پرورش و کاشت گل بنفشه

یکی از زیبا ترین و متنوع ترین گل های بهاری گل بنفشه است، همچنین کاشت گل بنفشه یکی از رایج ترین کارهایی است که با آمدن بهار انجام می شود. این گل علاوه بر زیبا بودن شرایط نگهداری آسانی دارد که هر کسی می تواند این کار را انجام دهد.

بنفشه گیاهی است چند ساله اما معمولا در همان سال اول گل هایش قدرت زیبایی را دارند، گل بنفشه دارای تنوعی رنگی بسیاری است به همین دلیل کاشت گل بنفشه بهترین گزینه برای زیبا سازی پارک ها و فضای سبز سطح شهر است.

شرایط نگهداری گل بنفشه

گل بنفشه دارای گونه های فراوانی است که در ایران ۱۹ گونه بومی آن شناخته شده که به رنگ های سفید، زرد، آبی، بنفش و… هستند که در این بین معروف ترین آن ها در ایران بنفشه ۳ رنگ و بنفشه معطر است. گل بنفشه بیشتر در قسمت شمال غرب کشورمان و همچنین مناطق کوهستانی به صورت خودرو در زمین های مرطوب و در کنار نهر های آب رشد می کند.

گل بنفشه مانند سایر دیگر گل ها فقط در فصل بهار رشد می کنند و دارای گل هستند که علاوه بر زیبایی دارای عطر دلنشینی هستند که قطعا ارزش کاشت را دارند شما می توانید برای کاشت گل بنفشه هم در باغچه و هم در گلدان بنا به سلیقه خود اقدام کنید.

آموزش کاشت گل بنفشه در چند مرحله

  • بهترین زمان برای کاشت گل بنفشه اوایل شهریور تا اواسط پاییز است.
  • در ابتدا باید گفت که کاشت گل بنفشه به فضای چندانی احتیاج ندارد، شما می توانید در یک فضای کوچک هم اقدام به این کار کنید.
  • ابتدا باید برای کاشت بذر ها یک مکان جدا از بستر اصلی کاشت فراهم کنید.
  • تهیه یک سبد پلاستیکی و یا یک گلدان گزینه خوبی است.
  • بعد از پر کردن سبد با خاک بذر ها را روی خاک می پاشیم.
  • سپس بعد از آن به اندازه نیم سانت کود پوسیده روی بذر ها می ریزیم.

زمان مناسب کاشت بنفشه

  • از آلوده نبودن کودی که برای کاشت بنفشه استفاده می کنید مطمئن باشید.
  • بعد از کاشت بذر  آن ها را آبیاری کنید تا بستر مرطوب شود.
  • تا زمانی که بذر ها جوانه نداده اند از تابش مستقیم نور خورشید به بذر ها جلوگیری کنید زیرا در مقابل سوختگی بسیار حساس هستند.
  • با گذشت ۲ هفته از کاشت گل بنفشه خواهیم دید که بذر ها سر از خاک بیرون آورده اند.
  • زمانی که اندازه هر جوانه به ۲۰ سانت رسید زمان آن است که به بستر اصلی انتقال داده شوند.

آشنایی با گل فصلی بنفشه

کاشت بذر به صورت مستقیم در همان محل اصلی نباید انجام شود زیرا زمانی که بذر ها پاشیده می شوند به صورت نامنظم جوانه می زنند که جالب نیست به همین دلیل  ابتدا در یک بستر جدا نشاء گیری کرده سپس به زمین اصلی انتقال داده می شود.

گل بنفشه از آن دسته گل هایی است که نمی توان در محیط خانه از آن ها نگهداری کرد زیرا برای رشد نیاز به محیط بیرون و اکسیژن فراوان دارند، به همین دلیل در زمان کاشت بذر گل بنفشه سعی کنید محیطی مناسب برای مثال پنجره های جنوبی را برای جوانه زنی انتخاب کنید، البته می توان با کاشت گل بنفشه در بالکن و تراز از آن ها به خوبی نگهداری کرد.

همه چیز درباره کاشت گل بنفشه

شرایط نگهداری از گل بنفشه

خاک: برای اینکه گل بنفشه رشد قابل قبول و مطلوبی داشته باشد حتما باید از خاکی استفاده کنید که قدرت زهکشی خوبی داشته باشد و همچنین خواستار خاکی مرطوب با PH بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ نیازمند است.

آبیاری: برای رشد خوب گل بنفشه به خصوص در ایام تابستان که هوا گرم است، باید آبیاری آن به صورت منظم انجام شود، از غرقابی کردن خاک خودداری کنید، رطوبت بیش از حد خاک باعث می شود که ریشه ها در خاک خفه شوند. همچنین باید از خشکی دادن گیاه هم خودداری کنید زیرا خشکی کشیدن هم باعث کاهش گل دهی گیاه می شود.

نور: گل بنفشه از جمله گل های بیرونی و آفتاب دوست است که به میزان کمی هم می تواند سایه را تحمل کند، عدم دریافت نور کافی منجر به کوچک شدن گل ها می شود.

شرایط نگهداری گل بنفشه

دما: گل بنفشه در هوای خنک عمر و ماندگاری بیشتری دارد طوری که این گل قادر به تحمل سرمای زمستان است و می تواند در زیر برف زنده بماند. گل بنفشه بهترین رشد را در دمایی بین ۴ الی ۱۳ درجه سانتی گراد دارد.

آفات: یکی رایجترین آفات در کاشت گل بنفشه شته است برای از بین بردن آن می توان با کمک آب و صابون روی آن اسپری کرد. نوع دیگری از آفت گل بنفشه وجود دارد که به آن لکه برگ می گویند که منجر به ایجاد لکه های سیاه بر روی گل برگ های گل می شود. یکی دیگر از عارضه های گل بنفشه پوسیدگی ساقه است که می تواند از طریق های گوناگونی به گل انتقال داده شود، این عوارض منجر به کم رنگ شدن گل برگ های گیاه و چروک شدن آن می شود.

پرورش و کاشت گل بنفشه در منزل

زمان گل دهی: گل بنفشه از اواخر زمستان و با آمدن بهار شروع به گل دهی می کند، این گیاه به طور معمول می تواند در تمام طول سال گل بدهد، رشد این گل در فصل گرم تابستان کمی محدود تر خواهد شد چرا که در تابستان روزها بلند تر است و گیاه باید گرمای بیشتری را تحمل کند.

امیدواریم این مقاله سایت سبزانه مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همچنین می توانید برای مشاهده نحوه تکثیربنفشه آفریقایی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *