کاشت درخت مورینگا و روش های ن

مورینگا یکی از گیاهان دارویی است که کاربرد فراوانی دارد و به همین منظور آن را درخت معجزه می نامند. خواص و روش های کاشت درخت مورینگا را در این مقاله برای شما بیان خواهیم کرد.

درخت مورینگا از پرکاربرد ترین و تاثیرگذار ترین گیاهان دارویی محسوب می شود به همین منظور آن را درخت معجزه می نامند و همچنین کاشت درخت مورینگا در چند دهه اخیر مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

چگونگی پرورش و کاشت درخت مورینگا

این گیاه در منطقه های گرمسیر و نیمه گرمسیر بهترین رشد خود را نشان خواهد داد اما با این وجود مردم سایر مناطق نیز می توانند از کاشتن درخت مورینگا در منازل خود و استفاده از مزاید آن نهایت لذت را ببرند.

پرورش درخت زیبای مورینگا

اما باید توجه داشت که انتخاب محیط مناسب برای پرورش گیاه مورینگا بسیار ضروری و مهم بوده و قرار دادن گیاه در معرض مستقیم نور آفتاب،نبود آب کافی و همچنبن خاک آلوده خطرناک است و ممکن است منجر به از بین رفتن گیاه شود. در مقابل نیز درخت مورینگا چندان میانه خوبی با سرما ندارد و اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سرمای هوا بیش از حد است توصیه می کنیم کاشت درخت مورینگا را در گلدان انجام دهید و در فصل های تابستان و بهار آن را بیرون از منزل و در فصل زمستان  و سرمای هوا آن را درون یک محفظه نگه دارید.

انواع کشت درخت مورینگا

کاشت درخت مورینگا می تواند از طریق قلمه های درخت،بذر ها و کیسه های پلاستیکی صورت بگیرد.

کشت گیاه مورینگا توسط قلمه ها:

هر سال پس از این که میوه دادن گیاهان متوقف می شود،برای این که رشد تازه ای صورت بگیرد بایستی شاخه ها را قطع کرد و این شاخه ها(قلمه ها) برای کاشتن درخت جدید بسیار عالی و ایده ال هستند.

کاشت درخت مورینگا در شرایط مناسب

 

حال به مرحله کاشت قلمه ها رسیدیم،قلمه ها را باید با حداقل قطر ۲٫۵ سانتی متر و با طول حداقل ۱٫۸ سانتی متر برش دهید و حفره ای با عمق ۱ متر ایجاد کنید و قلمه را داخل آن قرار داده و حفره را با مخلوطی از خاک،کود کمپوست و شن پر کنید. پس از مطمئن شدن از محکم بودن محل قلمه ها یک حالت مخروطی شکل ایجاد کنید که به سمت پایین بریده شود و باید دقت کنید که آب به ساقه درخت برخورد نکند و همچنین قلمه ها را نباید از آب اشباع کنید.

کشت گیاه مورینگا توسط بذر:

بذرهای مورینگا رشد خیلی عالی داشته و می توانند در مدت زمان کوتاهی رشد کنند،بذرها به اندازه یک نخود هستند و برای جوانه زدن به نور خورشید احتیاج ندارند. بایستی بذر ها را در محلی به کار ببرید که قصد کاشت درخت مورینگا را در آنجا دارید.

اکنون نحوه کاشت بذر در زمین را برای شما بیان خواهیم کرد:محل کشت باید خاکی سبک و پر از شن داشته باشد توجه کنید که خاک بسیار روان نباشد یا با خاک رس سنگین نشده باشد. حال حفره هایی با عمق ۳۰ سانتی متر ایجاد کنید و داخل حفره ها را با خاک خالی پر کنید و ۳ تا ۵ دانه را داخل هر سوراخ به مقدار ۵ سانتی متر به طوری که از هم فاصله داشته باشند.

کاشتن جوانه درخت مورینگا در گلدان

بایستی خاک را به اندازه کافی مرطوب نگه داشت تا خاک بالا خشک شود(اما نباید بیش از حد مرطوب باشند که باعث پوسیدگی دانه های دیگر شود) مرطوب نگه داشتن خاک باعث متوقف شدن رشد گیاهان جدید خواهد شد.

پس از این که نهال ها به اندازه ۴ الی ۶ سانتی متر رشد کردند بهترین و سالم ترین نهال را انتخاب و بقیه را حذف کنید.توجه داشته باشید که موریانه ها و کرم ها می توانند یک جوانه جوان را از پای در اورند به همین منظور بایستی اقدامات لازم را انجام دهید.

کشت بذر ها در کیسه های  پلاستیکی:

این روش برای زمانی کاربرد دارد که شرایط مناسب برای کاشت درخت مورینگا در سطح زمین وجود ندارد.

برای این روش ابتدا باید کیسه های حاوی بذر را با خاکی سبک مثلا ۳ قسمت خاک به همراه ۱ قسمت ماسه پر کنید.حال ۲ الی ۳ بذر را به عمق ۰٫۵ سانتی متر بکارید. جوانه زنی حدود دو هفته طول خواهد کشید در این مدت باید رطوبت گیاه کاملا حفظ شود.پس از گذشت این مدت جوانه های اضافی را جدا کرده و هر یک را از داخل پلاستیک در بیاورید. این جوانه را می توانید بعد از ۴ تا ۶ ماه که رشدشان به ۶۰ الی ۹۰ رسیده،پیوند بزنید.

چگونگی پیوند زدن

محلی که کاشت درخت مورینگا قرار است در آن صورت بگیرد باید دارای نور کافی و خاک شنی(شامل خاک رس و آب زیاد نباشد). بنابراین یک حفره ی مربعی شکل ایجاد کنید و داخل آن را با خاک شل پر کنید و سعی کنید که کمپوست هم اضافه کنید زیرا در سرعت رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد.

کاشت درخت مورینگا در محیط مناسب

بایستی به حفره هایی که ایجاد کردیم یک روز قبل از کاشت آب دهید. نهال ها را باید در اواخر بعد از ظهر که نور خورشید چندان اشعه ای ندارد بکارید،با دقت کیسه پلاستیکی را باز کرده و نهال ها را خارج کنید و داخل حفره بکارید مراقب باشید که خاک را در اطراف ریشه های سالم نگه دارید.

چند روز اول آن را منظم آبیاری کنید و اگر نهال ها در حال سقوط کردن بودند از یک چوب به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. همانطور که در روش های قبل هم گفته شد اگرچه درخت مورینگا می تواند در شرایط مختلف رشد کند اما اضافه کردن مقداری کمپوست رشد آن را دو چندان می کند. در هنگام آبیاری گیاه نباید خاک خشک و ترک خورده باشد و همچنین دانه ها نباید در زیر آب قرا بگیرند،از آنجایی که نهال ها شکننده هستند از آب دادن به ساقه گیاه لزوما جلوگیری کنید.

آیا هرس کردن درخت مورینگا لازم است؟

تمامی درختان مورینگا برای افزایش سرعت رشد برگ ها،محدود کردن شاخه ها و جلوگیری از رشد بیش از حد به هرس نیاز دارند. اگر توجهی به رشد و کاشت درخت مورینگا نداشته باشید بسیاری از برگ ها و شاخه هایش کوچک و بلند خواهد شد و تنها گل خواهد داد که هیچ گونه فایده ای نیز نخواهد داشت. اگر هرس درخت مورینگا انجام شود این گیاه بسیاری از شاخه ها و برگ هایش را نگه می دارد.

برای هرس کردن درخت مورینگا می توان به راحتی شعاع را به نصف طول خود برش داد و بالای درخت را مرتب کرد. شاخه هایی را که هرس کردید می توانید تکه تکه کنید و در زیر درخت پراکنده کنید تا یک کود خوب برای درخت باشد.

 

شرایط محیطی لازم برای کاشت درخت مورینگا

آبیاری:

برای کاشت درخت مورینگا اصولا به آب احتیاج نداریم و این گیاه می تواند در شرایط خشک هم رشد کند.البته لازم به ذکر است که بایستی دو ماه اول این گیاه را آبیاری منظم کرد و پس از گذشت دو ماه هر وقت که تشنگی و خشکی درخت به وضوح دیده شد آن را آبیاری کنید.

کاشت درخت مورینگا و نگهداری از آن

کود دهی:

برای کاشت درخت مورینگا احتیاجی به کود نیست اما برای افزایش سرعت رشد درخت می توان مقداری کمپوست یا کود به خاک اضافه کرد. می توان از فسفر برای گسترش ریشه و از نیتروژن برای رشد شاخساره ها استفاده کرد.

دما و هوا:

کاربرد های دارویی درخت مورینگا

کاشت درخت مورینگا لزوما باید در محیطی انجام شود که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و در مقابل نیز این گیاه توان تحمل سرمای بیش از حد را نداشته و  اگر درجه حرارت دما به زیر ۶۰ درجه سانتی گراد برسد از بین می رود.

فواید کاشت درخت مورینگا

مورینگا درختی است که کاربرد و خواص فراوانی برای بشریت دارد و از تمام اجزا و قسمت های این گیاه می توان نهایت استفاده را برد. برای مثال شاخه و برگ،پوست و میوه و همچنین تفاله های این درخت برای اکثر دام ها نظیر گوسفند و بز مناسب است.

گل های درخت مورینگا را می توان برای پرورش زنبور عسل و همچنین عسل دارویی به کار برد.ساقه های درخت توان ترشح صمغی را دارد که سفید رنگ است و در برابر گرما به رنگ قهوه ای تغییر می کند و از آن می توان در نقش و نگار های روی چیت یا پارچه ی پنبه ای استفاده کرد.

جوشاندن برگ درخت مورینگا عصاره ای را تولید می کند که می توان از آن برای تولید مشک آب و دوغ نهایت استفاده را برد.

همچنین می توان از ریشه ی درخت مورینگا ادویه و چاشنی تهیه کرد که به هضم بهتر غذا کمک شایانی می کند.

جوشاندن پوست و ریشه درخت مورینگا به صورت یک حمام داغ و محلول گرم برای رفع انقباض عضلانی بسیار مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *