نکات مهم در تکثیر دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیا می تواند به چند روش انجام شود، از جمله این روش ها، استفاده از قلمه، پاجوش و ریشه دهی در آب است، اگر قصد دارید به تکثیر این گیاه زیبا در منزل بپردازید بهتر است با ادامه این مطلب همراه باشید تا با روش های اصولی به تکثیر این گیاه بپردازید.

دیفن باخیا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است، این گیاه بدلیل شیوه نگهداری آسانی که دارد یکی از رایج ترین گیاهانی است که به پرورش آن در منزل و حتی در محیط کار روی آورده می شود. اگر شما قصد دارید از این گیاه همیشه سبز تعداد بیشتری در منزل داشته باشید می توانید با تکثیر دیفن باخیا به روش های اصولی این کار را به سادگی انجام دهید.

 کاشت دیفن باخیا

دیفن باخیا یک گیاه ایرانی محسوب می شود که به طور معمول در تمام خانه ها وجود دارد، بیشترین دلیل نگهداری از این گیاه نوع برگ های بزرگ و زیبایی است که دارد. در ادامه مطلب نحوه تکثر دیفن باخیا و پرورش این گل زیبا را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

نحوه تکثیر دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیا مانند دیگر گیاهان زینتی و آپارتمانی مانند گیاه برگ انجیری، گل پدیلانتوس و گل بنجامین به راحتی انجام می شود و محیط زیبایی را در خانه ایجاد می کند.

در ابتدا باید گفت که از آن جایی که گیاه دیفن باخیا از گروه گیاهان سمی و خطرناک است باید در مورد تکثیر دیفن باخیا احتیاط کنید، زیرا با برخورد و تماس به شیره این گیاه موجب سوزش دهان و همچنین بی حس شدن گلو و در برخی از مواقع منجر به فلج شدن تار های صوتی می شود. پس در دست داشتن دستکش در طول انجام عملیات تکثیر بسیار مهم است. مراحل تکثیر دیفن باخیا به ترتیب زیر انجام می شود.

پرورش و تکثیر دیفن باخیا

۱٫ برای تهیه قلمه شما می توانید قلمه مورد نظرتان را از انتها ساقه و یا از طول ساقه استفاده کنید.

۲٫ قلمه های که از ساقه بدست می آیند سرعت ریشه دهی بیشتری دارند، قلمه ای که تهیه می کنید باید ۱۰ سانتی متر باشد، البته به این نکته توجه داشته باشید که قلمه هایی که از گیاه اصلی جدا می کنید باید دارای جوانه باشند.

نحوت کاشت دیفن باخیا

۳٫ سپس زمانی که می خواهید قلمه را از گیاه جدا کنید انتهای آن را به صورت اریب برش دهید و بعد آن را به مدت ۲ روز در یک محیط خشک و بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید تا شیره آن خشک شود.

۴٫ سپس برای کاشت قلمه ها باید از خاکی با مخلوط ۱ قسمت شن + ۱ قسمت پیت ماس استفاده کنید.

۵٫ شما می توانید قلمه که دارید را هم به صورت افقی در خاک بکارید و یا به صورت عمودی که در تکثیر دیفن باخیا کاشت افقی آن متداول تر است.

روش های مخلف تکثیر دیفن باخیا

۶٫ زمانی که می خواهید قلمه را به صورت افقی بکارید باید قلمه تا به تکه های ۳ سانتی تقسیم کنید سپس باید نصف قلمه ها در زیر خاک قرار بگیرد. در کاشت عمودی هم می توانید قلمه را تا میزان ۳ سانت داخل خاک فرو کنید.

روش های تکثیر دیفن باخیا

۷٫ شما می توانید برای ریشه دهی قلمتان آن را ابتدا در آب قرار داده و سپس بعد از ریشه دهی به خاک انتقال دهید.

۸٫ بعد از قرار دهی قلمه داخل خاک آن را به یک مکان با دمایی به اندازه ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد منتقل کرده و همچنین هیچ گونه نور مستقیمی هم در آنجا وجود نداشته باشد قرار دهید.

۹٫ برای اینکه برای قلمه فضایی مشابه به گل خانه را ایجاد کنید باید رطوبت آن را با کشیدن یک پلاستیک بر روی گلدان رطوبت را داخل آن حفظ کنید، سپس بر روی پلاستیک جهت تهویه هوا چند سوراخ ایجاد کنید.

نحوه ساده تکثیر دیفن باخیا

۱۰٫ اگر شرایطی مطلوب برای قلمه ها به وجود آورید در عرض یک ماه ریشه خواهند داد، بعد از ریشه دادن پلاستیک را از روی گلدان بردارید تا قلمه ها به محیط بیرون عادت کنند.

نکته: شما می توانید عملیات قلمه زنی و تکثیر را در تمام روز های سال انجام دهید، اما قدرت ریشه زایی قلمه در فصل بهار و تابستان بیشتر است.

نیازهای محیطی گل دیفن باخیا

نور: از آنجایی که گیاه دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی است به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد، میزان نور دریافتی این گیاه باید متعادل باشد چرا که قرار گرفتن آن در مقابل نور مستقیم خورشید باعث باعث آسیب دیدگی گیاه می شود و اگر نور کافی هم هم دریافت نکند به صورت علفی شروع به رشد می کند. قرار دادن گلدان در نور گلخانه می تواند محیط مناسبی برای این گیاه باشد.

خاک: بهترین خاک برای کاشت و تکثیر دیفن باخیا مخلوطی از خاک ۱قسمت خاک رس+ ۲ قسمت خاکبرگ+ ۱ قسمت کود حیوانی است.

دما: مطلوب ترین درجه حرارت برای نگهداری این گیاه دمایی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه است، از آنجایی که این گیاه مربوط به مناطق حاره ای است محیطی گرم را می پسندد، در هنگام فصل زمستان گیاه باید در منزل نگهداری شود.

آبیاری: بهترین آب برای آبیاری گیاه دیفن باخیا استفاده از آب جوشیده شده و سرد شده است. آبیاری این گیاه با آب شهری که دارای املاح فراوانی است مناسب نیست. برای آبیاری در فصل تاستان هفته ای ۲ الی ۳ مرتبه در صورت خشک شدن خاک و در زمستان هم ۱ مرتبه آبیاری صورت می گیرد. دیفن باخیا خشکی را بهتر از رطوبت داشتن دائم تحمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *