گیاهان تصفیه کننده هوا

برخی از گیاهان زینتی نسبت به دیگر گیاهان، در پاکسازی هوا موثرترند. با آشنایی و پرورش این گیاهان هوای تازه و سالم را به خود و اطرافیانتان هدیه دهید.

گیاهان تصفیه کننده هوا با توجه به آلودگی بیش از حد شهر ها، به عنوان گیاه آپارتمانی انتخابی شایسته هستند. این گیاهان نه تنها از زیبایی زیادی برخوردارند. بلکه در تصفیه هوا و ضد عفونی کردن محیط نیز نقش مهمی دارند. از این رو ما لیستی از این گیاهان مفید برایتان تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید.

لیستی از گیاهان تصفیه کننده هوا و نحوه ی نگهداری از آنها :

نگهداری از گل های زینتی و همچنین درختان میوه ، گیاهان دارویی بسیار رایج است. اما باید بدانید که وجود گیاهانی که هوایی پاک و سالم در اختیارتان قرار دهند. نیز بسیار حائز اهمیت است. هوای سالم زندگی را با نشاط تر می کند. از این رو شما را با گیاهان مفید برای داشتن هوای سالم آشنا می کنیم. برخی از این گیاهان را همه می شناسید و به مدت طولانی در منزل خود نیز از آنها استفاده کرده اید. اما با این ویژگی خارق العاده آنها آشنا نیستید.

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا

طبق تحقیقات انجام شده، گیاهان آپارتمانی توانایی دفع بنزن، زایلن، تولوئن و فرمالدئید را دارند. این مواد سمی امروزه به راحتی به منازل آمده اند و باعث بیماری ها تنفسی و قلبی می شوند.
تخته های سه لایی، فوم ها و اسفنج ها به مرور زمان از خود فرمالدئید نشر می دهند. به این ترتیب فضای اتاق ها از فرمالدئید پر می شود. فرمالدئید در دمای اتاق به صورت گازی موجود است.که موجب سوزش چشم ها، سوزش مجاری تنفسی و تنگی نفس می شود. همچنین در آپارتمان ها که هوا ساکن است. دی اکسید کربن بیشتر تولید می شود با تنفس دی اکسید کربن کم کم سرگیجه و سردرد بروز می کنند. تمامی این مواد بر عملکرد مغز تاثیر می گذارند.
پس بهتر است برای تصفیه هوای منزل خود به فکر چاره باشید.
این گیاهان مواد سمی و مضر را جذب می کنند و برای استفاده خود در آینده آنها را ذخیره می کنند. به این ترتیب هوا ۵۰ تا ۷۵ درصد پاک می شود. که این مقدار قابل توجهی است.

لیست گیاهان مفید برای تصفیه هوا :

بهتر است اول از گیاهان رایج در منازل به عنوان گیاهان تصفیه کننده هوا یاد کنیم. این گیاهان به راحتی پرورش داده می شوند. و قابل دسترس هستند. مانند :

گل بنجامین انجیری ( فیکوس بنجامین ) :

گل بنجامین انواع مختلفی دارد. و در بین مردم نیز گیاه محبوبی است. این گیاه علاوه بر زیبایی بی نظیر برگ ها و فرم زیبای درختچه مانندش، از گیاهان تصفیه کننده هوا نیز محسوب می شود. نگهداری آن بسیار راحت است. و ظاهری زیبا و شکیل دارد. به همین دلیل استفاده ی آن در آپارتمان ها پر طرفدار ست. روش نگهداری آن را در همین سایت به طور جامع بخوانید.

بنجامین مواد مضری مانند تری کلرو اتیلن و بنزن و همچنین فرمالدئید را از فضای اتاق حذف می کند.

فیکوس بنجامین یا بنجامین برگ انجیری

سرخس برگ شمشیری ( سرخس بوستون ):

فرمالدئید از مواد پلاستیکی که روزانه بیشمار از آنها استفاده می کنیم به وجود می آید. سرخس برگ شمشیری از از بین بردن اثرات مضر فرمالدئید بسیار موثر است. و این آلاینده را به خوبی از بین می برد.

سرخس برگ شمشیری و تاثیرات ان بر هوا
سرخس برگ شمشیری نیز زیبایی ظاهری دارد. این گیاه به نور مستقیم خورشید نیازمند نیست از این رو برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است.
باید بدانید که سرخس به آب زیادی نیاز دارد. بهتر است در هنگام آبیاری آب را روی برگ های آن نریزد و فقط ریشه را آبیاری کنید. در صورت کم آب بودن برگ های آن زرد و خشک می شوند. پس بهتر است در بهار تا اواسط پاییز روز در میان گیاه را آبیاری کنید. در فصل زمستان در هر هفته دو بار آبیاری نیاز است.

نخل اریکا :

یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا نخل اریکا و نخل شامادورا ست. زیرا تولوئن و زایلون را از محیط می گیرد. این نخل ویژگی جالب دیگری نیز دارد. علاوه بر تصفیه هوا به مرطوب شدن هوا نیز کمک می کند. زیرا مقدار زیادی بخار آب تولید می کند.

تولوئن نسبت به بنرن سمیت کمتری دارد. اما باید بدانید تنفس گاز تولوئن بر سیستم عصبی موثر است. موجب سرگیجه، حالت تهوع، کم شدن بینایی و شنوایی، سردرد و.. می شود.

نخل اریکا و تصفیه هوای منازل
در صورتی که نور خورشید از پشت شیشه به گیاه برسد، برگ های آن شروع به سوختن می کنند. پس در جای مناسبی آن را قرار دهید. نخل اریکا نیز همانند دیگر گیاهان نیازمند آبیاری منظم است و در آبیاری کم ممکن است دچار سوختگی برگ شود. زهکش مناسب برای گلدان تعبیه کنید.

نخل راپیس Rhapis excels  :

گیاه همیشه سبز نخل راپیس به نور و رطوبت کمی نیاز دارد از این رو یک انتخاب مناسب برای آپارتمان محسوب می شود. علاوه بر این ویژگی مثبت این نخل این است که تولوئن و زایلون را از محیط پاک می کند. در نتیجه انريی را به خانه هایتان باز می گرداند.

نخل راپیس و اکسیژن رسانی

نخل هندی یا نخل آرکا نیز در تصفیه موثر است. مد نظر داشته باشید ک اکثر نخل ها نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کنند.

گل سانسوریا:

بهترین انتخاب برای اکسژن رسانی در شب گل سانسوریا ست. این گیاه در شب هنگام دی اکسید کربن را جذب می کند و اکسیژن رسانی می کند. علاوه ر این در از بین بردن زایلون و بنزن نیز موثر هستند.

تاثیر سانسوریا بر تصفیه هوا

برای آبیاری سانسوریا صبور باشید. در هوای گرم هفته ای یکبار و در زمستان ها و هوای سرد هر ده روز یکبار آبیاری برایش کافی است. برای تکثیر سانسوریا از ریزوم ها یا قلمه ی برگ استفاده کنید.

گل دراسنا :

لاک ها، جلا دهنده ها و برخی رنگ و مواد مصرفی ما در منزل شامل تری کلرو اتیلن و فرمالدهید هستند. گل دراسنا این آلاینده ها را از هوا جذب می کند.

تصفیه هوا با دراسنا

جالب است در مورد پرورش این گیاه بدانید که : این گیاه نور کافی لازم دارد. و در دماهای بالاتر رشد بهتری دار. اگر در اتاق های سرد نگه داری شود. نوک برگ های آن تیره شده و می سوزد.
و اما نکتته ی مهم دیگر این است که باید همیشه خاک را مرطوب نگه دارید. تکثیر این گیاه نیز از طریق خوابانیدن شاخه یا قلمه زنی است.

همچنین گیاهانی مانند نخل ققنوس، پتوس، گل چچمه ای و گیاه عنکبوتی در پاکسازی هوا نقش  دارند. برای خواندن اطلاعات بیشتری درباره ی پرورش هر یک این گیاهان نام گیاه در این سایت جستجو کنید. تا اطلاعات جامعی را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *