پرورش گیاه پیچ امین الدوله

گیاه پیچ امین الدوله از گیاهان زینتی فضای باز است این گیاه دارای گل های بسیار معطر بوده و برا عطر آگین کردن مخیط در باغ ها و باغچه ها کاشته می شود این گیاه بسیار مقاوم بوده و به راحتی تکثیر می یابد.

گیاه پیچ امین الدوله به سه منظور پرورش می باید. این گیاه رونده و معطر است و در باغ ها برای معطر کردن فضا و به عنوان پیچک های زینتی استفاده می شود همچنین داری خواص درمانی نیز هستند. نکاتی را درباره رشد و پرورش این گیاه بدانید.

گیاه پیچ امین الدوله و نکاتی درباره ی پرورش آن :

گیاه پیچ امین الدوله دارای گل هایی بسیار معطر و خوشبو هستند این گل ها در ابتدا به رنگ سفید وجود دارند و سپس به رنگ زرد در می آیند انتهای این گل ها دارای شیره ای شیرین اند. این گیاه دارای میوه های ریز به رنگ آبی روشن هستند این دانه ها به قطر ۵ تا ۸ میلی متر قطر دارند و بسیار پر دانه هستند.

گل پیچ امین الدوله

این گیاه بالا رونده و پیچنده بوده و نام فارسی آن منتسب به علی خان امین الدوله است که برای اولین بار این گیاه را در باغ امین الدوله کاشت.

گیاه غول پیکر امین الدوله Lonicera hildebrandiana برای کاشت در باغ های کوچک مناسب نیست زیرا رشد بسیار سریعی داشته و قابل کنترل کردن نیست.

گونه دیگری از گیاه پیچ امین الدوله موجود است به نام L.fragrantissima که به گونه ی خزان کننده معروف است این گونه پر رویش و دارای ساقه های بسیار است و تا ارتفاع ۳ متر نیز بالا می رود.

گل معطر پیچ امین الدوله

خاک مناسب برای پیچ امین الدوله :

خاکی برای گیاه پیچ امین الدوله مناسب است که قلیایی باشد و زهکش خوبی داشته داشته باشد. آب از نیاز های اولیه و واجب برای رشد این گیاه است و میزان جذب آب برای گیاه بستگی به خاک استفاده شده دارد.

نور مناسب برای گیاه امین الدوله :

هر گیاهی برای گل دهی میاز به نور کامل دارد اما پیچ امین الدوله از آن گیاهانی است که برای در نور کم، نیمه سایه و حتی در سایه کامل نیز گل می دهد. اما باید در نظر بگیرید که در شرایط سایه کامل گل دهی به تاخیر می افتد.

گیاه پیچ امین الدوله

هرس کردن شاخه های پیچ امین الدوله :

این گیاه نیازی به هرس کردن ندارد اما برای افزایش زیبایی آن و منظم کردنش باید شاخه های مزاحم را دور بریزید و شاخه های خشک شده را از آن جدا کنید.
این گیاه به یک قیم نیاز دارد معمولا خودش از درختان یا دیوار های مناری بالا می رود اما در صورت نداشتن قیم برای آن شاخه یا میله ای مناسب قرار دهید.

گل پیچ امین الدوله

آبیاری و مقاومت گیاه :

پیچ امین الدوله گیاهی مقاوم است و شاخه های بالغ ان بدن آب نیز می توانند مدت زیادی دوام بیاوردند اما برای شاخه های نو رسته و بر دهی و گل دهی بهتر باید گیاه را به طور مرتب آبیاری کرد.

روش های تکثیر :

گیاه پیچ امین الدوله به سه روش تکثیر می یابد. روش قلمه زنی و خوابانیدن گیاه نسبت به کاشت بذر بهتر هستند.
برای  قلمه زنی گیاه باید در اواخر بهار یا اوایل تابستان گلدهی زیاد است نسبت به ایجاد قلمه مناسب اقدام کرد.
شاخه ای برای قلمه مناسب است که چوبی شده و تا حدی نرم و قابل انعطاف باشد. بستر کاشت قلمه ها باید کمی نم دار باشد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد.

اما روش خوابانیدن گیاه نیازی به جدا کردن شاخه نیست. یکی از شاخه های بلند گیاه را انتخاب کنید و قسمتی از آن را در عمق ۳ سانتی متری قرار دهید و به گونه ای روی آن خاک بریزد سر شاخه بیرون بماند. بعد از چند روز گیاه شروع به ریشه زایی می کند. بعد از آن می توانید شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و به گلدان و یا مکان مورد نظزتان منتقل کنید.

امیدواریم آشنایی بیشتر با این پیچ زینتی محبوب و زیبا به شما در رشد و پروش آن کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *