گیاه یوکا یکی از زیباترین گیاهان زینتی و آپارتمانی است که در اصل از دسته گیاهان آمریکایی می باشد، به دلیل شکل زیبایی که این گیاه دارد از آن برای زیباسازی فضای بیرون و حتی منزل استفاده می کنند از این رو بسیاری از افراد به دنبال روش های تکثیر گل یوکا هستند تا این گیاه زیبا را در منزل خود افزایش دهند.

از آنجایی که گیاه یوکا گیاهی کاملا مقاوم نسبت به شرایط آب و هوایی می باشد و می تواند در گرم ترین و حتی سردترین مناطق دنیا به رشد خود ادامه دهد که همین باعث شده از آن برای زیبا سازی فضای بیرونی استفاده زیادی شود به همین دلیل نحوه تکثیر گیاه یوکا رواج بسیاری پیدا کرده از این رو بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای تکثیر این گیاه هستند.

در مطالب گذشته شما را با انواع کاشت و پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی شامل کاشت، پرورش و نگهداری گل آهار، پرورش و نگهداری نخل شامادورا، نحوه تکثیر برگ عبایی و… آشنا کردیم حال در ادامه شما را با نحوه تکثیر گل یوکا آشنا می سازیم.

 شرایط نگهداری گل یوکا

گیاه شناسی گل یوکا: این گیاه از خانواده اگاواسه ها می باشد که از مشخص ترین ویژگی های ظاهری این گیاه برگ های کشیده اش است که همانند یک خنجر به سمت بالا رشد می کنند که دارای سر تیزی هم می باشد، در کل گیاه یوکا دارای دو نوع متفاوت می باشد که در یک نوع از این گیاه فاصله برگ ها در آن بیشتر است و همچنین قابلیت گل دهی هم ندارد که معمولا از این نوع برای نگهداری در آپارتمان ها استفاده می شود، در نوع دیگر این گیاه فاصله برگ ها از هم کم می باشد و گل هایی همانند زنگوله می دهد که از این نوع هم بیشتر برای نگهداری در فضا بیرونی استفاده می کنند، که البته هر دو نوه از این گیاه را هم می توان در منزل نگهداری کرد.

به دلیل مقاومت خوبی که این گیاه نسبت به شرایط جوی نامساعد نشان می دهد معمولا در اکثر خانه ها وجود دارد، از این رو اگر می خواهید با نحوه تکثیر و شرایط پرورش این گیاه آشنا شوید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نحوه تکثیر گل یوکا

آشنایی با نحوه تکثیر گل یوکا و پرورش آن

از متداول ترین روش هایی که از آن برای ازدیاد گل یوکا استفاده می شود قلمه زدن ساقه آن در فصل بهار می باشد که به ترتیب زیر انجام می شود:

تکثیر از طریق قلمه:

  • برای تهیه قلمه از این گیاه می توانید از ساقه هایی که از برگ خالی شده اند و یا قلمه های برگ دار استفاده کنید.
  • هر قلمه ای که از این گیاه تهیه می کنید باید دارای طول مناسبی به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی متر باشد.
  • بهتر است برای انتخاب قلمه ساقه ای را انتخاب کنید که برگ دار است زیرا قلمه های برگ دار نسبت به قلمه هایی که از قسمت پایین گیاه تهیه می شوند زودتر ریشه دار می شوند.
  • سعی کنید برای جدا کردن قلمه از گیاه اصلی از یک شی تیز استفاده کنید تا به گیاه آسیبی وارد نشود.
  • اگر چنانچه از قلمه برگ داری استفاده می کنید حتما برگ های انتهای قلمه و نزدیک به گره را کاملا جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن قلمه باید آنها را برای مدت ۳ تا ۵ روز در محیطی خنک و به دور از آفتاب قرار دهید تا بتواند برای ریشه دهی آماده شود.

شرایط حیطی برای کاشت و پرورش گل یوکا

  • بهتر است قبل از قرار دادن آن در خاک قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.
  • سپس قلمه را باید در مخلوطی از شن و یا ماسه شسته شده قرار دهید تا بتواند ریشه دهد.
  • شما می توانید قلمه ها را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی در خاک قرار دهید
  • اگر قلمه ها را به شکل افقی در خاک قرار دادید باید آن را به گونه ای در خاک قرار دهید که نصف آن داخل خاک باشد و نصف دیگر آن بیرون خاک باشد.
  • بهتر است تا زمان ریشه دهی برای رشد هر چه بهتر و بیشتر قلمه ها برای آن یک شرایط گل خانه ای را ایجاد کنید از اینرو بهتر است بر روی بستری که در آن قلمه ها را کاشته اید یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت کافی برای ریشه دهی قلمه ها فراهم شود.
  • مکانی که قلمه ها را در آن نگه می دارید باید دمایی به اندازه ۲۰ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد.
  • برای ریشه دهی یوکا باید کمی صبور باشید زیرا ممکن است ۶ ماه زمان ببرد تا ریشه دهد.
  • سپس بعد از ریشه دهی و جوانه زدن قلمه ها هر زمان به اندازه مناسبی رسیدند باید آن ها را به گلدانی بزرگ تر با خاکی مطلوب قرار دهید.

روش های مختلف تکثیر گل یوکا

تکثیر از طریق پاجوش:

روش دیگری که از آن برای ازدیاد گل یوکا استفاده می کنند پاجوش می باشد که این پاجوش ها توسط ریزوم های گیاه اصلی که در زیر خاک دارد رشد می کنند که در واقع این پاجوش ها گیاهان مستقلی هستند که می توان با جدا کردن آنها و کاشت در یک گلدان جداگانه صاحب یک یوکا دیگر شد. برای تکثیر گل یوکا از طریق پاجوش باید به روش زیر عمل نمایید:

  • بهترین زمان برای استفاده از پاجوش برای تکثیر، فصل بهار زمانی که می خواهید گلدان گیاه را تعویض کنید است.
  • برای اینکار ابتدا باید به طور کامل گیاه را از داخل گلدان خارج کنید و خاک های اطراف ریشه را به خوبی بتکانید، این کار را به آرامی انجام دهید تا به ریشه های گیاه آسیبی وارد نشود.
  • سپس با استفاده از یک چاقوی تیز پاجوش را از گیاه اصلی جدا کنید، توجه داشته باشید پاجوش هایی را از گیاه جدا کنید تا حداقل دارای ۴ برگ باشد.
  • بعد از جدا کردن پاجوش ها آن ها را در یک گلدان مناسب قرار دهید
  • اگر پاجوشی که جدا می کنید بدون ریشه باشد بهتر است برای ریشه دهی ابتدا آن ها را در ماسه قرار دهید تا ریشه دار شود و بعد آن را به گلدان انتقال دهید.

آموزش تکثیر یوکا

تکثیر از طریق ریزوم:

روش دیگر از طریق ریزوم های این گیاه می باشد که در این روش باید ریزوم های گیاه را به قسمتهای ۷نیم سانتی متری تقسیم کرد و سپس آنها را در در یک بستر شنی کم عمق بکارید، سپس باید بستر کاشت را به محیطی گرم انتقال دهید تا ریزوم ها توانایی جوانه زنی را داشته باشند.

تکثیر از طریق بذر:

تکثیر گل یوکا از طریق بذر چندان رایج نمی باشد چرا که زمان زیادی را برای رشد می خواهد، معمولا بذر این گیاه در بهار و در درجه دمایی ۲۰ درجه می کارند.

شرایط نگهداری و پرورش گل یوکا

نور: برای نگهداری گل یوکا باید آن را در مکانی قرار دهید تا آفتاب مستقیمی را دریافت کند، عدم دریافت نور مناسب این گیاه باعث می شود گیاه ظاهر بدی به خودش بگیرد.

دما: بهترین دما برای پرورش و نگهداری گل یوکا در زمستان دمایی به اندازه ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی گراد می باشد. اما در فصل تابستان بهتر است این گیاه را در محیط باز بیرون نگه داری نمایید.

آبیاری: بهتر است خاک گیاه یوکا را در فصل تابستان همیشه مرطوب نگه دارید و هر ۲ روز ۱ بار اقدام به آبیاری گیاه کنید، اما در فصل زمستان زمانی به آبیاری گیاه بپردازید که سطح خاک گلدان خشک شده باشد.

خاک: بهترین خاک برای نگهداری و پرورش گل یوکا مخلوطی از خاک رس، شن و مواد عالی می باشد.

تعویض گلدان: این گیاه در سال های اولیه رشد خود یعنی ۴ سال اول نیازی به تعویض گلدان ندارد اما بعد از این مدت باید اقدام به تعویض خاک و گلدان آن کنید، هنگامی که خاک جدید را در داخل گلدان ریختید خاک را به خوبی پرس کنید تا هوایی لابه لای خاک باقی نماند.

تمیز کردن برگ ها: برای تمیز کردن برگ های یوکا می توانید از یک پارچه نمدار استفاده کنید، به هیچ عنوان از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه استفاده نکنید.

نحوه کاشت گل یوکا

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گیاهان زینتی بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *