مراحل کاشت گیاه در بطری

کاشت گیاه در بطری ساخت یک تراریوم زیبا در محیط منزل است. بسیاری از گیاهان از جمله صیفی جات و سبزیجات را می توان در فضای درون بطری کاشت و از زیبایی آن بهره مند شد. 

اگر چه کاشت گیاه در بطری با محدودیت های فضایی همراه است اما در صورت رعایت کردن نکات ضروری ما را به سر منزل مقصود خواهد رساند.

شرایط کاشت گیاه در بطری شیشه ای

طرفداران ساخت تراریوم به خوبی می دانند که از تراریوم در فضای منزل بیشتر با انگیزه زیبایی استفاده می شود. هر چند درون این محفظه های شیشه ای محصولاتی نظیر سبزیجات، صیفی جات و … کاشت شود.

برای ساخت تراریوم می توانید از بطری های مختلف استفاده کنید. ضمن اینکه می توانید چندین بطری را در اندازه های متفاوت استفاده کنید.

کاشت گیاه در بطری نیاز به آبیاری بسیار کمی دارد و به همین دلیل بدون دردسر می باشد. این بطری شیشه ای فضای لازم برای رشد گیاه را با قابلیت گلخانه ای فراهم خواهد کرد. برای ممانعت از سرمازدگی ریشه گیاه یا برقراری شرایط جوانه زنی گیاه می توان از این روش بهره مند شد.

بسیاری از گیاهان زینتی قابلیت رشد در فضای بیرون از منزل را دارند. به همین خاطر تنها در فصل زمستان به خانه آورده می شوند تا از گزند سرما در امان بمانند. این موضوع به مناطق کوهستانی مربوط می شود. چون دماهای صفر درجه و پایین تر بیشتر در مناطق کوهستانی و ارتفاعات رقم می خورد. در این هنگام گیاه به خانه انتقال داده می شود. یکی از روش های نگه داری گیاهان در این شرایط گذاشتن آن ها در بطری های شیشه ای است. کاشت گیاه در بطری تداعی کننده کاشت گلخانه ای می باشد.

در مرحله اول کاشت گیاه در بطری, ابتدا بطری مناسب برای گیاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن گاه برای کاشت اقدام کنید. توجه داشته باشید که شما باید اندازه بطری را با میزان تقریبی رشد گیاه انتخاب کنید. در این صورت فضای لازم برای رشد گیاه را ایجاد کرده اید.

بطری انتخاب شده باید به خوبی شسته شود و از هر گونه آلودگی و کثیفی پاک گردد. اگر برای از بین بردن این لکه ها نیاز به استفاده از مواد شوینده خاصی دارید، این پاکسازی را انجام داده و آن گاه بطری را چندین بار مورد شست و شو قرار دهید.

استفاده از بطری هایی با دهانه گشاد، شرایط پرورش گیاه را بهتر فراهم خواهد کرد. بنابراین اگر در ابعاد بطری کوتاهی کرده اید، از دهانه ابداً غفلت نکنید. بعد از شست و شو بطری را خشک نمایید. برای این کار می توانید بطری را به شکل معکوس در فضای باز قرار دهید. توجه داشته باشید که خشک بودن بطری قبل از کاشت گیاه بسیار حائز اهمیت بوده و شما باید از آن مطمئن شوید.

اگر چه برای ساخت تراریوم از حالت های مختلفی برای کاشت استفاده می شود اما در این جا از سبک مستقیم برای کاشت گیاه در بطری استفاده می شود. منظور از مستقیم این است که کف باغ شیشه ای شما همان کف بطری باشد.

حالا باید لایه های مختلف برای کاشت گل در بطری را فراهم کنید. توجه داشته باشید که این لایه ها باید به زمین عادی یا شرایط پرورش گیاه در گلدان شبیه سازی شوند. در این صورت در کاشت موفق خواهید بود و به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

برای زهکشی مناسب گیاه، لایه اول را با شن، ماسه و سنگریزه پر نمایید. قبل از اینکه شن و ماسه را به درون بطری هدایت کنید، ابتدا آن ها را مرطوب سازید.

کاشت گیاه در بطری

دقت داشته باشید که این محیط نیاز به زهکشی دارد و زهکشی در آن دو برابر مواقع عادی احساس می گردد. چون گیاه داخل بطری برای خروج و زهکشی آب، راه دررو ندارد. بنابراین شرایط تشکیل قارچ برای آن رخ می دهد.

کاشت گیاه در بطری

در لایه دوم یک بستر زغال سنگی نارس به بستر گیاه اضافه می شود. این لایه دقیقاً بر روی بافت زهکشی گیاه جای می گیرد. استفاده از زغال سنگ در این ترکیب به این علت است که بوی بد منتشر شده از تجزیه داخل بطری برطرف گردد.

استفاده از زغال سنگ در کاشت گیاه

کاشت گیاه در شیشه

اضافه کردن زغال سنگ به بستر گیاه

همگون سازی بافت زغال سنگ

در ادامه یک لایه با خزه اسفگتوم بر روی لایه زغال سنگ قرار می گیرد. این لایه نیز مانند لایه زغال سنگ ضخامت چندانی ندارد. برای پوشش این لایه می توان به جای خزه اسفگتوم از یک تکه weed blocker بهره مند شد.

خاک مناسب برای پرورش گیاه در شیشه

کاشت گیاهان سبز در بطری

دقت کنید که در حین قرار دادن لایه ها از ترکیب آن ها با لایه زهکشی ممانعت کنید.

در این مرحله نوبت به بهره مندی از خاک رسیده است. برای این کار خاک غنی انتخاب کرده و رطوبت آن را قبل از استفاده چک کنید. خاک مورد استفاده باید رطوبت داشته باشد.

استفاده از خزه اسفگنوم در کاشت گیاه

اگر دیواره داخلی بطری در حین ریختن خاک کثیف شد، برای تمیز کردنش از یک پنبه یا گاز استریل استفاده کنید. این گاز استریل یا پنبه به قسمت تحتاتی یک مداد گره می خورد و بدین طریق برای پاکسازی دیواره داخلی اقدام می شود.

خاک غنی برای کاشت گیاه

در این مرحله نوبت به اصلی ترین قسمت کاشت گیاه در بطری یعنی انتخاب گیاه رسیده است. بذرهای کوچک خود را انتخاب و آن ها را با وسایلی چون موچین، چاپستیک(چوبک)و … در مکان های مناسبی در دل خاک بگذارید. این کاشت را در قسمت های مختلف خاک دنبال کنید. ترتیب کاشت را رعایت کنید تا در حین رشد به گیاهان آسیب وارد نشود.

کاشت بذر در بطری شیشه ای

پرورش بذر در بطری شیشه ای

کاشت سبزیجات در بطری

انتخاب گیاه مناسب برای کاشت در بطری

در این فضای شیشه ای می توانید کاشت گیاهان گرمسیری را امتحان کنید. چون این گیاهان رطوبت دوست می باشند. بطری شیشه ای ذخیره سازی خوبی برای رطوبت دارد. یعنی رطوبت را به شکل مستمر و تدریجی در اختیار گیاه قرار می دهد.

انتخاب بطری مناسب برای کاشت

توجه داشته باشید درون یک محفظه به کاشت گیاهان مختلف با شرایط پرورش متفاوت اقدام نکنید. چون گیاهان از نظر شرایط با یکدیگر یکسان نمی باشند. به عنوان مثال کاکتوس صخره ای با نیاز کم به آبیاری نباید با گیاهانی چون بونسای جنسینگ با نیاز آبیاری زیاد کاشته شود.

نحوه آبیاری گیاه در بطری شیشه ای

کاشت گیاه در بطری با برقراری شرایط رطوبتی و اکسیژن رسانی امکان پذیر است. افراد زیادی کاشت پتوس را در این محفظه ها انجام می دهند. برای تبادل هوا یک سوراخ بر روی درب بطری ایجاد نمایید. رطوبت داخل بطری شیشه ای را با آب پاش تامین کنید. آب پاشی هنگامی انجام می گیرد که درون بطری کاملاً خشک شده و اثری از نم یا رطوبت بر روی شیشه نیست. آبیاری باید در حد معمول و مناسب باشد. این موضوع برای حفظ گیاه از رشد کپک یا قارچ ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *