نمونه بادام زمینی هایی که به شکل خام هستند و هنوز در قالبی از پوسته قرار دارند، گزینه ای مناسب برای کاشت به حساب می آیند.

زهکشی مناسب برای بادام زمینی

بذر مناسب برای کاشت بادام زمینی

این گیاه به کود زیاد و مخلوطی از خاک و ماسه نیاز دارد. برقراری این شرایط باعث می شود گیاه در زمان انتقال دچار ناراحتی نشود. بادام زمینی برای ثمردهی به ۱۳۰ تا ۱۴۰ روز نیاز دارد. خاک بادام زمینی باید با شن ترکیب شده باشد تا شرایط زهکشی مناسب را برای گیاه فراهم کند.تکثیر بادام زمینی در گلدان

خاک زمین زراعی برای کاشتن بادام زمینی به خوبی شخم زده می شود و با کود تغذیه می گردد. بذرهای انتخابی شما در این کشت در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری قرار داده می شوند. اگر مکان در نظر گرفته شده برای پرورش بادام زمینی باغچه است، فواصل  بین ردیف ها را در یک متری و بذرهای کاشته شده بر روی ردیف ها را در فاصله ۱۵ تا ۱۸ سانتی متری قرار دهید.

فاصله بوته های بادام زمینی

نحوه جای گذاری بذر بادام زمینی

شما می توانید بذر انتخابی خود را ابتدا در گلدان و بعد از گذشت ۲ هفته به فضای بیرون منتقل کنید. با کاشته شدن بذرها، نوبت به آبیاری گیاه می رسد. این رطوبت باید در طول مدت رویش بادام زمینی همواره حفظ گردد. چون خاک های شنی رطوبت خود را به سرعت از دست می دهند.تامین رطوبت برای بادام زمینی

با ایجاد چند سوراخ شرایط زهکشی و خروج آب از گلدان را فراهم نمایید. برای این کشت از کود حیوانی بهره مند نشوید. چون غلاف ها را دچار تغییر رنگ خواهد کرد.

عمل کوددهی را در دوران رشد گیاه انجام دهید. دوره رشد گیاه ۱۰۰ تا ۲۱۰ روز می باشد. بادام زمینی از ساقه های فرو رفته در عمق زمین رشد می یابد. این گیاه مانند کاشت سیب زمینی به سرما بسیار حساس بوده و در صورت کاهش دما باید با پلاستیک پوشانده شود.

زمان آبیاری بادام زمینی

بادام زمینی با خم شدن به طرف زمین، خبر از ثمردهی می دهد. این خم شدن با مدفون ساختن بذرهای جوان در دل خاک همراه است. از این رو این گیاه بادام زمینی نامیده می شود. این بذرها درون زمین فرصت رشد یافته و بالغ می شوند. رشد بادام زمینی باید با حداقل دمای ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی گراد انجام گیرد.

مراقبت از بادام زمینی

مراقبت از بادام زمینی

برای رسیدن بادام زمینی به مرحله ثمردهی باید به شکل پیوسته از آن مراقبت کرد. تا رسیدن به مرحله برداشت بادام زمینی نیاز به عمل خاکپا دارید. در انجام خاکپا شما پیرامون بادام زمینی کشت شده را شخم می زنید و زیر و رو می کنید. این کار باعث شکستن سله اطراف بوته بادام زمینی می شود. کاشت بادام زمینی از نظر رشدی روز کوتاه است. یعنی با کم بودن ساعات آفتابی و مدت زمان روز ثمردهی را آغاز می کند. بنابراین بهتر است ساعات آفتابی کمتری داشته باشد.

کاشت بادام زمینی در گلدان

خاک بادام زمینی باید به شکل دائم مرطوب و از نظر زهکشی نیز تامین باشد.

برای تناوب زمین زارعی کاشت بادام زمینی از این ترتیب استفاده کنید:

  • بادام زمینی ـ ذرت خوشه ای ـ پنبه ـ آیش
  • بادام زمینی ـپنبه ـ ذرت خوشه ای
وضعیت نیام و زرد شدن برگ های بادام زمینی به شکل نامحسوس خبر از فرا رسیدن زمان برداشت می دهد. در برداشت سیستماتیک، قسمت های بالای این گیاه با علف زن جدا و در ادامه با دستگاه برداشت سیب زمینی، اقدام به خروج بادام زمینی ها می کنند.برداشت بادام زمینی

غلاف گیاه موقع رسیده شدن به رنگ آجری متمایل می شود. ضمن اینکه باید این تغییر رنگ از سمت پایه گیاه انجام شده باشد. البته وقتی برگ های بادام زمینی با تیرگی ها نمایان می شوند و می ریزند، اعلام برداشت محصول می نمایند.

برداشت مرحله به مرحله بادام زمینی

برای کنترل آفات بادام زمینی مانند کرم غوزه پنبه، پروانه کارادینا و زنجره باقلا به قارچ کش هایی چون مانب و زینب متوسل شوید. لکه برگی نیز از بیماری هایی است که این گیاه را تهدید می کند. برای برداشت این گیاه ابتدا بوته را از خاک بیرون آورید و منتظر خشک شدن آن بمانید. سپس دانه ها را از پوسته در آورید و تفت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *