زرد شدن برگ بامبو چه دلیلی دارد؟

گیاه بامبو یکی از پرطرفدار ترین آپارتمانی می باشد، که البته دارای شرایط نگهداری کاملا ساده های است چرا که دارای مقاومت بالایی می باشد اما ممکن است به دلیل مساعد نبودن شرایط نگهداری شاهد زرد شدن برگ بامبو خود باشید که با دلایلی همراه می باشد.

از اصلی ترین مشکلات پرورش گیاه بامبو در خانه زرد شدن برگ ها و ریزش آنها می باشد، همانگونه که گفتیم گیاه بامبو گیاهی کاملا مقاوم است اما نسبت به پوسیدگی و بیماری های قارچی کاملا مستعد می باشد، از این رو برای جلوگیری از زرد شدن برگهای بامبو و ابتلا به بیماری های قارچی باید برای پرورش  و نگهداری آن شرایط محیطی ایده آلی را فراهم کنید.

در مطالب گذشته شما را با روش های از بین بردن آفت گیاهان آپارتمانی و دفع آفات گل رز آشنا ساختیم حال در ادامه به بررسی علل زردی برگ بامبو می پردازیم.

نکات مهم در پرورش بامبو

مراقبت و نگه داری از گیاه بامبو و یا هر گیاه دیگری نیازمند شرایط خاص خود می باشد که ممکن است همه افراد با اصول نگهداری پرورش هر گیاهی آشنا نباشند از این رو ممکن است در پرورش گیاهان با مشکلاتی روبه رو شوند، اگر می خواهید از گیاه بامبو خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید بهتر است تا انتهای مطلی همراهمان باشید.

علت زرد شدن برگ بامبو چیست؟

از اصلی ترین دلایل زردی برگ بامبو آبیاری آن توسط آب های سنگین و حاوی کلر و قرار گرفتن آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید می باشد که منجر به زردی برگ ها می شود.

اگر شاهد متوقف شدن رشد گیاه و زرد شدن برگ بامبو خود شده اید ابتدا باید ان را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید، و آب آن را کامل تخلیه کنید و به جایش آب جوشیده ای که سرد شده بریزید تا گیاه بتواند دوباره به رشد خود ادامه دهد. به هیچ عنوان به صورت مستقیم از آب لوله کشی شده برای گیاه بامبو استفاده نکنید چرا که آب های لوله کشی شده حاوی مقادیر زیادی فلوراید و کلر می باشد که اصلا برای گیاه خوب نیست و باعث صدمه رسیدن به آن می شود.

رشد گیاه بامبو کمی متفاوت تر از دیگر گیاهان می باشد، زیرا رشد آن به گونه ای است که اگر نور کمی به آن بتابد به دنبال نور می گردد و همین باعث قد کشیدن بامبو می شود، اما اگر نور زیادی به آن بتابد و محیط نگهداری آن گرم باشد باعث می شود تا گیاه از درون بپوسد، پس برای نگهداری گیاه بامبو مکانی را انتخاب کنید که به دور از نور مستقیم خورشید باشد زیرا نیاز آنچنانی به نور خورشید ندارد. بهترین مکان برای دریافت نور این گیاه آپارتمانی در ۳ متری پنجره ای می باشد که پرده آن کشیده شده باشد.

علل اصلی زردی برگ های بامبو چیست

از عواملی که در سلامت و رشد هر چه بهتر گیاه بامبو تاثیر داد تمیز نگه داشتن همیشگی آب بامبو می باشد، آب بامبو باید در حدی باشد که حدود ۲ نیم سانتی متر بالاتر از قسمت انتهایی ساقه قرار بگیرد، چنانچه اگر تمام ساقه در داخل آب قرار بگیرد، ریشه ها تمام قسمت های ساقه را می پوشاند و این باعث می شود تا از زیبایی گیاه کاسته شود.

اگر می خواهید ساقه های بامبو را در آب معمولی نگه داری کنید بهتر است آب را برای مدت ۲ ساعت کنار بگذارید تا کلر آب به طور کامل از بین برود زیرا کلر در برگ های گیاه تغییر رنگ ایجاد می کند.

گیاهان بامبو نسبت به تماس با مواد شیمیایی کاملا حساس می باشند و اگر کمترین تماسی با مواد شوینده داشته باشد باعث زرد شدن برگ بامبو می شود، عوامل دیگری مانند قرار گرفتن در مجاورت هوای گرم، عوض نکردن آب، بیماری ها همگی می توانند در این موضوع دخیل باشند.

بهتر است گلدانی که در آن گیاه بامبو را نگه می دارید را ماهی ۱ مرتبه با مواد ضدعفونی کننده بشویید تا گیاه از بیماری ها، پوسیدگی ها و قارچ ها در امان بماند، قبل از اینکه گیاه را دوباره به گلدان برگردانید بگذارید تا گلدان به خوبی خشک شود. توجه داشته باشید که هیچگاه نگذارید تا آب گیاه سبز رنگ شود و یا جلبک ببندد.

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

اگر گیاه بامبو شما ساقه هایش دچار پوسیدگی شد و ساقه گیاه حالت له شدگی به خود گرفت به دلیل آن می باشد که آوند هایی که در ساقه گیاه وجود دارد نمی تواند آب را به خوبی جذب کند که این باعث می شود گیاه از بین برود، بهترین کاری که شما می توانید در این زمان انجام دهید این است که انتهای گیاه تا جایی ببرید که آوند های سالم ساقه دیده شود. چنانچه آب گیاه زود به زود تغییر رنگ می دهد بدان معنا می باشد که گیاهتان بیمار است که باید علت آن بررسی شود.

رطوبتی که به شکل عادی در هوای منزل است برای گیاه کافیست، اما اگر خواستار رشد هر چه بهتر گیاهتان هستید می توانید از طریق اسپری آب رطوبت گیاه را فراهم نمایید. همچنین اگر خواستار رشد هر چه بهتر بامبو خود هستید می تواند از قطره های مخصوص بامبو که دارای عناصر غذایی می باشد به آب بامبو اضافه نمایید.

نکات مهم برای جلو گیری از زرد شدن بامبو

  • نگهداری بامبو در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه
  • دور نگه داشتن بامبو از نور مستقیم خورشید، گرما و باد
  • عدم قرار دهی گلدان بامبو در معرض بخاری، شومینه، کولر
  • عدم قرار دادن بامبو در کنار دری که از آن نسیم می آید
  • و تامین رطوبت این گیاه
  • تعویض آب بامبو ۱ بار در ماه

اگر به تمامی نکات گفته شده برای پرورش و نگهداری گیاه بامبو توجه کنید خواهید دید که از چه رشد مطلوبی برخوردار خواهد بود.

چرا برگ گیاه بامبو زرد می شود

بیماری ها و مشکلات گیاه بامبو:

  • قهوه ای شدن برگ ها: وجود کلر و فلوراید در آب موجب به وجود آمدن این مشکل برای گیاه می شود که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید، همچنین رطوبت کم هم می تواند در تغییر رنگ برگ ها هم دخیل باشد.
  • زرد شدن برگ ها: زرد شدن برگ بامبو زمانی اتفاق رخ می دهد که یا از کود های شیمیایی زیاد استفاده کرده اید و یا نوری که به گیاه می تابد بیشتر از حد معمولش است، از این رو بهتر است آب گیاه را تعویض کنید و آن را به یک مکان کم نور انتقال دهید و همچنین برای چند مدت از هیچ کودی برای گیاه استفاده نکنید.
  • زرد شدن ساقه از قسمت پایین: این احتمال وجود دارد که شاید بیش از حد به گیاه کود داده باشید، زمانی که گیاهتان به این مشکل دچار شد کار چندانی نمی توانید برای زنده نگه داشتن ان انجام دهید، تنها می توانید آب گیاه را عوض کنید تا ببینید گیاه می تواند خود را ترمیم کند و یا خیر در طول این مدت از هیچ کود تقویتی استفاده نکنید. البته شما برای اینکه شانسی دوباره به گیاه بدهید نی توانید همان قسمت زرد شده ساقه را کاملا ببرید.

زرد شدن برگ بامبو

  • ساقه های خمیده: این حالت نشان دهنده پوسیدگی ریشه ها می باشد که اغلب به دلیل کوددهی زیاد می باشد، برای جلوگیری از بین رفتن گیاه انتهای ساقه را کامل ببرید و دوباره آن را درون آب قرار دهید.
  • وجود جلبک در آب: این حالت نشان دهنده دریافت نور بیش از حد و و کوددهی زیاد می باشد، در این حالت بهتر است آب گیاه را به طور کاملا تعویض کنید و همچنین از گلدانی مات برای نگهداری بامبو استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آفات و بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *