روش تکثیر بونسای جنسینگ

نگهداری بونسای جنسینگ به دلیل بافت محکم برای محوطه های آپارتمانی مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب نحوه پرورش و تکثیر این گیاه را آموزش داده ایم.

بونسای در فرم و شکل های مختلفی دیده می شود. نگهداری بونسای جنسینگ به عنوان یکی از مدل های پرطرفدار مورد توجه قرار می گیرد. این موضوع باعث شده این گیاه در بازار مشمول قیمت های مختلفی شود.

یکی از مزیت های مهم پرورش بونسای جنسینگ، سرعت بالای رشد آن است. بونسای جنسینگ مانند دیگر مدل های این گیاه نیست. به همین خاطر طراحی و توجه زیادی احتیاج ندارد. این موضوع باعث شده که گیاه جنسینگ خیلی ارزشمند نباشد.

نگهداری بونسای جنسینگ

نور

از فاکتورهای مهم برای نگهداری بونسای جنسینگ می باشد. این نور بهتر است از پشت پنجره و در شکل فیلتر شده دریافت شود. نبود نور بر روند رشد این گیاه بسیار تاثیر دارد. زمانی که بونسای جنسینگ با کمبود نور مواجه می شود، ریزش برگ را تجربه خواهد کرد.

نور کافی برای نگهداری بونسای جنسینگ

آبیاری

این گیاه باید به شکل منظم و متوسط آبیاری شود. البته خاک بونسای باید همواره حد کمی از رطوبت را در خود جای داده باشد. این رطوبت به معنای نمناکی است و تا خیس بودن خاک فاصله زیادی دارد. آبیاری زیاد این گیاه، زرد شدن برگ های بونسای را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه رطوبت مازاد در خاک اسباب پوسیدگی گیاه خواهد شد. در فصل استراحت گیاه آبیاری گیاه را به یک بار در هفته برسانید. این میزان در فصول رشد به ۲ بار در هفته می رسد.

شرایط آبیاری بونسای

خاک

از نظر زهکشی به خاک های سبک گرایش دارد. برای تهیه این خاک های سبک از ماسه، مقدار کمی ورمی و کوکوپیت بهره مند شوید.

دما

با توجه به زادگاه بومی خود دمای بالا را برای رشد می پسندد. این گیاه در مناطق گرمسیری رشد خوبی را از خود نشان می دهد و از این نظر شبیه نخل ماداگاسکار است. از نظر شکل ظاهری نیز پرورش آدنیوم را یادآوری می کند. دمای مناسب برای نگهداری بونسای جنسینگ بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است.

آفت و بیماری ها

توجه داشته باشید که بونسای نسبت به امراض قارچی به شدت واکنش نشان می دهد. برای مبارزه با این آفات و امراض به فکر پیشگیری باشد. برای جلوگیری از بیماری قارچی ریشه، برگ ها و تنه درخت از قارچ کش استفاده نمایید. اگر در نگهداری بونسای جنسینگ آفت های کنه، شپشک و شته را مشاهده کردید از سم های حشره کش کمک بگیرید.

کود دهی

برای تغذیه این گیاه از کود شامل اسید فسفریک، نیتروژن و ویتامین بهره مند شوید. در فصول رشد کود دهی را هر ۲ هفته یک بار تکرار نمایید. برای این کار پلت هایی را بر روی خاک بگذارید. ناپدید شدن این پلت ها بر روی خاک نشان می دهد که نوبت کود دهی فرا رسیده است. شهریور ماهی است که دیگر تقریباً کود دهی به اتمام رسیده است.

زمان کود دهی بونسای جنسینگ

هرس

این گیاه مانند آدنیوم نیاز به هرس دارد. بهتر است زمان هرس در فصل بهار و تابستان باشد. هرس اولیه بعد از نمایان شدن ۵ یا ۶ برگ رویش انجام می گیرد. این برگ ها باید به ۲ یا ۳ عدد برسند.

هرس بونسای جنسینگ

تعویض گلدان

ابتدای بهار زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد. این تعویض هر ۲ یا ۳ سال انجام می شود و برای فضا دهی به ریشه اهمیت دارد. ضمن اینکه امکان یک زهکشی مناسب با خاک های مغذی را برای گیاه فراهم می کند.

کاشت بونسای جنسینگ

تکثیر بونسای جنسینگ

برای پرورش بونسای جنسینگ از قلمه یا بذر استفاده می شود. قلمه انتخابی را درون یک گلدان کوچک با خاک مرغوب حاوی پیت بگذارید. این خاک باید مرطوب باشد. این قلمه را درون یک کیسه پلاستیکی(باد کرده) قرار دهید. درب پلاستیک را محکم ببندید. این پلاستیک به شکل فضای گلخانه ای برای گیاه عمل می کند و باعث حفظ رطوبت می شود.

تکثیر بونسای جنسینگ با قلمه

پلاستیک باید نور کافی را به شکل مستقیم داشته باشد. بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته درب پلاستیک را باز کرده و گیاه را از آن بیرون آورید. قلمه گذاشته شده درون خاک باید دارای چند ریشه شده باشد. حالا باید گام دوم برای نگهداری بونسای جنسینگ را آغاز نمایید.

ریشه های هوایی گیاه بونسای

زرد شدن برگ ها در این گیاه به دلیل کمبود نور، بیماری های قارچی و سرما می باشد.

توجه داشته باشید که کودهای NPK بهترین کودهای در نظر گرفته شده برای این گیاه می باشند. کود دهی هر ۲ هفته یک بار برای این گیاه انجام می گیرد.

کاشت بونسای جنسینگ با بذر

ابتدا خاک مناسب برای این گیاه را فراهم کرده و آن گاه بذرها را در آن قرار دهید. این خاک باید از شن تشکیل شده باشد.

تکثیر بونسای جنسینگ با بذربرای نگهداری بونسای جنسینگ از یک پوشش پلاستیکی استفاده کنید. ضمن اینکه این خاک باید مرطوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *