نکات مهم قلمه زدن فلفل سیاه

کاشت فلفل سیاه در هوای گرم امکان پذیر است. اگر می خواهید این گیاه را در مناطق سردسیر بکارید، سعی کنید آن را از تابش روزانه آفتاب بهره مند کنید. ضمن اینکه هوای اطراف این گیاه را مد نظر قرار دهید. در این صورت می توانید ثمردهی خوبی را از گیاه انتظار داشته باشید. 

فلفل سیاه از ادویه های رایج در کشورهای مختلف است. طبیعت گرم آن از شرایط کاشت فلفل سیاه خبر می دهد. نواحی گرم و خشک محیط مناسبی برای کاشت این گیاه می باشند. البته برای پرورش فلفل سیاه بهتر است نحوه آبیاری را نیز در نظر بگیرید. 

اگر می خواهید کاشت گیاه فلفل سیاه را به شکل تجربی در منزل امتحان کنید و از شکل ارگانیک آن بهره مند شوید، بهتر است آن را در داخل گلدان بکارید. اگر ساکن منطقه کوهستانی هستید، پرورش گلخانه ای را برای فلفل سیاه رقم بزنید. به گیاه فرصت دهید تا خود را با محیط جدیدش سازگار کند. این محیط جدید می تواند یاغچه، گلدان یا گلخانه باشد. تقریباً ۹۰ درصد گیاهان به طور طبیعی قابلیت تطبیق با محیط را دارند و فقط در شرایط اضطرار واکنش از خود نشان می دهند. به عنوان مثال زمانی که دمای هوا بیش از اندازه سرد یا گرم شده و گیاه قادر به تحمل آن نیست.

نکات کاشت فلفل سیاه

نور خورشید مانند کاشت سیب زمینی یکی از نکات مهم برای پرورش فلفل سیاه است و این ویژگی قابل حذف شدن نمی باشد. اگر شما در منطقه ای با زمستان های سرد و تابستان های معتدل هستید، بهتر است در فصل زمستان گیاه را از باغچه به درون منزل هدایت کنید و بدین طریق شرایط زندگی آن را حفظ نمایید.

اگر دمای محیط رشد فلفل سیاه بسیار بالاست، بهتر است نور مستقیم را از آن دریغ کنید و گیاه را در منطقه نیم سایه بگذارید. مرحله ابتدایی کاشت فلفل سیاه اهمیت زیادی دارد. چون سبب رشد میوه های مطلوبی خواهد شد.

برای ثمردهی گیاهان فلفل محیطی را با دمای ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی گراد در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این گیاه متعلق به نواحی گرمسیری بوده و دمای مطلوبش حدود ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. دمای زیر ۱۶ درجه سانتی گراد دمای نامطلوبی برای فلفل سیاه است و گیاه در این وضعیت قادر به رشد نخواهد بود.

دمای مناسب برای کاشت فلفل سیاه

در صورتی که در منطقه کوهستانی هستید، این کاشت را در منزل انجام دهید.

مکان هایی که از نظر جغرافیایی دمای یک تا ۱۰ درجه سانتی گراد را در فصل زمستان تجربه می کنند، قادر به تکثیر فلفل سیاه هستند. بنابراین می توانید کشت این گیاه را در باغچه امتحان کنید.

محدوده نگه داری از فلفل سیاه بهتر است در منطقه آفتاب-سایه باشد.

منطقه سایه-آفتاب برای فلفل سیاه

برای پرورش فلفل سیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارید. این نور باید معادل ۶ تا ۸ ساعت باشد. اگر می خواهید این گیاه را در باغ بکارید، فضایی از سایه و نور را در اختیارش بگذارید. اگر کاشت فلفل سیاه را در گلدان انجام می دهید، این گلدان باید در مجاورت پنجره قرار بگیرد. در نواحی بدون نور نیز باید این نور را با منابع مصنوعی تامین نماید.

برای پرورش فلفل سیاه به فکر یک داربست حسابی باشید. گیاه فلفل در رشد خود قدی معادل با ۴ یا ۵ متر دارد. بنابراین بهتر است فضای لازم برای این رشد را در نظر داشته باشید تا گیاه به خوبی محافظت شود. برای تهیه داربست دو عدد گودال را در نظر بگیرید. پایه های داربست را در این دو گودال محکم سازید. بهتر است فاصله این دو گودال در حد ۸ سانتی متر از محل کاشت فلفل سیاه باشد.

فلفل سیاه در سال اول سبک بوده و احتمالاً به شکل معلق نیز دیده می شود اما همزمان با رشد بیشتر سنگین شده و در نتیجه باید داربست مورد نظر محکم باشد.

ثمردهی فلفل سیاهپرورش فلفل سیاه را در خاک مناسب با زهکشی عالی امتحان کنید. هدایت آب برای گیاه فلفل سیاه اهمیت زیادی دارد. قبل از کاشت فلفل سیاه در زمین، یک سوراخ بزرگ حفر نمایید. داخل این گودال را از آب پر سازید. آن گاه منتظر جذب و خالی شدن آب داخل گودال باشید. اگر زمان تخلیه این آب حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول کشید، این موضوع نشان می دهد که خاک از نظر زهکشی وضعیت مطلوبی دارد.

خاک با زهکشی مناسب برای فلفل سیاه

میزان اسیدیته این خاک نیز مهم بوده و بهتر است این میزان بین ۵٫۵ تا ۷ حفظ گردد. برای داشتن خاکی با بافت سبک، از ترکیب خاک لوم یا مخلوط  پیت ماس و کمپوست بهره مند شوید. این ترکیب زهکشی مناسبی را برای گیاه فلفل فراهم خواهد کرد.

برای کاشت فلفل سیاه بذرهای سالم و توپر را از حدود ۲۴ ساعت قبل در آب خیس نمایید. این موضوع واکنش سریع بذرها را نسبت به مواد داخلی خاک به دنبال دارد. بذرهای خشک از این نظر توانایی ضعیفی دارند. برای خیس کردن بذرهای فلفل از آبی با دمای معتدل(ولرم) کمک بگیرید.

خیساندن بذر فلفل سیاه

بعد از ۲۴ ساعت خیس خوردن بذرها، برای کاشت آن ها یک چاله با عمق ۶ میلی متر حفر و حالا قلمه یا  بذر فلفل سیاه را داخل خاک بگذارید. خاک را بر روی بذر ریخته و اگر از قلمه برای تکثیر فلفل سیاه استفاده می کنید، قسمت پایه قلمه را با خاک پوشش دهید. این کار باعث تغذیه گیاه خواهد شد.

حفر گودال مناسب برای کاشت فلفل سیاه

کاشت قلمه فلفل سیاه

بذر یا قلمه ها باید به شکل تقریبی حدود ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. بعد از کاشت خاک را مرطوب نمایید. اگر محیط زندگی شما سرد است، بهتر است کشت اولیه فلفل و بالغ شدن آن را در محیط منزل انجام دهید. این کاشت را در یک سینی با عمق ۶ میلی متر امتحان کنید. بذرهای قرار گرفته در سینی باید در حد ۸ سانتی متری یکدیگر جای بگیرند. بذرهای فلفل سیاه پس از سپری شدن ۳۰ روز به زمین اصلی هدایت می گردند.

پرورش فلفل سیاه در منطقه سرد

این سی روز در حیات فلفل سیاه مهم است. محیط نگهداری از فلفل سیاه باید از نظر دمایی گرم و البته رطوبت لازمه را نیز داشته باشد. برای تامین گرمای مورد نیاز رشد گیاه فلفل سیاه, آن ها را در نزدیکی یک منبع گرمازا قرار دهید.

آبیاری

برای آبیاری فلفل سیاه وضعیت خاک را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار بهتر است نگاه اجمالی به سطح خاک بیندازید. رطوبت از نیازهای اولیه برای رشد فلفل سیاه می باشد. بنابراین بهتر است این آبیاری هفته ۲ تا سه بار تامین گردد. برای آبیاری به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید. چون فلفل سیاه مانند انبه فوق العاده به سرما واکنش نشان می دهد.

کود دهی

بهتر است برای تامین نیازهای گیاه در ماه دو مرتبه دست به کار شوید. این مسئله مقاومت گیاه را به دنبال دارد. یک کود ارگانیک برای تامین نیازهای اساسی گیاه گزینه ای مناسب به حساب می آید. برای بهره مندی از کود به شکل اصولی عمل کنید و میزان استفاده از آن را با توجه به دستور العمل ها در نظر داشته باشید. کودهای مایع نتیجه بهتری برای کاشت فلفل سیاه دارند.

کود دهی به فلفل سیاه

مالچ

ریشه فلفل سیاه خیلی عمیق نیست. به همین خاطر باید مالچ دهی شود. مالچ دهی سبب حفظ و ذخیره رطوبت فلفل سیاه به اندازه ۶ تا ۸ ماه می گردد. مالچ می تواند تعدیل دمایی را برای گیاه رقم بزند. این موضوع در مناطقی با اختلاف دمای بالای شب و روز اهمیت زیادی دارد.

انجام مالچ دهی برای فلفل سیاه

برای مالچ دهی فلفل سیاه از کود، برگ و چمن استفاده می شود. لایه مالچ حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر عمق دارد و این موضوع قدرت جذب گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

مبارزه با آفات

Lase bug یک آفت معروف برای فلفل سیاه است و از نظر شکلی بدنی مستطیلی دارد. Mealybug این حشره نیز سفید رنگ بوده و دارای پاهایی با اندازه کوچک می باشد. برای بهره مندی از آفت کش ها ابتدا باید نوع آفت روی گیاه را تشخیص دهید. آن گاه روش مربوط به آن را اعمال کنید.

نحوه مبارزه با آفات در گیاه فلفل سیاه

در صورتی که آفت شما از نوع Lase bug باشد، شاهد متمایل شدن رنگ میوه گیاه به سیاه یا قهوه ای هستید. ضمن اینکه میوه فلفل نیز پژمرده می گردد.

اگر آفت شما از نوع Mealy bug باشد، با رشد کم گیاه مواجه می گردید. ضمن اینکه رنگ میوه متمایل به خاکستری خواهد شد و صدمه دیده به نظر خواهد رسید. 

برای کاشت فلفل سیاه آبیاری منظم را در نظر بگیرید. اگر آبیاری گیاه بیش از اندازه باشد، گیاه پژمرده شده و ریشه پوسیده می شود. آبیاری را با کنترل سطح خاک انجام دهید. اگر برگ های گیاه به شدت پژمرده شده یا به رنگ قهوه ای( یا زرد) دیده می شود، احتمالاً آبیاری گیاه بیش از اندازه بوده است.

برای بهره مندی از فلفل سیاه نیاز به طی کردن دو یا سه سال دارید. ثمردهی گیاه بعد از رشد کامل اتفاق می افتد. البته اگر برای برداشت فلفل عجله دارید، بهتر است نمونه فلفل های کامل شده را در نظر بگیرید. زمانی که فلفل ها از رنگ سبز به رنگ قرمز روشن تغییر می یابند، زمان برداشت آن هاست. توجه داشته باشید که شما فقط باید فلفل های قرمز رنگ را برداشت کنید.

زمان برداشت فلفل سیاه

بعد از عملیات برداشت، فلفل های چیده شده را حدود ۷ تا ۹ روز جلوی نور مستقیم خورشید بگذارید تا خشک شوند. فلفل را در فضای بیرون ذخیره نمایید. این کار سبب سیاه شدن رنگ فلفل و استحکام ساختار آن می شود.

خشک کردن فلفل سیاه در معرض آفتاب

فلفل ها را آسیاب یا خرد کنید و این گونه یک ادویه مناسب تهیه کنید. فلفل ها به شکل ۴ ساله قابلیت حفظ و ذخیره سازی دارند.

ذخیره سازی فلفل سیاه به شکل 4 ساله

ضمن اینکه در این مدت دچار تغییر طعم نمی شوند. برای امتحان این طعم می توانید یکی از خوشه های فلفل را خرد نمایید. در این صورت متوجه بوی تند و تازه آن خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *