نحوه مراقبت گل مشعلی

پرورش گل مشعلی به شکل بومی در مکزیک انجام می گرفته و از نظر ظاهری شبیه به میگو می باشد. به همین خاطر به این گل، گل میگو نیز گفته می شود. در ادامه شما را با سایر روش های تکثیر این گیاه آشنا می کنیم.

نام علمی گل مشعلی Beloperone guttata است و این گیاه را با نام های دیگری چون بلوپرون نیز می شناسند. این گل به خانواده Acanthacee تعلق دارد. پرورش گل مشعلی در صورت برقراری شرایط به ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می رسد و عرض این گل حدود ۳ تا ۳۵ سانتی متر می باشد. 

این گل از نظر ظاهری در نوع خود یگانه می باشد. ضمن اینکه برگ های آن به شکل تخم مرغی هستند. این گل ها در ترتیب آرایشی به رنگ سفید و با اندازه کوچک می باشند. ابتدای بهار تا انتهای فصل پاییز زمان مناسبی برای رویت این گل های زیبا و دیدنی است.

پرورش گل مشعلی

پرورش گل مشعلی با براکته هایی به رنگ قهوه ای کمرنگ همراه می باشد. بلوپرون در آرایش گل های خود، میگو را یادآوری می کند. محل زندگی و نگهداری گل مشعلی مانند کاشت گل رز رونده در محدوده آب و هواهای گرم می باشد. البته این گل زیبا باید در منطقه نیمه سایه این نواحی نگه داری شود.

پرورش گل مشعلی به روش ساده

خاک این گیاه باید قابلیت مناسبی از نظر زهکشی داشته باشد. گل مشعلی برای آبیاری خیلی سخت گیر نیست و مقاوم به خشکی است. بهتر است آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در این صورت شاهد زرد شدن برگ های این گیاه خواهید بود.

ارتفاع گل مشعلی

گل مشعلی به طور کلی به نور زیاد نیاز دارد. البته بهتر است این نور با کمی فیلتر به سمت گیاه هدایت شود. به همین خاطر پرورش گل مشعلی در محدوده نیم سایه بهتر نتیجه می دهد. دمای معمولی و نرمال برای رشد گل مشعلی لازم بوده و حد بالا و پایین دما می تواند صدماتی را برای گیاه به همراه داشته باشد.

رطوبت هوای اطراف گل مشعلی نیز از فاکتورهای مهم برای بقا و ادامه حیات آن می باشد. فراموش نکنید که این گیاه بومی مکزیک است، پس چنین انتظاراتی از گیاه عجیب و غیرعادی به نظر نمی رسد. برای تامین رطوبت مورد نظر این گیاه باید رطوبت محیط را به ۵۰ تا ۷۰ درصد برسانید. این رطوبت نقش اساسی را برای پرورش گل مشعلی ایفا می کند. خاک های اسیدی در پرورش بلوپرون جواب نمی دهند. بنابراین بهتر است این خاک ها را در نمونه قلیایی انتخاب کنید.

قلمه زدن گل میگو

در زمان گلدهی گل مشعلی شرایط محیطی مخصوصاً دما اهمیت زیادی دارد. این شرایط می توانند دوران گلدهی را کوتاه یا نامنظم کنند و همچنین تغییراتی در زمینه زمان گلدهی به وجود آورند. به طور کلی بهتر است درجه حرارت هوا در زمان گلدهی این گیاه کم باشد. این موضوع در رنگ پذیری براکته های گل مشعلی موثر می باشد. ضمن اینکه در دمای کم گل های مشعلی با دوامی تولید می گردند.

برای پرورش گل مشعلی نیاز به کوددهی دارید. به خصوص اینکه گل مشعلی برای رشد و نمو باید در خاکی با زهکشی بالا کاشته شده باشد. مسلماً چنین خاک هایی هر اندازه که غنی باشند، باز هم نمی توانند نیاز گیاه را در طولانی مدت پاسخگو باشند. چون خاک در این مدت به شدت فقیر می گردد و امکان گل دهی از گیاه سلب می گردد. این کود دهی بهتر است به شکل مرتب از ماه فروردین تا مهر ماه هر هفته انجام شود. این کود باید در هر لیتر به اندازه ۳ گرم حل شود و آن گاه به تغذیه گیاه برسد.

پرورش گل مشعلی

برای تهیه خاک مناسب این گیاه از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ و تورب استفاده کنید. این خاک می تواند یک گزینه مناسب برای پرورش گل مشعلی باشد.

زمانی که برگ های این گیاه به شکل بد فرم و مچاله دیده می شوند یا حشرات ریزی بر روی گیاه قرار دارد، سم پاشی را انجام دهید. برای رهایی از این حشرات بهتر است این سم پاشی به شکل متوالی در ۴ هفته انجام بگیرد.

زردی برگ ها در پرورش گل مشعلی علت های مختلفی دارد اما در بیشتر مواقع این زردی در پی آبیاری زیاد یا عدم زهکشی مناسب خاک و باتلاقی شدن آن رخ می دهد. بنابراین بهتر است وضعیت خاک را از نظر زهکشی مورد بررسی قرار دهید. ضمن اینکه آبیاری را نیز متوقف بسازید تا گیاه به شرایط نرمال خود بازگردد.

نگه داری از گل مشعلی

اگر گیاه در قسمت شاخه بسیار طویل شده و دچار انحراف بیش از اندازه می باشد، این موضوع نشان می دهد که دمای هوا بالاست. بنابراین بهتر است گیاه را به محیط خنک تری انتقال دهید. ضمن اینکه به فکر یک هرس کلی در شاخ و برگ گل مشعلی باشید.

پرورش گل میگو

اگر براکته های شما در تابستان رنگ خوبی ندارند، احتمالاً گیاه از نظر نوری خوب تامین نشده و اگر این کمرنگی براکته ها مربوط به زمستان است، یعنی دمای هوای برای پرورش گل مشعلی بالاست.

توجه داشته باشید که گل های مشعلی فقط یک هفته دوام دارند و بعد از یک هفته خشک شده و خواهند ریخت. البته تیرگی و سیاهی براکته و فلس گل به دلیل غبارپاشی بر روی گل ها انجام می گیرد. بهتر است این تامین رطوبت با غبارپاشی بر روی گل نباشد. بلکه زیر گلدانی گل مشعلی را از آب پر کرده و درون آن سنگریزه بگذارید. گلدان را بر روی این سنگریزه ها قرار دهید. در این صورت می توانید رطوبت لازم برای گیاه را بدون صدمه به آن تامین نمایید.

قلمه زدن گل مشعلی

اگر می خواهید برگ های این گیاه را تمیز کنید، فقط از غبارپاشی بهره مند شوید. چون مواد شیمیایی براق سبب سیاهی برگ های گل مشعلی خواهند شد. در صورتی که شاهد ریزش برگ در فصل زمستان هستید، هوای اطراف گیاه سرد بوده و اگر این مسئله در فصل تابستان دیده می شود، یعنی گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد. برای جبران رنگ پریدگی این گیاه آن را هر سه هفته یک بار با تغذیه مناسب از نوع مصنوعی تامین کنید.

تکثیر گل مشعلی

برای تکثیر و پرورش گل مشعلی از قلمه استفاده می شود. این قلمه ها از قسمت تحتانی ساقه یا ساقه های بالا تامین می گردد. زمان مناسب برای پرورش این قلمه ها، میانه بهار تا ابتدای تابستان می باشد. برای برش قلمه طول ۵٫۷ سانتی متر را در نظر بگیرید. این قلمه ها با این طول باید از قسمت تحتانی ساقه دریافت شوند. قلمه های قسمت ساقه های بالا نیز با طول ۵ سانتی متر انتخاب می گردند. در ادامه انتهای این قلمه ها را مانند تکثیر دراسنا به هورمون ریشه زایی زده می شود و آن گاه در گلدان کشت می گردد. برای دست یابی به پرورش گل مشعلی پربار از کمپوست مختص بذر و قلمه و یک گلدان با دهانه ۱۱ سانتی متر کمک بگیرید.

شرایط مناسب برای قلمه زدن گل مشعلی

برای ریشه زایی این قلمه ها بر روی آن ها پلاستیک بگذارید. دمای مناسب برای ریشه زایی بین ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. زمان لازم برای این فرآیند حدود ۲ ماه است. این قلمه ها باید از نظر نوری تامین گردند اما این نور از نوع مستقیم نباشد. بعد از ریشه زایی، پلاستیک را برداشته و تغذیه مصنوعی گیاه را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *