آموزش مرحله به مرحله کاشت هسته زردآلو

کاشت هسته زرد آلو یکی از ساده ترین راه های داشتن یک درخت زرد آلو است که می توان با استفاده از هسته این میوه به کاشت آن در باغچه و حتی گلدان پرداخت که در ادامه با شیوه صحیح کاشت آن آشنا می شویم.

یکی از بهترین و خوش مزه ترین میوه های تابستانه زرد آلود است، برای اینکه بتوانید خودتان به پرورش این میوه بپردازید کاشت هسته زردآلو بهترین و ساده ترین روش است. البته باید به نکته توجه کرد که برای پرورش این درخت نیازمند آب و هوایی معتدل و نسبتا گرم هستید. کاشت هسته زردآلو در خانه

نحوه کاشت هسته زردآلو

این کار را هر کسی می تواند انجام دهد و نیازی به مهارت خاصی ندارد فقط باید مطابق آنچه که در این مطلب در اختیارتان قرار می گیرد عمل کنید تا صاحب یک درخت زرد آلو زیبا شود.

یکی از ساده ترین راه های تکثیر زرد آلو کاشت هسته زردآلو است البته راه دیگری هم برای داشتن درخت زرد آلو وجود دارد که آن کاشت نهال زرد آلو به طور مستقیم است، زمانی که از طریق هسته اقدام به کاشت می کنید ۴ الی ۵ سال طول خواهد کشید تا درخت شما به مرحله میوه دهی برسد، اما اگر می خواهید خودتان آن را از همان ابتدا پرورش دهید بهترین راه استفاده از هسته آن است، مراحل کاشت هسته زردآلو در خانه به شرح زیر است:

  • در ابتدای کاشت هسته زردآلو باید ۳ الی ۴ عدد هسته زرد آلو را به خوبی از گوشت آن جدا کرده و بعد از آن هسته ها را با آب بشویید.
  • بعد از آن برای اینکه هسته سفت آن به خوبی خیس بخورد باید به مدت یک شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهید.

نحوه صحیح کاشت هسته زردآلو

  • بعد از گذشت ۲۴ ساعت هسته ها را از آب خارج کنید و آن ها را داخل یک دستمال نخی مرطوب قرار دهید، سپس دستمال را در داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و در پلاستیک را به خوبی ببندید. این کار برای نگهداری رطوبت جهت جوانه زنی هسته ها انجام می شود.
  • شما می توانید به جای اینکه هسته ها در داخل دستمال بگذارید آن را در مخلوطی از خاک کود های گیاهی، شن، ماسه و پیت ماس قرار دهید، سپس همانگونه که در بالا گفتیم درون پلاستیک قرار داده و در آن را گره می زنیم.
  • از مهم ترین نکات کاشت هسته زردآلو این است که باید هسته آن به مدت ۹۰ روز در دمایی به اندازه ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. به این ترتیب هسته ها را برای مدت ۳ ماه در داخل یخچال قرار می دهیم. این کار برای این است که هسته ها قابلیت جوانه زنی را پیدا کنند.
  • به این نکته توجه کنید که دستمال و یا خاکی که هسته ها را درون آن قرار داده اید نباید خیس باشد، فقط مقداری رطوبت کافی است.

چگونگی کاشت هسته زردآلو

  • در طول مدتی که هسته ها در یخچال نگهداری می شوند نباید بگذاری که محل آن ها خشک بماند با استفاده از روش غبار باشی محل آن ها را مرطوب نگه دارید.
  • کم کم با گذشت دوره سرما دهی، باید اقدام به کاشت هسته زردآلو کرد. برای کاشت آن باید همان اندازه که هسته قطر دارد ۲ الی ۳ برابر آن باید در داخل خاک قرار بگیرد.
  • خاکی که برای کاشت هسته زرد آلو در نظر گرفته می شود باید ترکیبی از خاک لومی+ خاک برگ+ و شن باشد.

نحوه کاشت هسته زردآلو

  • بهتر است تا زمانی که هسته ها به جوانه های کوچکی تبدیل شوند هسته ها را داخل گلدان پرورش دهید.
  • بعد از تهیه خاک باید هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل خاک قرار دهید.
  • گلدانی که درو آن هسته ها را کاشتید به مکانی انتقال دهید که در آن دما به ۲۰ درجه سانتی گراد برسد.
  • مدت زمانی به اندازه ۳ الی ۴ سال طول می کشد تا جوانه هایتان تبدیل به درختچه ای کوچک شود و میوه بدهد.
  • بعد از گذشت مدت زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کردند و قوی شدند می توانید آن ها را به باغچه و فضایی بزرگ تر انتقال دهید.

راه های جوانه زنی برای کاشت زردآلو

روش دیگر کاشت هسته زردآلو این است که از همان ابتدا بذر اصلی آن را از داخل هسته چوبی آن جدا کرده این کار باعث می شود که مدت جوانه زنی آن از ۳ ماه به یک ماه کوتاه تر شود.

شرایط نگهداری

خاک: برای کاشت هسته زردآلو باید از خاکی استفاده کنید که از قدرت زه کشی بالا و خاکی نسبتا قلیایی برخوردار باشد، علاوه بر این باید خاک آن قابلیت نگهداری رطوبت را داشته باشد، بهترین و مناسب ترین خاک برای کاشت زرد آلو خاکی لومی، شنی، و خاک برگ به همراه مقداری خاک پوسیده است. زمانی که به درخت بزرگی تبدیل شد خواستار خاکی با عمق زیاد خواهد بود.

آبیاری: زمانی که نهال در داخل گلدان قرار دارد باید زمانی اقدام به آبیاری آن کنید که سطح رویی خاک کاملا خشک شده باشد، از آنجایی که ریشه های درخت زردآلو به غرقاب شدن بسیار حساس هستند، زیاده روی در آبیاری باعث پوسیدگی ریشه های نهال خواهد شد.

نور: برای اینکه درخت زردآلو رشد خوبی داشته باشد باید به میزان لازم نور خورشید دریافت کند، زردآلو باید روزانه به میزان ۸ ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اگر از نهال آن در داخل خانه نگهداری می کنید آن را در پرنور ترین قسمت خانه قرار دهید. نرسیدن نور کافی شکل ظاهری درخت را تغییر می دهد.

دما: درخت زرد آلو قادر است طیف وسیعی از تغیرات دمایی را تحمل کند، از جمله تابستان های گرم و زمستان های سرد می تواند برای درخت زرد آلو مطلوب باشد و آن را دچار مشکل نکند. اما تغیرات شدید دمایی قادر است به درخت صدمه بزند. درخت زردآلو خاک هایی با دمای بالا را بیشتر می پذیرند.

آفات: از اصلی ترین آفات درخت زردآلو، کنه تار عنکبوتی، شته، شپشک، سوسو چوب خوار، و زنبور میوه خوار اشاره کرد که باید با استفاده از سم های مناسب به دفع آنها بپردازید.ّ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *