اصول مهم در تکثیر گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی یکی از انواع گیاهان زینتی آپارتمانی می باشد که قادر است در محیط خانه به خوبی رشد کند طوری که شما می توانید در منزل به راحتی به تکثیر برگ بیدی بپردازید و از آن نگهداری کنید، برگ های این گیاه در رنگ های مختلفی مانند سبز، کرمی و بنفش وجود دارد که نوع بنفش آن از زیبای خاصی برخوردار می باشد.

گیاه برگ بیدی همانند سانسوریا، پتوس از آن دسته گیاهانی است که تقریبا در تمامی خانه ها به چشم می خورد، با وجود اینکه گیاهی کاملا بی آزار می باشد وجود آن در منزل می تواند زیبایی دوچندانی را ایجاد کند، نگهداری، پرورش و تکثیر برگ بیدی نیاز به شرایط ویژه ای ندارد.

نگهداری از گیاه برگ بیدی در منزل

گیاه شناسی برگ بیدی: برگ بیدی بومی منطقه آمریکا آمریکای جنوبی می باشد که به دلیل برگ های دو رنگش مورد توجه همگان قرار گرفته است، نوع این گیاه علفی بوده و دارای رشد خزنده ای می باشد، برگ های این گیاه به شکل قلب بوده که دارای سرتیزی می باشند با توجه به گونه مختلف آن رنگ متفاوت می باشد، اما اغلب بیشتر افراد به پرورش و تکثیر برگ بیدی بنفش می پردازند، برگ این گیاه دارای دو رنگ بوده با خطوط سبز و بنفش است.

آشنایی با تکثیر برگ بیدی و نکات مهم در پرورش آن

گیاه برگ بیدی به طور کلی دارای ۳ گونه اصلی می باشد که این گونه ها شامل: برگ بیدی با برگ های سبز، برگ بیدی با برگ های بنفش، برگ بیدی موسی در گهواره می باشد که از مهم ترین گونه های اصلی برگ بیدی به شمار می رود. تکثیر برگ بیدی همانگونه که اشاره کردیم کار بسیار آسانی می باشد طوری که می توانید با قلمه ساقه آن در آب، خاک، ماسه صاحب یک گیاه برگ بیدی دیگر شوید.

۱٫برای تکثیر برگ بیدی از راه قلمه زدن بایددر فصل تابستان اقدام نمایید بدین ترتیب ابتدا باید یک ساقه محکم از گیاهتان توسط یک چاقو تیز جدا کنید، قلمه ای باید حداقل ۷ سانتی متر باشد و همچنین ساقه دارای گره هایی باشد، در انتهای قلمه هر چه برگ وجود دارد را جدا کنید طوری که ۱ الی ۲ عدد برگ بر روی قلمه باقی بماند.

اصول مهم در پرورش و نکهداری برگ بیدی

۲٫ بعد از آماده شدن قلمه ها باید آن ها را برای ریشه دهی در بستری با خاک کمپوست و ماسه بکارید، همچنین شما می توانید قلمه هایی را که آماده کردید را درون یک لیوان آن یا تنگ آب قرار دهید تا ریشه دار شود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر قلمه هایتان را درون خاک قرار دادید اقدام به تعویض روزانه آب کنید، آبی که برای قلمه ها تهیه می کنید باید بدون املاح و کلر باشد.

۳٫ برای کاشت قلمه ها درون گلدان باید قبل از اینکه قلمه ها را در خاک بکارید ابتدا خاک آن را آبیاری نمایید و بعد با استفاده از مداد و یا خودکار در خاک سوراخ ایجاد کنید و بعد قلمه را درون آن بکارید.

۴٫ بعد از اتمام کاشت باید بستر هایی که قلمه ها را درون آن کاشتید را به مکانی منتقل کنید که دارای ۱۸ تا ۲۰ درجه دما باشد. از گذاشتن قلمه ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری نمایید، در طول دوران ریشه دهی توجه داشته باشید تا خاک گیاه خشک نشود.

* قلمه های برگ بیدی به سرعت ریشه می دهند طوری که بعد از ۱ هفته شاهد رشد گیاهتان خواهید شد.

آموزش مرحله به محله تکثیر برگ بیدی

شرایط نگهداری از برگ بیدی

خاک: بهترین خاک برای پرورش برگ بیدی ترکیبی از خاک ماسه+ تورب+ خاک برگ+ خاک باغچه می باشد، البته شما می توانید ترکیب خاک پرلیت و کوکوپیت هم برای پرورش برگ بیدی استفاده کنید.
نور: برگ بیدی برای رشد مطلوب و بهتر خود به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد زیرا اگر در محیطی نگهداری شود که نور کمی وجود داشته باشد گیاه به صورت علفی رشد خواهد کرد و این موضوع از زیبایی آن می کاهد. بهترین جایی گه می توان از برگ بیدی نگهداری کرد پشت پنجره های شمالی می باشد.
آبیاری: سعی کنید در فواصل زمانی منظمی به آبیاری گیاه بپردازید، و همیشه بگذارید خاک گیاه از رطوبت کمی برخوردار باشد، آبیاری گیاهتان نباید به گونه ای باشد که خاک آن خیس شود، به هیچ عنوان نگذارید آن در زیر گلدانتان باقی بماند چرا که به سرعت ریشه های گیاهتان دچار پوسیدگی می شود. آبیاری در تابستان باید روز درمان انجام شود اما در فصل زمستان باید هفته ای ۱ مرتبه به آبیاری آن بپردازید.
روش تکثیر برگ بیدی
دما: برگ بیدی از نظر دما کمی حساس است و خواستار محیطی گرم می باشد، از این رو بهترین دما برای پرورش و نگهداری آن دمایی بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه در دماهای پایین به سرعت از بین خواهد رفت، به همین در فصل زمستان مکان مناسبی را برای این گیاه در نظر بگیرید.
کوددهی و هرس: شما می تواند برای تقویت رشد گیاهتان از کودهای استفاده کنید که مخصوص گیاهان زینتی می باشد، کوددهی باید هر ۲ هفته ۱ مرتبه انجام شود در فصل تابستان انجام شود. در مورد هرس این گیاه هم می توان گفت هر زمان که احساس کردید ظاهر شلخته ای به خود گرفته است و ساقه های رشد زیادی کرده است بهتر است ساقه را قیچی کنید و از آن برای قلمه استفاده کنید.
برگ بیدی گیاهی کم توقع برای نگهداری
همانگونه که مشاهده کردید تکثیر برگ بیدی کار بسیار ساده ای می باشد و آنقدر سرعت تکثیر این گیاه بالا است که می توانید در طول ۱ سال صاحب چند گلدان شوید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان این گیاه را در معرض وسیله های سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *