نحوه نگهداری گل کروتون در خانه و شناخت علل پژمردگی

مراقبت از گیاه کورتون در منزل نیازمند رعایت نکاتی خاصی است که به رشد و پرورش این گیاه کمک می کند، اگر شما از این گیاه در داخل منزلتان نگهداری می کنید باید با این نکات آشنا شوید به همین منظور در ادامه مطلب به نحوه نگهداری گل کروتون در خانه و شناخت علل پژمردگی و خشک شدن آن اشاره می کنیم.

کروتون گیاهی است آپارتمانی و محبوب که تمام زیبایی خود را مدیون برگ های زیبایی است که دارد، برگ های این گیاه دارای اندازه ها متفاوت و در رنگ های مختلف می باشد، نگهداری گل کروتون به دلیل همین برگ ها باعث شده است تا به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شود.

آشنایی با شرایط نگهداری گل کروتون

شرایط نگهداری گل کروتون

همانگونه که گفتیم نگهداری گل کروتون نیازمند رعایت نکات مهمی است، زمانی که افراد این گل را خریداری می کنند و به منزل می برند معمولا در پرورش آن دچار مشکل می شود آن هم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از شرایط نگهداری این گیاه است. این گیاه دارای انواع متفاوتی است که بارزترین نقطه اشتراک همه انواع این گیاه برگ های پر نقش و نگارشان است. نکته ای که در مورد این گیاه وجود دارد این است که در مقایسه با دیگر گیاهان آپارتمانی اصلا گیاه مقاومی نیست و می تواند با کوچکترین تغیر در شرایط محیطی دچار مشکل شود.

نحوه نگهداری گل کروتون

نور مورد نیاز

کروتون گیاهی است کاملا آفتاب دوست اما نه به حدی که زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، اغلب گونه های این گیاه قادر به تحمل نور مستقیم نیستند، اما باید گفت که گیاهانی که بیشتر بر روی برگ هایشان رنگ و لعاب دارند نیازمند دریافت نور بیشتر هستند. توجه داشته باشید اگر گیاه کروتون شما زیر ۲ سال سن دارد به هیچ عنوان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.

نکته: سعی کنید مکان مناسبی و ثابتی را برای دریافت نور گیاه در نظر بگیرد زیرا این گیاه به جابجایی کاملا حساس می باشد و فورا واکنش نشان می دهد.

آب مورد نیاز

آبیاری یک شرط اصلی و مهم در پرورش و نگهداری گل کروتون می باشد. این گیاه در فصل رشد خود یعنی تابستان به رطوبت زیادی نیاز دارد، زمانی که یک گیاه خواستار رطوبت زیاد است باید به گلدانی که درون آن قرار دارد توجه کنید تا از زهکشی خوبی برخوردار باشد برای اطمینان بهتر از کف گلدان خود را با سنگ ریزه بپوشانید و اطمینان حاصل کنید که گلدان از زیر در تماس با جریان هوا است. آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که خاک آن از رطوبت نسبی برخوردار باشد به هیچ عنوان نباید خاک حالت غرقابی به خود بگیرد، می توانید در تابستان از مه پاشی برای شادابی برگ ها استفاده کنید. میزان آبیاری گیاه کروتون در تابستان هفته ای ۳ مرتبه می باشد.

معرفی گل کروتون

توجه داشته باشید که برای آبیاری این گیاه در فصل زمستان تا زمانی که خاک گیاه خشک نشده باشد اقدام به آبیاری نکنید.

خاک مناسب

بافت خاک گیاه باید به گونه ای باشد که از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد. بهترین ترکیب خاک برای کاشت و نگهداری گل کروتون ترکیبی از ۳ قسمت خاک برگ یا پرلیت+ ۲ قسمت خاک باغچه+ ۱ قسمت ماسه نرم است. اگر برای کاشت و نگهداری گل کروتون از خاک سنگین استفاده کنید و یا تنها از خاک باغچه استفاده کنید باعث می شود آب در کنار های این گیاه باقی بماند و منجر به پوسیدگی ریشه گیاه شود.

نیاز های نگهداری گل کروتون

دمای مورد نیاز

مناسب ترین دما برای نگهداری گل کروتون ۲۰ درجه سانتی گراد است، شما می توانید این دمای ایده آل را در اتاقی که از این گل نگهداری می کنید فراهم کنید، توجه داشته باشید که این گیاه به تغییرات دمایی بسیار حساس می باشد پس باید سعی کنید در یک محیط با دمای مناسب از گیاه نگهداری کنید. طیف دمایی که این گیاه قادر به تحمل آن است و نباید از آن این حد تجاوز کند دمایی بین ۱۵ الی ۲۷ درجه سانتی گراد است.

رطوبت مورد نیاز

کروتون برای رشد و شادابی بیشتر به دریافت رطوبت نیاز دارد به خصوص در فصل تابستان که باید به صورت روزانه اقدام به مه پاشی گیاه کنید، این کار به هیچ عنوان نباید زمانی که در معرض نور شدید آفتاب است انجام شود زیرا باعث ایجاد لکه بر روی برگ های گیاه می شود. در زمستان هم هفته ای ۱ مرتبه گیاهتان را مه پاشی کنید.

همه چیز درباره نگهداری گل کروتون

کود دهی

شما می توانید برای تغذیه گیاهتان از خاکی استفاده کنید که به میزان لازم مواد معدنی برای رشد گیاه را داشته باشد، اما می توانید از کود های مخصوص محلول در آب که حاوی مواد غذایی مورد نیاز برای گیاه است در فصل بهار و تابستان برای گیاه استفاده کنید.

تمیز کردن برگ ها

برای نگهداری گل کروتون حتما باید هفته ای ۱ مرتبه اقدام به تمیز کردن برگ ها آن بکنید، از آنجایی که  برگ های این گیاه سطح وسیعی دارد باید برای تنفس گیاه و انجام عملیات فتوسنتز برگ های گیاه را به دور از گرد غبار نگه دارید، برای انجام این کار از یک دستمال نخی استفاده کنید سپس از آبی بدون کلر اقدام به تمیز نمودن برگ های گیاه کنید.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از مواد شیمیایی برای تمیز نمودن برگ های گیاهتان استفاده کنید زیرا باعث بسته شدن روزنه های برگ می شود.

علت پژمرده شدن گل کروتون

مشکلات گیاه کروتون

زرد شدن برگ ها ⇐ کمبود نور، تاریک بودن محیط نگهداری برای جلوگیری از این مشکل باید به مکانی پرنور انتقال داده شود.

علت ریزش برگ ها ⇐ تغیرات و نوسانات دمای هوا برای جلوگیری از این مشکل دمای ثابتی را برای نگه داری در نظر بگیرید.

علت پژمرده شدن برگ ها ⇐ تشنه بودن هوا و گرم بودن هوا که برای جلوگیری از این مشکل بیاید فورا آبیاری و به مکان خنک تری انتقال داده شود.

علت ریزش برگ های پایین گیاه ⇐ قرار گرفتن گیاه در معرض هوای خشک و سرد برای جلوگیری از این مشکل باید گیاه را به مکانی گم تر انتقال داده و برگ های آن را غبار پاشی کنید.

گل کروتون از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی

علت ایجاد لکه های قهوه ای ⇐ قرار داشتن گیاه در معرض گاز های نفتی و یا محیط آشپزخانه، برای رفع این مشکل باید گیاه را به محیطی با تهویه هوای پاک انتقال دهید.

علت پوسیدگی ریشه، ساقه برگ ⇐ زمانی که بیش از اندازه گیاه آبیاری شود این بلا سر گیاه خواهد آمد بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی بگذارید خاک به طور نسبی کمی خشک شود.

علت سوختگی برگ ها ⇐ زمانی که بر روی برگ لکه های سوختگی ظاهر می شود نشان دهنده آن است که غبار پاشی گیاه در معرض نور مستقیم خورشید صورت گرفته که برای رفع ااین مشکل باید غبار پاشی در سایه انجام شود

علت تناسب نداشتن برگ ها ⇐ این مشکل نشانگر آن است که مواد غذایی به اندازه کافی در خاک وجود ندارد که برای رفع این مشکل باید از کود های حاوی مواد غذایی برای گیاه استفاده کرد.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات دقیق درباره پرورش گیاهان زینتی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *