درخت نارنج از آن دسته درختان همیشه سبز و زیبایی است که جثه آن تقریبا کوچک است. درخت نارنج بیشتر در مناطق گرم و مرطوب مانند شمال ایران به خوبی رشد می کند، اگر شما علاقه مند به پرورش و تکثیر درخت نارنج هستید در ادامه مطلب به روش های تکثیر و نگهداری از این درخت زیبا پرداخته ایم.

کاشت و تکثیر درخت نارنج در باغچه منزل همچون تکثیر درخت گیلاس و درخت لیمو ترش می توانید ایده خوبی برای داشتن یک درخت میوه باشد، چرا که علاوه بر زیبایی که به اطراف خود می بخشد به تولید میوه های با ارزش و پراستفاده بپردازد.

 نحوه تکثیر درخت نارنج و پرورش این درخت زیبا

همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین پایه مرکبات در آشپزی نارنج است که دلیل آن طعم ترشی است که دارد. علاوه بر استفاده از میوه درخت نارنج از شکوفه های درخت نارنج که با نام بهار نارنج معروف است در تهیه مربا استفاده فراوان می شود. علاوه بر کاربرد شکوفه های نارنج از بوی آن در صنعت عطر سازی، از عرق بهار نارنج برای درمان بیماری و از خود میوه نارنج به عنوان اصلی ترین چاشنی جهت پخت و پز استفاده می شود.

ویژگی های درخت نارنج

  • همانطور که گفتم درخت نارنج از جمله درختان است که همیشه سبز و بدون خزان است.
  • رشد درخت نارنج به ارتفاع ۹ متر هم می رسد.
  • برگ های درخت نارنج به رنگ سبز تیره چرمی و بیضی شکل و دارای عطری بسیار خوشایند است.
  • به شکوفه های آن بهار نارنج می گویند که نسبت به درخت پرتقال دارای گل های درشت و همچنین عطر بیشتر است.
  • میوه آن زمانی که نارس است دارای پوستی سبز و تیره است.
  • با رسیدن میوه های درخت نارنج رنگ آنان به نارنجی تغیر می کند، قطر هر میوه نارنج به اندازه ۸ سانتی متر است.
  • پوست میوه نارنج صاف نیست و دارای طعم بسیار تلخی می باشد.
  • گوشتی که داخل میوه است طعم بسیار ترشی دارد که کمی رو به تلخی می زند.
  • کاشت و تکثیر درخت نارنج در شمال و جنوب کشورمان به راحتی به عمل می آید.
  • درخت نارنج قادر به تحمل دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه زیر صفر نیست.
  • اگر میوه دیگری با درخت نارنج پیوند زده شود قدرت مقاومت آن ها نسبت به سرما و گرما بیشتر می شود.
  • شاخه های درخت نارنج دارای خار است.
  • ریشه درخت نارنج قدرت سازگاری خوبی با هر نوع خاکی را دارند.
  • درخت نارنج از نوع درختانی است که با بالا رفتن سن تشکیل تاج می دهد.
  • درخت نارنج سالی ۱ مرتبه شکوفه می دهد که این شکوفه ها به رنگ سفید هستند.
  • مدت زمان گل دهی درخت نارنج ۳۰ الی ۴۰ روز است.
  • از مهم ترین ویژگی های درخت نارنج مقاوم بودن آن نسبت با آفت مرکبات به نام گموز است.

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنج

نحوه تکثیر درخت نارنج

برای تکثیر درخت نارنج می توانید به راحتی از طریق بذر اقدام به تکثیر این درخت بکنید، البته می توان از راه پیوند زدن درخت نارنج به تکثیر آن بپردازید اما تکثیر آن از طریق بذر متداول تر و جوابگو تر است.

برای تکثیر درخت نارنج باید از بذر های درشت نارنج رسیده استفاده کنید، به این صورت که ابتدا دانه ها را از داخل میوه بیرون آورده و سپس برای جوانه زنی دانه ها آن را در یک خزانه مناسب به عمق ۲ سانت در خاکی مناسب و سبک می کاریم.

روش های مختلف تکثیر درخت نارنج

بعد از کاشت تمام بذر هایی را که کاشتیم را آبیاری می کنیم و بعد از آن برای جوانه زنی سریع روی بستر را با یک پلاستیک می پوشانیم تا رطوبت در داخل آن حفظ شود، سپس بستر را به یک مکان دور از نور آفتاب با دمای تعیین شده ۱۳ درجه سانتی گراد جهت رشد جوانه ها انتقال می دهیم. ، تقریبا حدود ۲ الی ۳ هفته طول می کشد تا جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند.

استفاده از بذر جهت تکثیر نارنج

اگر در فصل زمستان اقدام به تکثیر درخت نارنج کردید می تواند در گل خانه این کار را به راحتی انجام دهید. بذر ها باید در ماه بهمن در خزانه خود کاشته شوند. بعداز گذشت ۲ هفته و جوانه زدن بذر ها کیسه پلاستیکی را آز روی آنها برداشته و در مقابل نور غیر مستقیم آفتاب قرار می دهیم، تا زمانی که جوانه ها به خوبی رشد نکرده اند در فضای باز قرارشان نمی دهیم زیرا در مراحل اولیه بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند، در طول زمان نگهداری از جوانه های نارنج سعی کنید محیطی که آن را نگهداری می کنید از تهویه خوبی برخوردار باشد.

نحوه صحیح تکثیر درخت نارنج

زمانی که جوانه های نارنج به حد کافی رشد کردند می توانید آن را به یک گلدان بزرگ تر و یا حیاط منزل خود انتقال دهید. به این صورت به رشد خود ادامه می دهد درخت نارنج دارای مقاومت خوبی نسبت عوامل بیرونی دارد.

بعد از گذشت ۲ الی ۳ سال و بزرگ شدن درخت نارنج می تواند برای تکثیر درخت نارنج روی همان درختی که خود تکثیر کردید عملیات پیوند را انجام دهید.

تکثیر درخت نارنج به راحتی

* از بذر های میوه نارنج می توان به عنوان کاشت سبزه عید استفاده کرد زیرا دارای برگ های بسیار زیبا و دیدنی خواهد شد.

شرایط نگهداری از درخت نارنج

خاک: درخت نارنج با توجه به دیگر درختان مرکبات دیگر قدرت سازگاری خوبی با انواع خاک دارد طوری که هم در خاک های ضعیف و هم در خاک های پر رطوبت می تواند رشد و مقاومت کند. اما باید گفت که بهترین رشد را در خاک هایی لومی دارد که از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشند و همچنین خاک های مرطوب را نسبت به خاک های خشک برای رشد ترجیح می دهند.

آبیاری: نیاز آبی درخت نارنج متوسط است، از آنجایی که رطوبت خاک را دوست دارد سعی کنید خاک گیاهتان زیاد خشکی نکشد. زیرا نرسیدن آب کافی منجر به عدم گل دهی درخت نارنج می شود و از طرفی هم سعی کنید تا جای ممکن از آبیاری زیاد آن پرهیز کنید.

نور: برای کاشت نگهداری و تکثیر درخت نارنج به مکان هایی نیاز است که از نور کامل آفتاب برخوردار باشد. درخت نارنج با سایه میانه خوبی ندارد.

دما: با توجه به حساس بودن مرکبات نسبت به سرما درخت نارنج قادر است سرمای زیادی را تحمل کند. اما بهترین دما برای رشد و تکثیر درخت نارنج دمایی بین ۱۲ تا ۳۷ درجه سانتی گراد است.

آفت: کنه نباتی و پروانه از رایج ترین آفات مرکبات درخت نارنج است که می توان با استفاده از محلول های مخصوص درختتان را در برابر این آفات ایمن کنید.

چگونگی تکثیر درخت نارنج

فواید استفاده از نارنج

استفاده از نارنج از زمان های بسیار دور رواج بسیاری داشته و در جهت مشکلات گوارشی زیادی از نارنج استفاده می کردند، از جمله فواید میوه نارنج کاهش سردرد/کاهش تپش قلب/ کاهش ترس و دلهره/ سرشار از ویتامین C / کمک به هضم غذا /از بین برنده نفخ/ آرامش دستگاه گوارش و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *