پرورش و نگهداری نخل شامادورا

یکی از زیبا ترین و مفید ترین گیاهان آپارتمانی نخل شامادورا می باشد که در تمام دنیا دارای گونه های مختلفی می باشد یکی از مهم ترین دلایلی که به پرورش و نگهداری نخل شامادورا می پردازند خاصیت تصفیه کنندگی هوا است، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با نکات و نیاز های پرورش و نگهداری این نخل زیبا آشنا شوید.

این نخل دارای ظاهری کاملا جمع و جور و باریک می باشد، در اصل همانند نخل خرما می باشد اما در ابعاد کوچکتر که باعث زیبایی محیط اطراف خود می شود، از آنجایی که این گیاه نیاز نوری کمی دارد و همچنین نیازمند شرایط محیطی خاصی نیست می توانید به راحتی به پرورش و نگهداری نخل شامادورا در منزل و حتی محل کار بپردازید.

در مطالب گذشته شما را با تکثیر و پرورش گل های زینتی بی شماری  مانند برگ بیدی، سینگونیوم، کروتون، فیتونیا …آشنا کرده ایم حال در ادامه قصد داریم که به شما نحوه پرورش و نگهداری نخل شامادورا را آموزش بدهیم، پس تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

 نیاز های محیطی برای پزورش نخل شامادورا

گیاه شناسی نخل شامادورا: این نخل با نام علمی Chamaedorea elegans بومی منطقه آمریکا مرکزی می باشد که بیش از ۱۰۰ گونه را به خود اختصاص داده است، این نخل از سری خانواده نخل اریکا می باشد، که تمام گونه های این نخل جزء گیاهان آپارتمانی محسوب می شود، رشد این نخل بر روی دوپایه گیاه نر و ماده شکل می گیرد، برگ های این نخل کاملا متراکم و به رنگ سبز تیره می باشد و ساقه های آن هم به رنگ سبز روشن می باشد که این ساقه های می توانند تا حدود ۲ متر رشد کنند به طور معمول از این حد فراتر نمی روند، در کل به دلیل ظاهری زیبایی که این نخل دارد افراد زیادی را به نگهداری و پرورش خود جذب می کند. در فصل رشد این نخل میوه هایی تولید می کند که رنگی قرمز دارد که در برخی از مناطق آمریکا از میوه های آن تهیه غذا ها و سالاد استفاده می کنند.

اصول مهم در پرورش و نگهداری نخل شامادورا

نخل شامادورا از آنجایی که به عنوان بهترین گیاه تصفیه کننده هوا شناخته شده است نگهداری از آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد، با فراگیری اصول مهم در مورد نگهداری نخل شامادورا می توانید از حضور این نخل زیبا در منزل خود لذت ببرید.

نحوه پرورش نخل شامادورا

خاک مناسب:

بهترین خاکی که شما می توانید برای پرورش و نگهداری نخل شامادورا استفاده کنید مخلوطی از خاک برگ به اندازه ۴۰ درصد+ خاک معمولی ۴۰ درصد+ و شن به میزان ۲۰ درصد می باشد، همچنین شما می توانید از ترکیب خاک باغچه به همراه خاک هوموس هم برای پرورش این نخل استفاده کنید.

میزان آبیاری:

نیاز آبی این نخل بسیار کم می باشد همچنین خاکی که مدام از یک رطوبت نسبی برخوردار باشد هم برای این نخل کاملا مضر می باشد، سعی کنید این نخل را در زمان هایی آبیاری نمایید که سطح خاک کاملا خشک شده باشد، در فصل های سردتر سال به همان مراتب نیاز آبی آن کمتر خواهد شد.

در زمستان برای آبیاری آن زمانی اقدام کنید که سطح خاک به میزان ۵ سانتی متر خشک شده باشد، در هنگام آبیاری توجه داشته باشید که آب اضافی در زیر گلدانی باقی نماند زیرا زمانی که آب اضافی در زیر گلدانی باقی بماند به مرور برگ های گیاه زرد می شود.

شامادورا نخلی بسیار مقاوم

نور مورد نیاز:

نیاز نوری این نخل در حد متوسط است اما کاملا می تواند خود را با محیط های کم نور و سایه وفق دهد، اما باید گفت نوری که در فضاهای آپارتمانی وجود دارد کاملا مناسب برای نگهداری نخل شامادورا می باشد، نوری که از پشت پرده می تابد می تواند نیاز نخل به نور را کاملا برطرف نماید، اگر نخلتان را در محیطی قرار دهید که نور به صورت مستقیم به آن بتابد برگ های آن کاملا دچار سوختگی می شود.

دمای مطلوب:

میزان دمایی که نخل شامادورا می تواند آن را تحمل کند دمایی حداقل به اندازه ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و حد اکثر ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نخلتان را در مقابل وسیله سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید، بهترین دمایی که می توانید نخل را نگهداری نمایید دمایی به اندازه ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد، زمانی که دمای هوا افزایش پیدا کرد می توانید از طریق مه پاشی دما را در حالت مطلوبی نگه دارید.

گلدان مناسب:

بهترین گلدان برای پرورش و نگهداری نخل شامادورا گلدان هایی می باشد که از جنس سرامیک و یا سفال هستند، از آنجایی که این نخل رشد بسیار کندی دارد می تواند با گذشت هر ۲ سال اقدام به تعویض گلدان نمایید اما باید توجه کنید که هر بار که اقدام به تعویض گلدان می کنید باید سایز گلدان بزرگتر باشد. برای عوض کردن گلدان باید بگذارید تا خاک رطوبت خود را به طور کامل از دست بدهد و سپس با وارد کردن چند ضربه گیاه را به راحتی از گلدان خارج نمایید.

در هنگام تعویض گلدان توجه داشته باشید به دلیل حساس و ظریف بودن ریشه های نخل در هنگام جابجایی آسیبی به ریشه ها وارد نشود، هر زمان احساس کردید خاک گیاه نامرغوب شده است می توانید بدون تعویض گلدان فقط خاک گیاه را تعویض نمایید.

میزان کوددهی:

کوددهی به این نخل می تواند باعث رشد بهتر و بیشتر آن شود از این رو شما می توانید از کودهای مایع به میزان ۲ گرم در لیتر هفته ای ۱ مرتبه از ماه فروردین تا مهر ماه برای گیاه خود استفاده نمایید.

آفات و بیماری ها:

از دسته مهم ترین و و بیماری هایی که نخل شامادورا را تهدید می کند مواردی از قبیل، کنه تار عنکبوتی، شپشک های گیاهی، حلزون می باشد و همچنین ممکن است به بیماری هایی مانند پوسیدگی سیاه ساقه، لکه برگ های قارچی و باکتریایی مبتلا شود که برای از بین بردن این بیماری ها و آفات باید از سم های مخصوص استفاده نمایید.

نگهداری از نخل شامادورا

نحوه تکثیر نخل شامادورا

۱٫تکثیر از طریق تقسیم بوته:

تکثیر این نخل از راه های مختلفی امکان پذیر می باشد که یکی از آنها تقسیم بوته می باشد، شما می توانید در هنگام تعویض گلدان بوته های نخل را از ریشه به چند قسمت مساوی تقسیم کنید و هر کدام از آنها را در گلدانی جداگانه بکارید.

۲٫تکثیر از طریق پاجوش:

شما می توانید از پاجوش هایی که در کنار گیاه اصلی رشد می کنند هم برای تکثیر نخل استفاده نمایید طوری که باید با استفاده از یک چاقو تمیز پاجوش را از کنار گیاه ببرید و سپس پاجوش را در بستری با ترکیب شن قرار دهید بعد از کاشت پاجوش در خاک باید آن را آبیاری کنید تا زمان ریشه دهی پاجوش نباید بگذارید تا بستر رطوبت خودش را از دست بدهد.

نگهداری نخل شامادورا

۳٫تکثیر از طریق بذر:

از دیگر روش های تکثیر نخل شامادورا کاشت بذر می باشد، شما می توانید با تهیه بذر این نخل و کاشت آن در یک گلدان صاحب نخل شامادورا شوید، بذر ها را باید در عمق کمی بکارید تا سریع جوانه بزنند، در طول مدت جوانه زنی سعی کنید بستر گلدان را مرطوب نگهدارید.

توجه داشته باشید که کاشت نخل شامادورا از طریق قلمه امکان پذیر نمی باشد.

شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با کاشت و پرورش گیاهان زینتی آپارتمانی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *