روش های تکثیر کاکتوس سن پدرو

یکی از معروف ترین کاکتوس های موجود در جهان، کاکتوس سن پدرو نام دارد که در این مقاله از مجله آرگا به آشنایی با روش تکثیر این کاکتوس زیبا و پرورش آن خواهیم پرداخت.

کاکتوس سن پدرو جزء گیاهانی سریع الرشد است که می توانند همانند یک درخت تا ارتفاع ۶ متر هم رشد کند، زیستگاه این کاکتوس خاص که به طور خودرو رشد می کند کوه های پرو ، بولیوی، و شمال آرژانتین است، این کاکتوس در زیستگاه خود می تواند به صورت چند شاخه هم رشد کند.

 راهنمای کاشت کاکتوس سن پدرو

گیاه شناسی کاکتوس سن پدرو: این کاکتوس دارای جمعیتی پایدار است که مکان رشد آن ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست، شکل این کاکتوس زمانی که از بالا به آن نگاه کنیم همانند یک ستاره است و ریپ های زیادی را دارد، این ریپ ها بستگی به شکل کاکتوس دارند که ممکن است بین ۴ الی ۷ ریپ داشته باشند. کاکتوس سن پدرو دارای تنه گوشتی و آبداری است که همانند یک ستون رشد می کند.

این کاکتوس معمولا از قسمت پایین تن جوش اضافه می کند که بهترین راه تکثیر کاکتوس سن پدرو است، تیغ های این کاکتوس به صورت مجموعه ای رشد می کند و دارای رنگی سفید هستند و نسبت به گونه واریته های تریکو سرئوس دارای تیغ های کوتاه تری هستند. این کاکتوس گیاهی بسیار مقاوم است و هر ساله به میزان ۳۰ سانتی متر رشد دارد، این کاکتوس همانند کاکتوس اپونتیا دارای زیبایی خیره کننده ای است.

 معرفی کاکتوس سن پدرو

در برخی از نقاط جهان سن پدرو را به عنوان زیور آلات در مراسمات مذهبی استفاده می‌ کنند و همچنین این کاکتوس به دلیل دارا بودن مسکالین که نوعی ماده روان گردان است در جشن های سنتی بومیان از آن استفاده می شود.

روش تکثیر کاکتوس سن پدرو و پروش آن

  • معمولا برای کاشت گسترده سن پدرو از روش کاشت بذر آن استفاده می کنند، اما اگر قصد تکثیر این کاکتوس را دارید بهترین راه آن استفاده از پاجوش هایی است که کاکتوس تولید می کند.
  • برای انجام اینکار پاجوش مورد نظر خود را با دقت از گیاه اصلی جدا کرده و سپس باید محل برش خورده را به قارچ کش آغشته کنید و سپس آن را در یک مکانی خنک قرار دادید تا محل برش پینه ببند و خشک شود.
  • سپس قلمه را در یک خاک کاملا سبک و دارای قدرت زهکشی بالا قرار می دهیم و بعد آن را به مکانی روشن و اما به دور از نور خورشید قرار می دهیم.

کاکتوس سن پدرو و نیاز های آن

  • توجه داشته باشید که هنگامی که قلمه را داخل خاک قرار دادید آن را آبیاری نکنید، آبیاری باید بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از کاشت آبیاری شود.
  • بعد از آن می توانید گلدان حاوی قلمه تان را به محیطی با نور مناسب انتقال دهید.

گل دهی سن پدرو

در صورت فراهم بودن تمام نیاز های این کاکتوس قابلیت آن را خواهد داشت که به مرحله گل دهی برسد. گل های این کاکتوس بسیار بزرگ و زیبا هستند که رنگ سفیدی به خود دارند و در شب می درخشند و دارای بوی بسیار خوشایندی هستند. شکل ظاهری این گل بسیار متفاوت از دیگر گل های دیده شده است طوری که داخل این گل به رنگ سفید، بخش های بیرونی آن به رنگ قرمز و اطراف آن رشته های رنگی سبز دیده می شود.

پاجوش های سن پدرو

شرایط اکولوژیک سن پدرو

خاک
کاکتوس سن پدرو نیاز به خاکی با قدرت زهکش بالا احتیاج دارد. و همچنین خاک کاکتوس باید به گونه ای باشد که تمام نیاز های کاکتوس را فراهم کند.

آبیاری
این کاکتوس به آبیاری منظم نیاز دارد، توجه داشته باشید که قبل از هر آبیاری خاک گلدان تا ۲ سانت خشک شود. این کاکتوس به آبیاری زیاد حساس است و آب زیاد موجب پوسیدگی ریشه آن می شود به همین دلیل در هنگام آبیاری از خشک شدن خاک کاکتوس اطمینان حاصل کنید.

اگر کاکتوس شما دارای ریشه کمی است نشان دهنده آبیاری بیش از حد آن است، برای آبیاری بهتر است آب را به دور از ریشه بریزید تا ریشه برای پیدا کردن آب داخل خاک بتواند آن را جستجو کند و گسترش یابد.

دما

بهترین دما برای نگهداری کاکتوس سن پدرو بین ۲۵ تا ۴۵ درجه می باشد در فصل زمستان هم نباید دما زیر ۱۰ درجه نرسد.

نور

کاکتوس ها نسبت به دیگر گیاهان دیگر از نیاز نوری بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل به نور زیاد احتیاج دارد، اگر کاکتوس را در مقابل نور فیلتر شده و یا دارای سایه قرار دهید کاکتوس شروع به رشد علفی می کند که به مرور باریک می شود.
به طور ماهانه با کودهای کامل تغذیه شود.

روش قلمه زدن کاکتوس سن پدرو

تعویض گلدان

با بزرگ شدن گیاه و نداشتن فضای کافی رشد کاکتوس باید با توجه به رشد آن گلدان آن هم بزرگ تر شود، زیرا با نبود مواد مغذی در خاک کمک کم کاکتوس دچار کمبود می شود که قبل از رسیدن به این مرحله باید اقدام به تعویض گلدان و خاک کاکتوس کنید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر نحوه نحوه تکثیر و پرورش انواع کاکتوس ها کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *