چگونگی تکثیر درختچه توری

درختچه توری از گیاهان زینتی محسوب می شود. در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با نحوه ی چگونگی پرورش و تکثیر این گیاه آشنا کنیم و شرایط نگهداری از گیاه برای رشد بهتر را نیز در این مقاله بیان کردیم.با ما همراه باشید.

درختچه های توری از دسته گیاهان زینتی و بسیار خاص در طبیعت می باشند که با وجود برگ هایی بیضوی شکل که روی شاخه های آن قرار دارند، زیبایی آن را چند برابر کرده است.

معرفی درختچه توری:

درختچه توری از دسته ی گیاهان زینتی دوست داشتنی در جهان محسوب می شود. جنس این درختچه lagerstroemia می باشد که در خانواده lythraceae (حنا) و بومی آسیا مثل کشورهای چین، کره و ژاپن قرار دارد.

این درختچه در نواحی گرم و خشک بهتر رشد می کند و اصلا با شرایط ساحلی و مرطوب سازگار نمی باشد. پس بهترین نواحی برای تکثیر این درختچه،نواحی گرم و خشک می باشد.

این درختچه اصلا سرمای شدید و یخبندان را دوست ندارد و نمی تواند آن را تحمل کند. از عیب هایی که این درختچه دارد این است که جابجایی بسیار سختی دارد و به راحتی نمی توان این گیاه زینتی را جابجا کرد.

چگونگی تکثیر درختچه توری

درختچه توری گونه های متفاوتی دارد که یا همیشه سبز هستند و یا همیشه خزان پذیر می باشند. که گونه indica  از نوع خزان پذیر می باشد که گلهایی به رنگ صورتی، سفید، کرمی، قرمز و ارغوانی دارند.

آرایش قرار گرفتن این گلهای زیبا به صورت خوشه ای می باشند که بر روی شاخه ها قرار گرفته اند که این امر باعث زیبایی دو چندان این گیاه می شود.

این درختچه ویژگی بسیار مهمی دارد که باعث شد علاقه مندان به این گیاه شور و اشتیاق بیشتری برای کاشت این گیاه در فضای سبز داشته باشند که این ویژگی ماندگاری گلها به مدت طولانی است به طوری که گلها در فصل تابستان ظاهر شده و دو الی چهار ماه گل ها شکوفا می شوند.

درختچه های توری وجه شباهتی نیز با درخت چنار دارند که شباهت آن این است که پوست هردو در طی یکسال می ریزد که رنگ پوست صاف آن به رنگ خاکستری می باشد.

برگ های آن به رنگ سبز تیره و کوچک و صاف هستند که در فصل پاییز به رنگ نارنجی در می آیند. میوه این درختچه کپسول و بذر آن به رنگ قهوه ای مایل به مشکی است.

چگونگی تکثیر درختچه توری:

برای پرورش این درختچه از سه روش قلمه چوب سخت،قلمه چوب نرم و کاشت بذر می توانید استفاده کنید که ما در ادامه این مقاله شما را با نحوه پرورش این گیاه با این سه روش آشنا خواهیم کرد.

۱-قلمه چوب سخت

برای پرورش این گیاه پیشنهاد می شود که از قلمه های چوب سخت استفاده کنید که در شروع فصل زمستان میتوان آن را تهیه کرد.

در این روش باید از قلمه هایی که طول ۲۰ سانتی متر دارند استفاده کنید و در مرحله بعد باید آن ها را در ترکیبی از خاک که شامل پیت ماس، شن و پرلیت است بکارید.

به این نکته باید توجه شود که قبل از کاشت قلمه ها حتما آن ها را مرطوب کنیم و بعد از مرطوب کردن حتما باید صبر کرده تا آب اضافه آن به طور کامل خارج شود و بعد از خارج شدن آب اضافی آن اقدام به کاشت قلمه ها کنیم.

نکته بعدی که می تواند حائز اهمیت باشد این است که شما می توانید از هورمون ریشه زایی نیز استفاده کنید که این امر باعث می شود سرعت ریشه زدن قلمه ها به طور قابل ملاحظه ای زیاد شود.

بعد از کاشتن قلمه، گلدانی که قلمه ها را در آن کاشته اید را در محلی که دمای آن حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد است قرار دهید و همچنین باید گلدان را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در مکانی قرار دهیم که از نور غیرمستقیم خورشید برخوردار باشد.

به این نکته نیز توجه کنید که پروسه ریشه زایی در حدود ۴ تا ۸ هفته به طول خواهد انجامید.

بعد از اینکه برگ های جدید مشاهده شدند شما می توانید گلدان را به مکانی ببریدکه دارای نور مستقیم باشد.

۲- قلمه چوب نرم

در تکثیر درختچه توری شما می توانید که از قلمه های نرم این درختچه که در اوایل فصل تابستان تهیه می شوند استفاده کنید که از نوک ساقه های جوان درختچه توری تهیه می شوند. خوب است بدانید که قلمه های نرم طولی حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر دارند.

قلمه گیری از چوب نرم گیاه توری

این قلمه ها برای این که پژمرده نشوند و بهتر روند ریشه زایی را طی کنند به شدت نیازمند محیطی با شرایط مرطوب هستند.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که قلمه های نرم باید طولی حدود ۳۰ سانتی متر داشته باشند تا بتوانید آن ها را به راحتی در فضایی آزاد بکارید.

۳- کاشتن بذر برای پرورش درختچه توری

روش دیگر پرورش درختچه توری کاشت بذر آن است. باید بدانید که میوه های این گیاه در فصول پاییز از درختچه جدا خواهند شد.

باید بدانید که زمانی قابل کاشت هستند که میوه ها به طور کامل رسیده باشند، زمانی به طور کامل رسیده اند که میوه ها به طور کامل خشک شده اند.

در مرحله بعد باید بذرها را در محلی دارای شرایط خشک و خنک نگهداری کنید و توصیه می شود که حتما در طول فصل زمستان این کار انجام شود.

زمان کاشتن بذر در فصل بهار می باشد. به صورتی که با شروع فصل بهار بذر را در  خاکی که ترکیبی از خاک برگ و پرلایت می باشد به صورت سطحی و با عمقی تقریبا نیم سانتی متر بکارید. در مرحله بعد باید گلدان حاوی بذر را در کنار پنجره ای که گرم باشد و ترجیحا آفتاب گیر نیز باشد بگذارید.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای پرورش و تکثیر درختچه توری دمای ۲۴ الی ۳۰ درجه سانتی گراد مناسب است. پروسه جوانه زنی درختچه توری تقریبا ۳ هفته به طول خواهد انجامید.

نکته:

درختچه توری به دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد به شدت حساس است به همین دلیل باید گیاه را موقعی به فضای بیرون منتقل کنید که دما کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نباشد و بیشتر از آن باشد تا گیاه آسیب نبیند.

شکل برگ درختچه توری

شرایط لازم برای پرورش و نگهداری درختچه توری

همان گونه که شما عزیزان می دانید همه موجودات از جمله گیاهان برای اینکه بهتر رشد کنند باید از شرایط مناسب مخصوص خود برخوردار باشند که ما در ادامه این مقاله تا حدودی شما را با شرایط خاص درختچه توری آشنا خواهیم کرد:

آبیاری مناسب :

خوب است مطلع باشید که این گیاه برای پرورش و تکثیر بهتر به آبیاری منظم و مناسب مخصوصا در فصول تابستان دارد که دلیل عمده آن این است که در فصل تابستان هوا به شدت گرم می باشد.

قلمه گیری از درختچه توری در زمستان

نکته:

مناسب ترین زمان برای آبیاری این گیاه زینتی زمانی است که خاک گلدان آن تقریبا به طور کامل خشک شده باشد و زمانی که خاک خیس و یا مرطوب است از آبیاری گیاه باید خودداری شود زیرا باعث پوسیدگی می شود.

نورمناسب:

باید بدانید که این گیاه به شدت نیازمند محل و مکانی است که نور کامل و مستقیم افتاب را دارا است.

در طول ۲۴ ساعت از شبانه روز، باید ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید برای پرورش و تکثیر بهتر درختچه توری به این گیاه بتابد.

نور مناسب برای تکثیر درختچه توری

نکته:

نکته ای که باید بدانید این است که یکی از دلایل اصلی کم گل دادن این گیاه کم نور بودن مکان آن است و باعث شیوع بیماری های مختلفی می شود.

کود دادن مناسب:

خوب است بدانید که درختچه توری نسبت به غذا کم توقع می باشد و نیاز زیادی به کود و مواد غذایی ندارد و تنها نیاز می باشد که در آخرهای فصول زمستان بعد از هرس کردن گیاه به مقدار یک لیوان متوسط کود شیمیایی به هر یک متر مکعب از خاک اضافه کنید تا این گیاه نیاز های خود را تامین کرده باشد.

دما مناسب برای رشد گیاه

هرس کردن:

هرس کردن این گیاه فقط در فصول زمستان صورت می گیرد و تنها برای حذف کردن شاخه های اضافی توصیه می گردد.

به دلیل اینکه در فصول تابستان هرس کردن ممکن است به دور دوم و یا سوم گلدهی منجر شود و زیبایی و سلامت گیاه را به خطر بیندازد تاکید داریم که هرس کردن تنها در فصل زمستان صورت گیرد.

هرس کردن برای تکثیر درختچه توری

نکته:

خوب است مطلع باشید که هرچه حجم گیاه کمتر باشد باشد گیاه راحت تر می تواند از نور مناسب و تهویه هوا استفاده کند به همین دلیل تاکید خاصی بر هرس کردن مناسب درختچه توری داریم تا بهتر بتوان آن را پرورش و تکثیر کرد.

خاک مناسب:

خاک مناسب برای پرورش گیاه توری

خوب است بدانید که برای کاشتن و پرورش این گیاه مناسب ترین و بهترین خاک، ترکیبی از خاک باغچه و خاک برگ می باشد. به این نکته هم باید توجه شود که هر سال مقداری خاک جدید و تازه به پایه بوته ها اضافه کنید.

این کار به این دلیل است که ریشه های سطحی گیاه به طور کامل محفوظ شوند و در فصول زمستان دچار آسیب نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *