روش تکثیر پیرومیا هندوانه ای

پیرومیا هندوانه ای دارای برگ های خاص با طرح هندوانه می باشد و این گیاه جزء گیاهان آپارتمانی تلقی می گردد. این گیاهان به مراقبت چندانی نیاز ندارند و باید با در نظر گرفتن اصول پرورشی در منزل نگهداری شوند.

نام هندوانه ای برای این پیرومیا از برگ های سبز رنگ با خطوط سفید رنگ حاصل شده که البته این طرح شبیه به یک هندوانه زیباست.

شرایط پرورش پیرومیا هندوانه ای

نگه داری این گیاه به آسانی در محیط های بسته آپارتمانی امکان پذیر است. کافی است شرایط اولیه برای رشد و پرورش این گیاه را مد نظر قرار دهیم.

شرایط نگه داری از پیرومیا

نور

یکی از فاکتورهای در نظر گرفته شده برای رشد پیرومیا هندوانه ای است. برگ های ابلق این گیاه مهم ترین رکن زیبایی آن قلمداد می شوند. نور به اندازه و کافی چنین طرحی را برای گیاه حفظ خواهد کرد. نور این گیاه نباید به شکل فیلتر نشده و مستقیم دریافت شود. در این صورت برگ ها در قسمت رأس و حاشیه خواهند سوخت. اگر نور از حد لازم برای پرورش پیرومیا کم باشد، این گیاه شکل متمایز خود را از دست خواهد داد. در نتیجه دیگر چندان زیبا و جذاب نخواهد بود. بهتر است این گیاه را در محلی بگذارید که از نور کافی برای رشد بهره مند شود اما شدت این نور خیلی زیاد نباشد. بهترین موقعیت برای قرارگیری این گیاه در مجاورت پنجره می باشد. در چنین وضعیتی گیاه نور لازم را به شکل فیلتر شده دریافت خواهد کرد.

وضعیت نوردهی پیرومیا

آبیاری

نحوه آبیاری پیرومیا اهمیت زیادی دارد. برای انجام آبیاری این گیاه وضعیت سطح خاک را در نظر بگیرید. زمانی که با خشکی خاک مواجه شدید، می توانید آبیاری را تکرار کنید. توجه داشته باشید خاک گیاه نباید همیشه خیس باشد. این حالت سبب پوسیدگی گیاه از ناحیه ساقه و البته ریشه می شود. در این حالت برگ ها زرد شده و سقوط خواهند کرد. خشکی بیش از اندازه نیز باعث چروکیده شدن برگ ها خواهد شد و نابودی گیاه را در پی خواهد داشت.

نگه داری از پیرومیا هندوانه ای

توجه داشته باشید که این گیاه از گیاهان رطوبت دوست می باشد. به همین خاطر در دسته گیاهان مناسب برای تراریوم قرار می گیرد. آبیاری این گیاه باید با رویت سطح خشک خاک انجام بگیرد. بنابراین این زمان در طی هفته مشخص نیست.

برای تامین رطوبت پیرومیا هندوانه ای از روش های متفاوتی بهره مند شوید. غبارپاشی یکی از راه کارهایی است که برای تامین طوبت این گیاه مورد توجه قرار می گیرد. دستگاه بخور سرد نیز روشی مناسب برای تامین رطوبت این گیاه است.اگر از غبار پاشی برای برگ های پیرومیا هندوانه ای استفاده می کنید، باید این کار را بیش از اندازه انجام ندهید. چون این مسئله خود سوزانده شدن برگ ها را به دنبال دارد. اگر دفعات غبارپاشی زیاد باشد، می تواند زمینه مبتلا شدن گیاه به امراض مختلف یا بیماری های قارچی را فراهم کند. این موضوع خود با لکه های قهوه ای بر روی برگ ها نمایان می گردد.

نحوه کاشت پیرومیا هندوانه ای

غبارپاشی در بیشتر موارد به دلیل تماس مستقیم با برگ توصیه نمی شود. این کار ممکن است خطراتی را برای برگ های گیاه و گیاه به همراه داشته باشد. شما می توانید زیر گلدانی را از آب پر کنید. آن گاه یک سنگ درون زیر گلدانی گذاشته و سپس گلدان را بر روی آن قرار دهید. این شیوه بهترین روش برای تامین رطوبت پیرومیا هندوانه ای می باشد. دقت کنید که در این تزریق کف گلدان به هیچ عنوان در معرض آب قرار نگیرد.

اگر پیرومیا از ناحیه کف در تماس با آب باشد، دچار پوسیدگی ریشه می گردد. در واقع رطوبت در روش زیر گلدانی به شکل غیر مستقیم از طریق تبخیر نصیب گیاه می شود.

دما

اگر می خواهید شاهد رشد مناسبی از پیرومیا هندوانه ای باشید، بهتر است آن را در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داری کنید. این دما برای رشد گیاه مناسب بوده و پیرومیا قادر به دمای کمتر از ۱۵ درجه و دمای بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد نمی باشد.

دمای مناسب برای کاشت پیرومیا

خاک

زهکشی مناسب را برای خاک پیرومیا در نظر بگیرید. منظور از زهکشی امکان عبور آب از داخل خاک و نماندن آب در بین ریشه ها می باشد.

 

برای تهیه خاکی با قابلیت زهکشی باید مخلوطی از پرلایت، خاک برگ و پیت ماس را به خاک معمولی بیفزایید. پیرومیا هنداونه ای برای رشد و تکامل به خاک اسیدی تمایل دارد. با اضافه کردن پیت ماس می توان این شرایط را برای خاک فراهم کرد.

کود

گیاه باید هر ماه از نظر مواد معدنی تامین شود. این تغذیه باید برابر با نیمی از غلظت نوشته شده روی بسته های کود می باشد.

کاشت پیرومیا هندوانه ای

برای کاشت این گیاه می توان از روش ساقه یا برگ استفاده نمود. اگر نحوه کاشت پیرومیا با برگ می باشد، برای این کار یک برگ بزرگ و سالم را انتخاب کرده و آن را تا نیمه در داخل خاک قرار دهید. آن گاه شرایط لازم برای ریشه زایی برگ را فراهم کنید.

کاشت پیرومیا هندوانه ای

اگر برای کاشت این گیاه از قلمه استفاده می کنید، بهتر است این ساقه را از دو سانتی متری خاک آماده کرده و آن گاه در خاک بگذارید.

نحوه کاشت پیرومیا با قلمه

پرلایت و پیت ماس از محتویات در نظر گرفته شده برای قلمه زنی پیرومیا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *