آفت گل پیرومیا

گل قاشقی یک گل مشترک آپارتمانی و باغچه ای که در صورت رسیدگی کمتر دچار آفت می شود. در این مطلب نحوه از بین بردن آفت گل قاشقی را ارائه کرده ایم.

برای از بین بردن آفت گل قاشقی ابتدا باید علت تغییر رنگ این گیاه و مشکلات آن را بشناسید. ممکن است این مشکلات به دلیل ضعیف بودن فاکتورهای محیطی باشد.

از بین بردن آفت گل قاشقی با چندین روش ساده

توجه داشته باشید رسیدگی منظم به گیاه تا حد زیادی از آفت گل قاشقی جلوگیری می کند. برگ های گل قاشقی همیشه سبز بوده و هر گونه تغییر رنگ در این گیاه چندان مطلوب نیست و خبر از مشکلات این گیاه می دهد.

گل قاشقی و آفت آن

سبز ماندن برگ های گل قاشقی

برای همیشه سبز بودن برگ های این گیاه، بهتر است آن را در یک نور ملایم و فیلتر شده قرار دهید. این نور باید به شکل غیر مستقیم تامین گردد. اگر امکان بهره مندی از نور طبیعی وجود ندارد، بهتر است از نور مصنوعی(مهتابی) بهره مند شوید.

رنگ پریدگی برگ قاشقی

برگ های گل قاشقی باید به شکل سبز تیره باشند و هر گونه تغییری در رنگ آن ها نشان دهنده تغییر در شرایط فیزیکی و زیستی گیاه است و می تواند به دلیل آفت گل قاشقی باشد. اگر گل قاشقی دارای برگ های خرد شده یا حاشیه نواری قهوه ای است و رنگ بدنه برگ نیز به رنگ سبز روشن متمایل شده است، این موضوع معمولاً از آبیاری نامنظم پیرومیا ناشی می شود.

آفت گل قاشقی

برای آبیاری این گیاه باید منتظر خشک شدن سطح خاک باشید. یعنی خاک در دو نوبت آبیاری باید کاملاً خشک شود. زیاده روی در آبیاری این گیاه سبب زردی برگ ها خواهد شد. این موضوع ممکن است گاهی مربوط به آفت گل قاشقی نیز باشد. رساندن هوا به لایه های داخلی خاک اهمیت زیاد دارد. بنابراین بهتر است هر دو ماه یک بار سطح خاک را دستکاری کنید. این کار باید به شکلی انجام شود که با هوادهی به لایه های دیگر خاک همراه باشد.

برای ممانعت از آفت گل قاشقی بهتر است بر روی تقویت این گیاه با کود نیز کار کنید. میزان کود دهی در فصل گرم هر دو هفته یکبار انجام می گیرد و در فصل سرد هر ماه یک بار تکرار خواهد شد. برای تغذیه گیاه یک قاشق از کود کامل را در داخل یک لیتر آب بریزید و کاملاً حل نمایید. سپس به شکل آبیاری به گیاه برسانید.

گیاهان برای رشد به زهکشی نیاز دارند و تکثیر گل قاشقی از این قاعده مستثنی نیست. برای این کار باید از روزنه های تحتانی گلدان مطمئن شوید.

ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها

لکه های قهوه ای می تواند به دلیل آفت گل قاشقی باشد اما عدم مراقبت صحیح از این گیاه نیز تاثیر زیادی در ایجاد این لکه ها دارد. بیماری های قارچی، آبیاری بیش از اندازه و نور مستقیم به مدت طولانی از عوامل قهوه ای شدن برگ های گل قاشقی هستند.

ریختن برگ گل قاشقی

زمانی که گیاه شما یک ساله شده و با رشد برگ های جدید، دچار ریزش برگ های قدیمی می شود، باید تقویت گیاه را در نظر داشته باشید. هر ۴۰ روز زمان مناسبی برای تقویت است. برای این کار از کود کامل استفاده کنید. کود را به اندازه یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب محلول سازید و در مصرف آن افراط نکنید.

علت ریزش برگ گل قاشقی

بروز لکه های سیاه

لکه های سیاه نشان دهنده آفت گل قاشقی است. این موضوع نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد. ضمن اینکه در این زمان باید سطح برگ را با مخلوطی از صابون و آب گرم بشویید.

نکات مهم برای تعویض گلدان

تعویض گلدان را در ماه های ابتدایی بهار(فروردین و اردیبهشت) انجام دهید. در این صورت گیاه دچار افت کمتری خواهد شد. برای تعویض گلدان نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • انجام تعویض در زمان مناسب برای گیاه اهمیت زیادی دارد.
  • ۲ یا ۳ روز قبل از انجام تعویض، آبیاری را متوقف کنید. این موضوع به خاطر خشک شدن خاک انجام می گیرد تا خاک در حین جا به جایی از ریشه جدا نشود.
  • روزنه های کف گلدان را برای برقراری شرایط زهکشی مدنظر داشته باشید. بهتر است لایه تحتانی گلدان از سنگ ریزه پر شده باشد. در ادامه مقداری ماسه بر روی لایه سنگریزه ریخته و آن گاه اضافه کردن خاک را انجام دهید.

زرد شدن برگ های پیرومیا و ریزش آن

  • گلدان در نظر گرفته باید یک یا ۲ شماره از قبلی بزرگ تر باشد. گیاه را به آرامی از گلدان بیرون آورید. فاصله گلدان و ریشه را با خاک پر کرده و آن گاه خاک را فشار دهید. این کار برای پرشدن روزنه های داخلی از خاک انجام می گیرد.
  • بعد از تعویض گلدان باید آبیاری را انجام دهید. این آبیاری در حد خیس شدن خاک انجام می گیرد و باید کمی از روزنه های تحتانی گلدان خارج شود.
  • بعد از تعویض، گلدان جدید را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم خورشید یا باد نگذارید. شن های استفاده شده در کف گلدان بهتر است از نوع بادامی باشند.

رشد برگ های جدید به شکل کوچک

اگر گل قاشقی دارای برگ های جدید کوچک می باشد و برگ های بزرگش نیز دچار ریزش شده اند، این موضوع به آفت گل قاشقی مربوط نمی شود. این موضوع احتمالاً از کمبود نور و آبیاری بیش از اندازه ناشی می شود.

برای بهبود آبیاری خشک شدن سطح خاک و زهکشی را مدنظر داشته باشید. نور در نظر گرفته برای گل قاشقی باید به شکل غیر مستقیم و ملایم باشد. گل قاشقی را در فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری از پنجره نگه داری کنید. نور مصنوعی نیز گزینه مناسبی برای تامین نور می باشد.

آبیاری گل قاشقی

تاول های سیاه رنگ روی برگ قاشقی

این موضوع از آفت گل قاشقی نتیجه می شود. برای از بین بردن این بیماری قارچی، غبار پاشی را کنسل کنید. یک قاشق چای خوری قارچ کش مانکوزب را با یک لیتر آب مخلوط نمایید. این مایع باید بر سطح و زیر برگ ها اسپری شود. این سم پاشی باید ۷ روز دیگر تکرار شود. قلمه هایی از گیاه تهیه کنید تا در صورت از بین رفتن گیاه، بتوانید نمونه آن را تکثیر نمایید.

آفت گل قاشقی

ریختن برگ های تازه

اگر برگ های تازه گل قاشقی تیره رنگ(سیاه) شده و می ریزند، به احتمال زیاد دما برای گل قاشقی بالاست. ضمن اینکه این موضوع می تواند به دلیل سرمای هوا یا تغذیه ناکافی گیاه باشد. گل قاشقی را در فاصله ۲ تا ۳ متری وسایل گرمایشی نگه داری کنید. دمای نگه داری این گیاه باید از ۱۵ درجه سانتی گراد کمتر باشد. برای آبیاری این گیاه آب بدون کلر و ولرم را انتخاب کنید. کود دهی را به شکل کامل هر ماه یک بار انجام دهید.

تشکیل لکه های سفید در زیر برگ

از نمونه آفت گل قاشقی است و نیاز به بهره مندی از یک قاشق چای خوری سم حشره کش مانند دیازینون به همراه یک قارچ کش مانند بنومیل یا مانکوزب می باشد. در آخر این قارچ کش ها را با یک لیتر آب مخلوط نمایید و به شکل آبیاری و اسپری بر روی گیاه پیاده کنید. سمپاشی گیاه باید بعد از ۷ روز تکرار شود. بهتر است این موضوع برای تمام گیاهان انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *