راهنمای کاشت سیر در منزل

کاشت سیر بسیار راحت است و همه افراد می توانند در منزل خود درون یک گلدان سیر بکارند و از آن به اندازه مصرف خودشان سیر برداشت کنند. هرچند معمولا فصل کشت سیر در فصل پاییز می باشد اما برای کاشتن آن در منزل در هر فصلی از سال می توان اقدام کرد.

در کاشت سیر نیز مانند دیگر گیاهان مد نظر قرار دادن چند نکته کلیدی مانند جای مناسب، خاک خوب، رطوبت و نور کافی از اهمیت بالایی برای نتیجه گرفتن در این کشت برخوردار است.

ما در مقاله های قبلی از این سایت در مورد طریقه کاشت توت فرنگی، کاشت فلفل دلمه ای و کاشت خیار در گلدان، برایتان مطلب به اشتراک گذاشته ایم و در این مقاله از کاشت سیر در منزل می گوییم.

آموزش مرحله به مرحله کاشت سیر در منزل:

در قدم اول برای کاشت سیر یک گلدان بزرگ به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی با سوراخ های باز و بزرگ در ته آن برای زهکشی مناسب انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که اگر می خواهید درون یک گلدان بیشتر از یک حبه سیر بکارید فاصله هر حبه سیر تا سیر بعدی باید ۱۰ سانتی تر باشد.

آموزش کشت سیر در گلدان

در قدم بعدی باید گلدانی که انتخاب کرده اید را از خاکی مملو از مواد غذایی ارگانیک پر کنید و حبه های سیر را از سمتی که ریشه دارند در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری خاک بکارید. در نظر داشته باشید چون در کشت این گیاه زهکشی خاک از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از خاک های غیر خاکی مانند ترکیب پیت یا کوکوپیت با کمپوست و یا مواد معدنی و پرلیت و یا ورمی کولیت در اندازه های یکسان، گزینه مناسبی می باشد.

آموزش کاشت مرحله به مرحله سیر در گلدان

در این مرحله شما باید گلدان را در سمتی از منزل خود قرار دهید که حداقل شش ساعت در روز از نور مستقیم آفتاب برخوردار گردد و بهترین گزینه در این مورد انتخاب پنجره جنوبی و غربی در منزل شماست. البته استفاده از نورهای مصنوعی نیز برای تشویق گیاه به رشد هم می تواند تاثیر گذار باشد.

روش کشت سیر در منزل

آبیاری گلدان سیر خود را بر اساس نوری که دریافت می کند و بر حسب دمای محیط تعیین کنید و به یاد داشته باشید که خاکی که سیر را در آن کشت نموده اید باید همیشه مرطوب باشد.

طریقه کشت سیر در گلدان

برای اینکه رشد سیر بهتر صورت بگیرد باید این گیاه را دو بار در ماه با تغذیه مصنوعی کود دهی کرد. در این امر از کودهای تمام ارگانیک که تمام مواد مورد نیاز گیاه را در خود دارند استفاده نمایید.

به سادگی در منزل سیر بکارید

اگر سیر کشت شده شما از خاک، نور، دما و رطوبت کافی و لازم برخوردار باشد، بعد از گذشت یک هفته شما می توانید شاهد رشد گیاه خود باشید و وقتی که طول ساقه های گیاه به ۸ تا ۱۲ سانتی متر رسید شما می توانید آن را برداشت کنید. اما به این نکته توجه کنید که چند سانتی متری از ساقه را برای رشد مجدد در روی گیاه نگاه دارید. اما اگر سیر را برای برداشت حبه ها پرورانده اید، بعد از هشت تا ده ماه قادر به برداشت حبه های سیر خواهید بود. این هنگام زمانی است که برگ های سبز گیاه شروع به قهوه ای شدن کرده اند و شما بعد از خروج ساقه ها از خاک باید چند هفته به آنها برای خشک شدن زمان بدهید و بعد از حبه های سیر برای موارد مختلف که در نظر گرفته اید استفاده کنید.

    آموزش کاشت سیر در خانه

در کاشت سیر نیز همانند دیگر گیاهان باید رطوبت و نور و دمای محیط را بسته به شرایط رشد گیاه تلفیق کرد و مکان مناسبی برای آن در نظر گرفت. در ضمن اگر از ابتدا هدف شما برداشت حبه های سیر است، به برگ های سبز آن دست نزنید. هرچند این برگها با عطر و طعم بی نظیرشان یک چاشنی مناسب در غذاها به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *