آموزش کاشت و نگهداری گل یاسمن

گل یاسمن یکی از زیبا ترین و خوشبو ترین گیاهانی می باشد که آن را به عنوان یک گل زینتی پرورش می دهند، این گل زیبا دارای شرایط خاصی برای پرورش می باشد که ما در ادامه مطلب به مهم ترین نیاز هایی که برای نگهداری گل یاسمن نیاز است اشاره خواهیم کرد.

گل یاسمن دارای گل برگ های سفید رنگ زیبایی می باشد که با گل دهی خود فضای زیبایی را به اطراف خود می بخشد، اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به پرورش گل یاسمن بپردازید کافیست با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای آن مانند هرس سالیانه، تامین نور مستقیم و خاکی با زهکشی مناسب شرایط رشد هر چه بهتر این گیاه را فراهم کنید.

در مطالب پیشین شما را با نحوه تکثیر گل یاس با سه روش متفاوت آشنا کردیم، حال در ادامه شما را با نحوه کاشت و پرورش گل یاسمن آشنا می سازیم.

نگهداری گل یاسمن

گیاه شناسی گل یاسمن: گل یاسمن با نام علمی Stephanotis Floribunda از دسته گیاهان تیره زیتون می باشد که بومی منطقه ماداگاسکار است، همانگونه که عنوان کردیم آن را به عنوان یک گل زینتی پرورش می دهند البته استفاده دارویی فراوانی هم از این گیاه می شود، رشد این گیاه بوته ای مانند است که در صورت داشتن شرایط مطلوب می تواند تا ۱ متر هم رشد کند، شکل برگ های این گیاه نوک نیز و تخم مرغی شکل، و گل های این گیاه ستاره ای با ۵ گلبرگ می باشد و معمولا به رنگ سفید و البته گاهی زرد هم دیده می شود، گل های گل یاسمن دارای عطر و رایحه بی نظیری هستند که اگر در حیاط منزلتان به کاشت و نگهداری گل یاسمن بپردازید تمام عطر آن همه جا را پر خواهد کرد، زمانی که این گل به صورت گروهی در منطقه ای کاشته شوند گل های آن بالاتر از شاخه ها شروع به رشد می کنند. این گیاه دارای گونه های مختلفی می باشد که در کشور ما کمتر به چشم می خورد.

نکته ای که در مورد این گیاه وجود دارد این است که گیاه به دلیل عطر بی نظیری که دارد از آن در صنعت عطر سازی استفاده فراوانی می شود.

شرایط نگهداری گل یاسمن

نحوه کاشت و نگهداری گل یاسمن

اگر بخواهیم به صورت کوتاهی به نیاز های این گل اشاره کنیم می توان گفت که برای نگه داری گل یاسمن به شرایطی مانند: رطوبت ۹۰ درصدی، خاک قلیایی، دمایی متوسط، نور مستقیم و کامل، و خاکی همیشه مرطوب نیاز مند است اما در ادامه به شکل تخصصی تری به نیاز های اولیه این گیاه اشاره خواهی کرد.

نحوه آبیاری:

برای پرورش گل یاسمن باید یک حجم متوسطی را برای آبیاری این گیاه در نظر بگیرید طوری که باید هر روز طبق روال خاصی در سر ساعت به آبیاری گل یاسمن بپردازید، البته این آبیاری باید در زمان گلدهی بیشتر شود از این رو تابستان که فصل گلدهی این گیاه می باشد نباید بگذارید خاک گیاه کاملا خشک شود زیرا منجر به ریزش گل هایش می شود، اما برعکس در زمستان باید از حجم آبیاری بکاهید.

چنانچه در زمستان به آبیاری بیش از حد این گیاه بپردازید برگ های گیاه رنگ خود را از دست می دهند و در نتیجه دچار ریزش می شوند، توجه داشته باشد در فصل های گرما برای اینکه گیاه شادابی خود را از دست ندهد به رطوبت موجود در هوا نیاز دارد زیرا در صورت نبود رطوبت گیاه به سرعت پژمرده خواهد شد از این رو شما می توانید برای تامین رطوبت در تابستان از غبار پاشی برای گیاهتان استفاده نمایید.

در هنگام آبیاری از پاشیدن آب بر روی گل ها خودداری کنید، بهترین راه برای آبیاری گل یاسمن این است که زیر گلدانی را از سنگ ریزه پر کنید و سپس تا لبه آن پر آب کنید و سپس گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید تا با تبخیر شدن آب زیر گلدانی رطوبت مورد نیاز گیاه در فصل تابستان فراهم شود.

آشنایی با نگهداری گل یاسمن

دمای مورد نیاز:

برای نگهداری گل یاسمن نیاز نیست دمای هوا بالا باشد، مناسب ترین دما برای پرورش این گیاه دمایی به اندازه ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد، این گیاه در فصل تابستان خواهان جریان هوای خنک می باشد، گل یاسمن برای اینکه بتواند در فصل رشد به گل بنشیند باید به مدت ۶ هفته سرما ببیند تا بتواند تا اواخر زمستان به مرحله گل دهی برسد، بدین جهت شما حتما باید گیاهتان را در هنگام پاییز به خارج از خانه در مکانی نیمه سایه با درجه دمایی ۴ تا ۱۶ درجه سانتی گراد انتقال دهید تا نیاز سرمایی خود را تامین کند، یکی از دلایلی که گیاه نمی تواند در فصل رشد به مرحله گل دهی برسد این است که نیاز سرمایی ان تامین نشده است.

نکته: از قرار دادن گیاه در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی جدا خودداری کنید.

نور مورد نیاز:

این گیاه برای رشد مطلوب خود نیاز به دریافت روزانه ۴ ساعت نور مستقیم خورشید دارد، چنانچه اگر نور کافی و مورد نیاز برای نگهداری گل یاسمن فراهم نشود منجر به کاهش میزان گلدهی می شود، البته توجه داشته باشید که گیاهتان را از نور مستقیم در تابستان و ساعات اولیه ظهر محافظت نمایید چرا که می تواند گیاه را خراب کند از این رو بهتر در این ساعت در نیم سایه قرار داده شود. تابش شدید نور خوشید باعث تغییر رنگ برگ ها و چروکیده شدن آنها می شود.

نحوه نگهداری از گل یاسمن

خاک مطلوب:

بهترین خاک برای پرورش گل یاسمن خاکی با ویژگی های غنی بودن، سبک بودن، قابلیت داشتن زهکشی مناسب و داشتن قابلیت حفظ رطوبت می باشد که خاک کمپوست می تواند گزینه مناسبی برای این گیاه باشد، البته می توانید به ان مقداری خاک باغچه و خاک پرلیت هم اضافه نمایید. چنانچه برگ های گیاه یاسمن ریز و از مقدار گل ها کاسته شد نشان دهنده آن است که خاک گیاهتان خالی از مواد غذایی و املاح می باشد از این رو شما می توانید هر ۲ هفته ۱ مرتبه از کودهای مخصوص گیاهان خانگی استفاده کنید.

توجه داشته باشید برای کوددهی گیاهتان در فصل بهار و بعد از تمام شدن فصل گلدهی اینکار را نکنید، بهتر است هر زمان به تعویض گلدان گیاهتان پرداخته اید کوددهی را انجام دهید.

آفات و بیماری ها:

آفت و بیماری خاصی وجود ندارد که برای گل یاسمن تهدید کننده باشد، اما شپشک آرد آلو، شته و دیگر شپشک های گیاهی می تواند آفات احتمالی برای این گیاه به حساب بیاید که در نتیجه باعث کاهش رشد گیاه می شود.

زمان انجام هرس:

انجام عملیات هرس برای پرورش گل یاسمن بسیار ضروری می باشد زیرا اگر هرس را انجام ندهید گیاه رشد مطلوبی را نخواهد داشت، از این رو شما برای انجام عملیات هرس باید زمانی که گلدهی به پایان رسید انجام دهید، شما باید بعد از اینکه در بهار گلدهی به اتمام رسید حدود ۷۰ درصد شاخه هایی را که گل داده بودند را هرس نمایید، توجه داشته باشید هرس باید بین بهار تا اواخر تابستان صورت بگیرد و نباید از تابستان به بعد هرس انجام شود چرا که زمستان فصل شکل گیری غنچه ها می باشد.

نحوه پرورش و کاشت گل یاسمن

نحوه کاشت و تکثیر گل یاسمن

برای کاشت و تکثیر گل یاسمن می توانید از طریق استفاده از قلمه این گیاه به سادگی اقدام به تکثیر آن کنید، شما باید این کار را در اوایل تابستان انجام دهید و اقدام به تهیه قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر کنید و سپس قلمه را باید در یک بستر کاملا مرطوب بکارید، البته می توانید از طریق خوابانیدن هم اقدام به این کار کنید کافیست ساقه را به صورت خوابیده در خاک قرار دهید طوری که نصف آن درون خاک و نصف دیگر آن زیر روی خاک باشد.

بعد از آن می توانید قلمه را به عنوان گیاهی کاملا مستقل از گیاه مادری بکارید، زمانی که قلمه را به گلدان اصلی انتقال دادید باید نوک ساقه اصلی را بزنید تا دیگر شاخه های جانبی برای رشد تحریک شوند بعد از کاشت یاسمن از طریق قلمه سال بعد شروع به گلدهی خواهد کرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت گیاهان زینتی بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *