کاشت گل یخ و پرورش آن

گل یخ یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی و زینتی می باشد که برخی آن را با نام ناز یخی هم می شناسند، پرورش و کاشت گل یخ یکی از متداول ترین راه ها برای زیبا سازی منزل و لذت بردن از سرسبزی آن حتی در ایام سرد سال می باشد.

گل یخ یک گیاه گلدار بسیار کوچک با برگ های ریز می باشد که در فصل گلدهی یعنی اواسط بهار تا اواخر پاییز گل های ریز و رنگارنگی می دهد که قطعا هر فردی خواستار پرورش و کاشت گل یخ می باشد. از این رو در ادامه مطلب شما را با نحوه پرورش این گیاه زینتی و نیاز های محیطی این گیاه آشنا می کنیم.

پرورش گل یخ

گیاهان زینتی یکی از پرطرفدار ترین گیاهان به حساب می آیند که بیشتر افراد به دنبال این نوع گیاهان جهت پرورش هستند همانند گل سینگونیوم، گل شاه پسند، گل گلایل، گل کروتون که در مطالب پیشین به نحوه نگهداری، پرورش و تکثیر آنها آن اشاره کردیم.

گیاه شناسی گل یخ: این گل بومی منطقه آفریقای جنوبی می باشد، گل یخ به عنوان گیاهی کاملا مقاوم نسبت به سرما و گرما شناخته شده است به همین دلیل می تواند بهترین گزینه برای کاشت آن در فضای سبز باشد. گل یخ گیاهی چند ساله است طوری که می توانید برای مدت بسیار زیادی از آن نگهداری کنید، به طور معمول گل یخ دارای گل هایی به رنگ های صورتی، سفید، قرمز و .. می باشد، گل ها هر کدام برای خود به صورت منفرد و فقط در طول روز باز می شوند.

نحوه کاشت گل یخ

نحوه پرورش و کاشت گل یخ

کاشت گل یخ به چندین روش قابل انجام می باشد، این روش ها شامل کاشت گل یخ از طریق بذر، کاشت از طریق پاجوش، کاشت از طریق خوابانیدن و کاشت از طریق قلمه که یکی از ساده ترین روش های کاشت گل یخ می باشد و می توانید به سادگی در منزل آن را انجام دهید.

کاشت از طریق قلمه

برای کاشت گل یخ بهتر است اینکار را در اواخر فصل زمستان انجام دهید.

۱٫ برای کاشت گل یخ از طریقه قلمه باید از ساقه های گل یخ استفاده کنید، ساقه ای سالم به طول ۶ سانتی متر توسط یک چاقو تمیز از گیاهتان جدا کنید، برگ هایی که در انتهای ساقه وجود دارد را بکنید چرا که از میزان ریشه دهی آن کم می کند و فقط ۲ عدد برگ بر روی ساقه باقی بماند.

۲٫ سپس باید قلمه ای که از گیاه جدا کردید را در یک بستر مرطوب و حاوی خاک مناسب بکارید، ترجیحا خاکی که استفاده می کنید حاوی کوکوپیت، ماسه و پرلیت باشد و همچنین از میزان و قدرت زهکشی گلدانتان مطمئن شوید.

۳٫ توجه داشته باشید که انتهای قلمه ای که از گیاه اصلی جدا کردید به صورت اریب باشد. در صورتی که می خواهید ریشه دهی قلمه تان به سرعت اتفاق بی افتد می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید سپس آن را درون خاک بکارید. قلمه را طوری درون خاک بکارید که تا ۳ سانت آن داخل خاک فرو رود.

نیاز های محیطی گل یخ

۴٫ در طول مدتی که زمان می برد تا قلمه ریشه دارد شود هر روز خاک را چک کنید چرا که باید همیشه مرطوب باشد (نه خیس)، شما می توانید برای اینکه به ریشه دهی قلمه تان کمک کنید محیطی گلخانه ای فراهم نمایید، این کار را می توانید با استفاده از کشیدن پلاستیک بر روی گلدان و ایجاد کردن چند سوراخ برای تهویه مطلوب انجام دهید.

۵٫ بعد از انجام دادن عملیات کاشت گل یخ باید گلدان را به مکانی با نور غیر مستقیم و دمایی مناسب انتقال دهید.

۶٫ بعد از آنکه قلمه هایتان ریشه دار شدند باید کیسه پلاستیکی را از روی گلدان کنار بکشید، و آن را در مقابل نوری ملایم قرار دهید، توجه داشته باشید که باید از میزان و دفعات آبیاری بکاهید.

۷٫ بعد از گذشت چند روز کمی از ساقه های جدیدی که تولید می کند ببرید زیرا اینکار ریشه های جوانه را قوی تر می کند.

کاشت از طریق بذر

  • بهترین زمان برای کاشت از طریق بذر فصل بهار است، و تا فصل زمستان به مرحله گلدهی می رسد.
  • برای کاشت گل یخ از طریق بذر باید از چند بذر استفاده کنید طوری که ۳ الی ۴ عدد بذر باهم کاشته شود، بذر گل یخ کاملا ریز می باشد به همین دلیل ممکن است با عدم جوانه زنی روبرو شوید.
  • شما می توانید در ابتدا یک گلدان بزرگ را برای کاشت چندین بذر در نظر بگیرید و زمانی که این بذر ها صاحب ۵ تا ۶ برگ شدند زمان آن است که در محیط بیرون و هوای آزاد قرار بگیرند.

 کاشت گل یخ و پرورش آن

نیاز های محیطی برای پرورش گل یخ

آب: بسیاری از افراد نیاز ابی گل یخ را همانند کاکتوس می دانند که البته صحیح است زیرا به آبیاری کمی احتیاج دارد و همچنین نسبت به کم آبی مقاوم هستند طوری که می توانند در خاک خشک هم به رشد خود ادامه دهند. یکی از عوامل تهدید کننده برای این گیاه، آبیاری فراوان است چرا که آب زیاد فورا باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد. آبیاری باید به گونه ای باشد که نه منجر به پوسیدگی گیاه شود و نه به گونه ای باشد که منجر شود گیاه بیش از حد خشکی بکشد.

*توجه داشته باشید که نیاز آبی گل یخ در فصل داغ سال بیشتر می شود.

خاک: در مورد خاک هم گیاهی سختگیر نیست و حتما نباید در خاکی خاص رشد کند، در هر صورت اگر می خواهید خاکی مطلوب برای گیاهتان فراهم کنید می توانید از ترکیب مساوی ۱ قسمت خاک لومی و ۱ قسمت ماسه و مقداری هم خاک برگ استفاده کنید، گل یخ در این خاک می تواند بیشترین و بهترین رشد را داشته باشد.

نور: برای پرورش و کاشت گل یخ باید مکانی آفتاب گیر را در نظر بگیرید، چرا که نیاز شدیدی به دریافت نور مستقیم خورشید دارد، اگر محیطی که گل یخ در آن قرار دارد از نور کمی برخوردار باشد با عدم گلدهی و رشد نامطلوب مواجه می شود. شما می توانید گیاهتان را در بالکن هایی که نورگیری خوبی دارند قرار دهید. توجه داشته باشید رمانی که که نور کافی دریافت نکند گیاه به سمت رشد علفی سوق پیدا می کند.

آشنایی با گل یخ و نحوه تکثیر ان

دما: برخلاف نام گل یخ این گیاه نسبت به سرما حساس می باشد البته تا حد زیادی در سرما مقاومت دارد اما نباید در دمای پایینی از آن نگه داری شود، این گیاه بیشتر دوستدار دمای بالایی می باشد و تا حد بسیار زیادی هم می تواند دمای بالا را تحمل کند.

کوددهی: جهت رشد مطلوب گل یخ می توانید در زمان های معینی اقدام به کوددهی گیاه کنید، زمان کودهی باید ۱ مرتبه در اواخر فصل بهار و ۱ مرتبه دیگر در اواسط فصل تابستان توسط کودهای مایع انجام شود. این کار کمک زیادی به تقویت گل یخ می کند.

آفات: گل یخ مقاومت زیادی نیست به بیماری ها و آفات مختلف دارد، و نیازی به نگرانی در مورد آفات گرفتن این گیاه نیست.

هرس: زمانی که ساقه های گل یخ بسیار بلند شد باید آن را کوتاه کنید، اما باید به این موضوع توجه کنید که اگر به ۲ تا ۳ بار اقدام به چیدن و هرس شاخه هایش کنید گیاهتان دچار شوک خواهد شد پس بهتر است در این کار زیاده روی نکنید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *