تکثیر گل فردوس و نکات مهم در مورد این گیاه

گیاه فردوس از جمله گیاهان بومی آفریقا با برگ های سبز و رنگدانه های قرمزاست که قابل نگهداری در آپارتمان می باشد و جذابیت خاصی دارد که در اینجا شما را با روش های تکثیر گل فردوس آشنا می کنیم.

گیاه فردوس جز گیاهان زینتی محسوب می شود که قابلیت نگهداری آسانی برای رشد و پرورش دارد و در شرایط محیطی خاص با نور کم و بستر کم آب نیز مقاومت نشان می دهد. تکثیر گل فردوس بیشتر با استفاده از قلمه زدن انجام می پذیرد که در ادامه شما را با چگونگی تکثیر و شرایط نگهداری آن آشنا می کنیم.

تکثیر گل فردوس

 شیوه های تکثیر گل فردوس

این گیاه با استفاده از دو روش جنسی و غیر جنسی ازدیاد پیدا می کند که البته رایج ترین نوع تکثیر گل فردوس, روش قلمه زدن یا همان روش غیر جنسی می باشد. برای این منظور قلمه هایی  از گیاهی سرسبز و سالم که دارای دو تا سه گره  می باشد را جدا می کنیم. حدود چند ساعت آنها را در گوشه ای قرار می دهیم تا شیره ای از آن خارج شود سپس گلدانی متناسب به این کار انتخاب و قلمه ها را به آن انتقال می دهیم که بهتر است در هر گلدان ۳ تا ۴ قلمه کاشته شود.

نکاتی که به منظور این کار باید رعایت شود

نکات تکثیر گل فردوس شامل موارد زیر می باشد:

۱- در ابتدا قلمه ای را که از گیاه جدا کردید را بر روی یک روزنامه قرار دهید. به منظور خشک شدن محل برش بهتر است که به قلمه استراحت دهید. چرا این کار باعث ممانعت از منتقل شدن عوامل عفونت زا به قلمه  و پژمرده شدن آن پس انتقال به خاک می شود.

۲- به خاطر این که قلمه ریشه ای ندارد قادر به جبران آب تبخیر شده نمی باشد بنابر این بهتر است که از قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنیم. بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدند می توانیم  آنها را به محلی با نور بهتر منتقل کنیم.

۳- محلی که قلمه در آن قرار می گیرد باید قادر به نگهداری رطوبت به گونه ای باشد که مانع از جمع شدن شدن آب در اطراف قلمه شود که به منظور این کار از ماسه بادی یا پرلیت و یا مجموعی از هر دو همراه با خاک برگ یا کمپوست برای مهیا ساختن بستر استفاده می کنیم .

۴- به دلیل دارا بودن این گیاه از لحاظ بذر سمی باید کاملا مراقب بود و همچنین به دلیل اینکه شاخه های آن خاردار می باشد باید هنگام چیدن دقت کرد.

طریقه تکثیر گل فردوس

شرایط مناسب برای نگهداری و تکثیر گیاه فردوس

شرح جزییات و موارد مورد نظر را  به طور کامل در ادامه مقاله مشاهده می کنید.

آبیاری گل فردوس:

آبیاری باید به طور منظم صورت بگیرد به طوری که در بهار و تابستان زمانی که بستر خاک به اندازه دو بند انگشت خشک شد شروع به آبیاری می کنیم و در فصل پاییز و زمستان باید اجازه داد تا خاک رطوبت خود را کامل از دست بدهد سپس گل را آبیاری کنیم. آبیاری مداوم و پی در پی خاک و همچنین رطوبت بیش از حد باعث زرد شدن و ریختن برگ ها و پوسیده شدن ریشه گل می شود.

نور مناسب گل فردوس:

نور متناسب برای رشد این گیاه نور خورشید اما بصورت مستقیم می باشد برای این کار بهتر است گلدان را در جایی قرار دهیم که در اوقات ابتدایی روز که تابش نور ملایم است نور را دریافت کندو در بقیه ساعات روز نور به گونه ای فیلتر شود که رنگدانه های برگ زیاد گردد.گیاه فردوس در جایی که نور کم باشد نیز رشد می کند ولی رنگدانه های موجود در روی برگ در چنین جایی تشکیل نمی شود و برگها رنگ سبز به خود می گیرند. باید توجه داشت که نور بیش از حد منجر به سوختگی برگ می شود.

خاک مطلوب برای رشد گل فردوس

دمای مورد نیاز گل فردوس :

دمای لازم برای رشد گیاه فردوس ۱۶الی۲۹درجه سانتی گراد است در حالیکه این گیاه تحمل افزایش دما تا حدود ۳۲درجه را نیز دارد مثلا در روز های تابستان که هوا گرم است و محیط نگهداری نسبتا خشک است بهتر است که برگ ها را با استفاده از افشانه آب عاری از املاح کنید.

خاک گل فردوس :

 گیاه فردوس مانند دیگر گیاهان گوشتی احتیاج به خاکی با زهکشی بالا و مناسب داردتا در صورتی که بستر خاک به دلیل ماندن بیش از حد آب سنگین شد ریشه هایش دچار مشکل نشوند.به خاطر اینکه این گیاه از لحاظ رشد سریع است در هر سال احتیاج به عوض نمودن گلدان و همچنین مقاوم کردن خاک دارد که در واقع بهترین خاک برای رشد بهتر گیاه فردوس استفاده از فرمول زیر می باشد.

یک قسمت خاک استریل لیمونی + یک قسمت ماسه درشت یا پرلایت + یک قسمت پیت موس یا خاک برگ کاملا پوسیده

نحوه ی قلمه زدن گیاه فردوس

آفات و بیماریهایی که گیاه فردوس را تهدید می کند:

در این میان آفاتی مثل عنکبوت قرمز، شته ها، مگس سفید و شپشک آرد الود می توانند به گیاه آسیب بزنند. خوشبختانه این گیاه بیماری خاصی ندارد که آن را تهدید کند.

چند نکته کلیدی جهت نگهداری بهتر گیاه فردوس

  • جهت جلوگیری از سوخته شدن برگهای گل فردوس باید از تابش نور شدید به گیاه خودداری کرد.
  • یکی از دلایل رشد علفی گیاه به خاطر نور کم می باشد.
  • مکانی که برای نگهداری گیاه فردوس مناسب می باشد پشت پرده در کنار پنجره جنوبی ساختمان است.
  • برای جلوگیری از زرد شدن و به تاخیر انداختن روند ریزش برگهای کهنه بهتر است از تغذیه مناسب گیاه اطمینان حاصل نمود و همچنین زیاده روی در آبیاری و بالعکس خشکی بیش از حد باعث ریزش همزمان چند برگ با همدیگر می شود.
  • برای تقویت کردن گیاه فردوس می توان از کودهای محلول مخصوص که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه می باشد استفاده نمود.

عوارض ناشی از پرورش نامناسب گیاه فردوس

از اینکه ما را در این مجله همراهی نمودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مطالب ارایه شده در زمینه پرورش و تکثیر گل فردوس جهت راهنمایی شما موثر بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *