آرالیا از دیگر گیاهان آپارتمانی و زینتی می باشد که ظاهر بسیار زیبا و سرسبزی دارد که به همین دلیل در جهت زیبا سازی منزل و حتی مکان های عمومی کاربرد فراوانی دارد، اگر قصد دارید به نگهداری آرالیای برگ پهن در منزل بپردازید می توانید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

گیاه آرالیای یک گیاه کاملا کم توقع و مناسب جهت نگهداری در منزل و حیاط می باشد، که اغلب در تمام ایام سال سرسبز است و همچنین از نظر شرایط محیطی گیاهی کاملا کم توقع و مقاوم می باشد که حتی در نور کم هم قادر به رشد می باشد، در کل نگهداری آرالیای برگ پهن کار ساده ای می باشد که هر کسی می تواند با تامین نیاز های جزئی این گیاه مقاوم زیبایی را به منزل خودش بیاورد.

در مطالب پیشتر شما را با انواع کاشت و پرورش گیاهان زینتی مانند تکثیر برگ عبایی و تکثیر کروتون آشنا ساختیم حال در ادامه شما را با نحوه پرورش آرالیای برگ پهن آشنا کنیم.

 شرایط محیطی پرورش آرالیای برگ پهن

گیاه شناسی آرالیا برگ پهن: نام علمی این گیاه FATSIA JAPONICA است که منطقه اصلی که در آن رشد می کند جنوب کشور ژاپن و آسیای شرقی می باشد، معمولا این گیاه رشدی بوته ای مانند دارد و می تواند به میزان ۳ الی ۶ متر به رشد خود ادامه دهد، این گیاهان در زیستگاه اصلی خود همانند درختچه رشد می کنند اما در کشور های دیگر به شکل هل های مختلف مینیاتوری رشد می کنند.

برگ های گیاه آرالیا بافتی براق و چرمی مانند دارد که هر کدام از برگ ها از ۵ تا ۷ لبه تشکیل شده است که پهنای آن به ۳۰ سانتی متر می رسد، البته گیاه آرالیا دارای انواع گوناگونی می باشد که شکل طاهری هر کدام با یکدیگر متفاوت می باشد، برخی از انواع گیاه آرالیا که از نوع ابلق هستند که در مقایسه با نوع ساده و تک رنگ آن دارای رشد کمتری می باشند، برای نگهداری آرالیای برگ پهن باید گیاه را در مکانی قرار دهید که نور مستقیمی به برگ های آن نتابد.

در مورد قلمه زدن و ازدیاد این گیاه باید گفت که شما می توانید به سادگی از طریق قلمه زدن به ازدیاد این گیاه بپردازید.

آشنایی با شرایط نگهداری آرالیای برگ پهن

نگهداری آرالیای برگ پهن

نور مناسب:

برای پرورش آرالیای برگ پهن باید مکانی را برای آن در نظر بگیرید که از نور کافی برخوردار باشد، این گیاه دوستدار نور با سایه روشن می باشد و به هیچ عنوان گیاه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

آرالیای برگ پهن

دمای مناسب:

بهترین دما برای نگهداری آرالیای برگ پهن دمایی به اندازه ۱۵ الی ۲۰ درجه است، ترجیحا این گیاه دوست دارد در مکان هایی نگهداری شود که دمای پایینی داشته باشد، زیرا دمای زیاد منجر به رشد علفی ساقه های ان می شود.

میزان آبیاری:

در مورد آبیاری آرالیای برگ پهن باید گفت که بهتر است بگذارید تا سطح رویی خاک کاملا رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود، در فصل سرما از مقدار آبیاری بکاهید، بهتر است از آبی بدون کلر برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

اشنایی با گیاه آرالیای برگ پهن

رطوبت لازم:

برای گیاه آرالیای برگ پهن باید رطوبت بالایی را برای رشد هر چه بیشتر او تامین کنید، در تابستان ها حتما باید از طریق غبار پاشی رطوبت لازم را تهیه نمایید، همچنین شما می توانید با پر آب کردن زیر گلدانی رطوبت لازم را در اختیار گیاه قرار دهید، توجه داشته باشید که سطح زیرین گلدان با آب در تماس نباشد.

میزان کوددهی:

اگر می خواهید گیاهتان از رشد خوبی برخوردار باشد می توانید از طریق گودهای تقویتی به تقویت گیاهتان بپردازید. کوددهی بهتر است در فصل رشد هر ۲ هفته ۱ مرتبه استفاده شود.

خاک مناسب:

بهترین خاک برای پرورش آرالیای برگ پهن خاکی است با زهکشی بالا، ترجیها بهترین خاک برای این گیاه خاک کمپوست می باشد.

شرایط نگهداری آرالیای برگ پهن

زمان تعویض گلدان:

اگر قصد دارید به تعویض گلدان گیاه آرالیا بپردازید باید این کار را در فصل بهار و یا تابستان انجام دهید، شما برای اینکه گیاهتان از رشد خوبی برخوردار باشد بهتر است که هر ساله اقدام به تعویض گلدان بپردازید و از از یک سایز گلدان بزرگتر استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن برگ ها:

همانطورکه میدانید این گیاه به دلیل داشتن برگ هایی زیبا معروف می باشد از این رو شما باید هر چند وقت برای تمیز کردن برگ های آن اقدام کنید، شما می توانید با استفاده از یک اسفنج نرم و کمی آب ولرم و بدون کلر برگ های گیاه  را تمیز کنید، از مواد شیمیایی برای برق انداختن برگ های گیاه استفاده نکنید.

نحوه هرس:

برای اینکه بتوانید از رشد بوته ای و بیش از حد این گیاه جلوگیری کنید نیاز به هرس برای این گیاه لازم است، شما باید این کار را در فصل بهار انجام دهید، در هنگام هرس نباید بیش از حد به بریدن شاخ و برگ های آن بپردازید زیرا ممکن است به گیاه شوک وارد شود، همچنین شما باید قبل از اقدام به هرس گیاه به آبیاری آن بپردازید، سعی کنید بیشتر شاخه هایی را هرس کنید که بریده و خشک هستند.

نکات مهم در پرورش آرالیای برگ پهن

نحوه قلمه زدن:

برای ازدیاد این گیاه شما می توانید به راحتی از طریق قلمه زدن اینکار را انجام دهید، از این رو ابتدا باید از ساقه کاملا سالم و حداقل دارای چند گره برای قلمه استفاده کنید، سپس ساقه را از پایین ترین قسمت برش دهید و آن را در خاکی کاملا سبک بکارید تا ریشه دار شود، تا زمانی که ساقه ها ریشه دار شدند می توانید برای حفظ رطوبت بر روی آن یک کیسه پلاستیکی بکشید. و بعد از ریشه دار شدن آن را به یک گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *