نحوه پرورش گل شاه پسند

گل شاه پسند انتخاب خوبی برای زیبا سازی فضای اظراف است و علت محبوبیتش گل های بسیار زیبا و رویش سریغ ان است.ما در اینجا چگونگی کاشت و پرورش گل شاه پسند رابه شما امورش خواهیم داد.

گل شاه پسند گیاهی چند ساله است که در رنگ های مختلفی نظیر آبی، صورتی، قرمز، سفید و نارنجی مشاهده می شود و از آنجایی که این گیاهان قامت های بلندی دارند ارتفاع آن ها به ۳ تا ۵ متر می رسد. این گیاه گونه های زیادی داشته و تعداد آن ها به بیشتر از ۲۵۰ گونه می رسد و همچنین اکثر گونه های این گیاه روی سطح زمین گسترده شده اند. پرورش گل شاه پسند می تواند جذابیت هایی را برای فضاهای مختلف ایجاد کند.

روش کاشت و پرورش گل شاه پسند

گل شاه پسند  ایده خوبی برای کاشت در منازل  و فضاهای باز است. این درختچه به تنهایی نمی تواند جلوه و زیبایی چندانی ایجاد کند پس باید به صورت انبوه کاشته شود. این گیاه را می توان در داخل باغچه پرورش داد اما کاشت آن در آپارتمان ها را توصیه نمی شود زیرا تماس پوست ( بخصوص خردسالان ) با شاخ و برگ گیاه می تواند خارش و حساسیت های پوستی ایجاد کند.

ما در ادامه مراحل کاشت و پرورش گل شاه پسند را بیان خواهیم کرد:

  • برای اینکه گیاه سریع تر جوانه بزند بایستی بذر های گیاه را به مدت زمان ۲۴ ساعت در اب بخیسانید.
  • اکنون بذر ها را درون گلدانی که دارای ماسه و برلیت است بکارید و روی آن را با کمی ماسه بپوشانید(توجه داشته باشید که نباید مقدار زیادی ماسه روی بذرها بریزید زیرا، بذر ها برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند)

کاشت گل شاه پسند در فضاهای عمومی

  • برای جوانه زدن بذر ها باید بستر ان ها را مرطوب نگه داشت و می توان با پوشاندن سطح گلدان توسط  پلاستیک رطوبت آن را حفظ کرد.
  • بعد از آن که گیاهچه ها به شش برگ رسیدند بایستی آن هارا به گلدان اصلی منتقل کنید و ۶ الی ۱۴ روز صبر کنید تا بذر ها جوانه بزنند.
  • برای کاشت این گیاه سعی کنید از یک گلدان متوسط استفاده کنید و اگرچه قصد کاشتن آن را در باغچه دارید  بذرها را با فاصله ده سانتی متری بکارید.
  • و نکته آخر اینکه محلی را ک برای کاشت گل شاه پسند مدنظر دارید باید به طور کامل آفتابی باشد و در تابستان نیز منظم آن را آبیاری کنید.

انواع گل شاه پسند

کاشتن گل شاه پسند

 

شاه پسند یک ساله:

این گیاه در نواحی معتدل یک گل چند ساله به شمار می آید اما در نواحی سردسیر گیاهی یک ساله است.

شاه پسند چند ساله:

این گیاه در برابر سرما اندکی مقاومت می کند و از این نوع شاه پسند می توان Verbena Canadensis را نام برد.

شاه پسند خود گشن:

این نوع از شاه پسند که به آن گل وحشی یا برزیلی نیز گفته می شود نیازی به کاشته شدن دوباره ندارند و خودرو هستند.

شاه پسند رونده:

از این نوع گیاه میتوان برای سبد های آویزان استفاده کرد زیرا خاصیت روندگی و آویزان شدن را دارند.

شاه پسند دارویی:

این گل ساقه های بلندی دارد و به نسبت سایر شاه پسندها از تراکم کمتری برخوردار است و برگ های باریک و بریدگی های آن شناسایی اس را آسان تر میکند.این گیاه خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای گلکاری در فضاهای مختلف فقط  از دو نوع شاه پسند استفاده می کنیم

نگهداری از گل شاه پسند

پرورش گل شاه پسند پاکوتاه: این گل بیشتر در فضای سبز کاشته می شود و در بین تمامی رنگایش تنها رنگ زرد مشاهده نمی شود.ساقه های این گیاه حالت خزنده بودن به خود گرفته است و معمولا ارتفاع این نوع از شاه پسندها  به ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر میرسد.

پرورش گل شاه پسند با ساقه های چهار گوش: در گلکاری ها ازین نوع استفاده می شود و سرعت رشد پایینی دارند و اغلب بدون برگ هستند.

 روش های نگهداری از گل شاه پسند

آبیاری:

این گیاه در برابر خشکی مقاومت بسیار خوبی دارد ولی باید توجه داشت که در اوایل رشد باید به طور منظم ابیاری شود زیارا آبدهی منظم باعث افزایش سرعت گل دهی آن می شود.

آبیاری منظم گل شاه پسند

 دما و نور :

این گیاه نیازمند نور مستقیم خورشید است و اگر بسته به هر شرایطی این نور کم شود میزان گلدهی شاه پسند نیز کم خواهد شد و برگ ها نیز رنگ خود را از دست خواهند داد و اما در زمستان نیز این گل سرمای بیش از ۱۰ درجه را تحمل نخواهد کرد و گل از بین می رود.

خاک:

خاکی که شاه پسند را در آن می کارید نباید بیش از اندازه مرطوب باشد زیرا رطوبت زیاد باعث پوسیده شدن ریشه گل می شود.اگر در مناطق گرم خیز سکونت دارید برای جلوگیری از تبخیر آب و مرطوب باقی ماندن خاک در روزهای گرم حدود ۳ تا ۸ سانتی متر خاک برگ در اطراف ساقه گیاه بریزید.

کاشت گل شاه پسند

 هوا :

شاه پسند گیاه کوچکی است که در مناطقی که با سردی بیش از حد هوا مواجه اند رشد نمی کند  و لازم است آن ها را در گلخانه نگهداری و پرورش داد. اما در مقابل در مناطق گرم خیز رشد خوبی دارند به همین علت آن ها را در فضای باز می کارند.

 روش های قلمه زدن گیاه شاه پسند

یکی از روش های مناسب برای تکثیر و زیاد شدن پرورش گل شاه پسند قلمه زدن آن است که به دو دسته قلمه نرم و قلمه خشک تقسیم می شود اکنون طریقه قلمه زدن گل شاه پسند را برای شما بازگو خواهیم کرد.

قلمه چوب نرم:

قلمه زدن شاخه های پر برگ و پر رشد در اواخر بهار

قلمه چوب سخت:

قلمه زدن شاخه ها در اواخر فصل های زمستان و پاییز

چگونگی قلمه زدن این گیاه :

در ابتدا شما باید وسایل مورد نیاز شامل ( کاردک تیز_تعیین محل کاشت_یه گلدان ۱۰ سانتی متری_کش_ یک پلاستیک شفاف و در آخر هورمون ریشه زایی) را فراهم نمایید. بهترین زمان قلمه زدن گل صبح زود و در فصل تابستان است. اکنون یک شاخه که نزدیک به شاخه اصلی و همچنین فاقد گل باشد را انتخاب کرده و از جایی که برگ ها به ساقه متصل هستند ساقه را می توان جدا کرد و باید حتما طول این قلمه باید ۷ سانتی متر برسد.پس از اینکه شاخه مورد نظر را انتخاب کردید حالا ساقه را می توانید از زیر گره قطع کنید. اجازه بدهید قلمه ۵ روز جوانه داشته باشد.

اکنون نوبت استفاده از هورمون ریشه زایی است پس آن را رقیق کرده ( توجه داشته باشید ک دو نوع هورمون وجود دارد و هر دوی ان ها نیاز به رقیق شدن دارند) و قلمه را داخل محلول قرار داده و پنج تا ده دقیقه صبر می کینم کار این هورمون تحریک ریشه برای جوانه زدن است. بعد از گذشت ده دقیقه گلدان پر از خاک کرده و ۸ حفره ی کوچک روی آن ایجاد کنید قلمه ها را داخل آن ها بگذارید و آبیاری را فراموش نکنید.

جابهجایی گل شاه پسند پس از ریشه دادن

حال متناسب با اندازه گلدان پلاستیک شفافی را تهیه کرده روی گلدان را بپوشانید و با کش محکم ببندید( نکته: حتما دو حفره روی سطح پلاستیک برای تهویه ی هوا ایجاد کنید)

اکنون کار قلمه زنی تمام است و بایستی گلدان را در محل گرم و پر از نور قرار دهید باید شش هفته صبر کنید در طول این مدت آبیاری حتما باید انجام شود. پس از گذشت شش هفته وضعیت ریشه دادن گل را چک کرده لازم به خروج قلمه ها از گلدان نیست و می توان این کار از طریق حفره هایی که ایجاد کرده بودیم انجام داد پس از مشاهده ی ریشه ها قلمه ها را می توان به مکان دیگری جابه جا کرد.

همچنین پیشنهاد می کنیم برای مشاهده نحوه کاشت گل لادن و نگه داری و تکثیر گل یاس که از جمله گل های محبوب فضای باز هستند کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *