تکثیر گیاه قلب ارغوان

پرورش و تکثیر گیاه قلب ارغوان را در این مطلب بخوانید. و از زیبایی بی نظیر برگ های ارغوانی رنگ و گل های ریز سفید و صورتی آن لذت ببرید.

تکثیر گیاه قلب ارغوان به روشی بسیار ساده و متداول انجام می شود. کافی است اطلاعاتی را درباره ی پرورش این گیاه بخوانید تا به راحتی آن را تکثیر کرده و پرورش دهید. گیاه قلب ارغوان به رنگ بنفش با گل های ریز، زیبایی فوق العاده ای را به آپارتمان ها و محوطه ها می دهد. نکات لازم را در این مطلب بخوانید.

تکثیر گل قلب ارغوان و آشنایی بیشتر با این گیاه زیبا :

گل قلب ارغوان نام علمی Tradescantia pallida و نام فارسی برگ بیدی بنفش را داراست. این گیاه در ابتدا در نواحی ساحلی کشور مکزیک بوده است . و بعد ها به مناطق دیگر نیز برده شده است. اکنون این گیاه به وفور در کشور ما نیز یافت می شود. گیاه قلب ارغوان فاقد کلروفیل است از این رو به رنگ بنفش تا ارغوانی دیده می شود. این گیاه گل های ریز با رنگ های سفید، صورتی و ارغوانی دارد. این گلها یه گلبرگ دارند. با اینکه بسیار زیر هستند اما به گل نشستن گیاه قلب ارغوان بسیار لذت بخش است.

گل های گیاه قلب ارغوان

گیاه قلب ارغوان از نظر رنگ و گل های ریز به گل اگزالیس (شبدر زینتی) بسیار نزدیک است. با این تفاوت که این گل برگ هایی پروانه ای شکل دارد.اما برگ های گیاه قلب ارغوان کشیده و نوک تیز هستند.

همانطور که گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. پس در این مناطق به راحتی می توانید گیاه را بیرون از گلخانه ها و فضای باز کشت دهید. اما در مناطق سردسیری گیاه باید در گخانه نگهداری شود. زیرا به سرما حساس است.

گیاه قلب ارغوان را ساقه های رونده دارد. با هرس کردن و کوتاه کردن نمونه ساقه می توانید گیاه را فرم دلخواه خود در آورید. به این ترتیب در گلدان ها به صورت ایستاده و آویزان نمایی زیبا دارد. همچنین از گل قلب ارغوان در فضای باز، باغچه ها و کنار حاشیه بسیار استفاده می شوند.

پرورش گیاه قلب ارغوان در منزلنمونه ای از گیاه قلب ارغوان که برای زیبایی حاشیه باغچه استفاده شده است.

برای پرورش بهتر هر گیاهی دانستن ویژگی های فردی گیاه بسیار مهم است. ما در این بخش تمامی نیاز های گیاه را برایتان بیان می کنیم. تا با رعایت این نکات گیاه را به خوبی پرورش دهید.

نور مناسب برای رشد گیاه قلب ارغوان :

گیاه قلب ارغوان محیط روشن اما نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد. این گیاه در سایه مقاومت حدودی دارد اما بهتر است کمتر در معرض سایه قرار بگیرید. زیرا نور کم باعث کاهش گلدهی می شود. در گیاهان با رنگ های قرمز تا بنفش در صورت کمبود نور رنگ گیاه به رنگ سبز تغییر پیدا می کند. برای اینکه گیاه همواره خوشرنگ باقی بماند. آن را در محیطی با نور غیر مستقیم اما روشن قرار دهید.
بر روی برگ های گیاه قلب ارغوان در نور شدید لکه های قهوه ای رنگ به وجود می آیند. این لکه به مرور زیاد شده و موجب مرگ گیاه می شوند. در صورت مشاهده ی لکه های قهوه ای حتما گیاه را به محیطی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.
یکی دیگر از عوارض کمبود نور، بیشتر شدن فاصله ی ساقه ها از یک دیگر است. به عبارتی گیاه رشد علفی پیدا می کند. ساقه ها باریک تر و جدا افتاده تر می شوند. برای رفع ان مشکل گیاه را هرس کنید.
برای هرس کردن از انتهای ساقه های بلند کوتاه کنید. به این ترتیب گیاه مجبور به رشد عرضی می شود. و فضاهای خالی بین ساقه ها پر می شوند.

کاشت گیاه قلب ارغوان در گلدان

گیاه قلب ارغوان را در چه دمایی نگهداری کنیم ؟

از آنجایی که یک گیاه گرمسیری است. و به دما حساس است. باید بدانید. دما های زیر ۱۰ درجه سانتی گراد گیاه را از بین می برد. در این دما ها برگ ها دچار جمع شدگی و به طور کلی باعث از بین رفتن گیاه می شود. دمای مناسب برای گیاه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد است.
وقتی دمای هوا از ۱۵ درجه سانتی گراد بیشتر باشد می توانید گیاه را از گلخانه خارج کنید. و به فضای باز منتقل کنید.

آبیاری گل قلب ارغوان چگونه باید باشد ؟

آبیاری منظم یکی از نیاز های اساسی گیاهان است.برای این گیاه هفته ای دوبار آبیاری توصیه می شود. اما برای آبیاری دقیق تر بهتر است. به سطح خاک نگاه کنید. اگر لایه ی روی خاک خشک شده بود. برای آبیاری بعدی اقدام کنید.
به میزانی به گیاه آب بدهید که آب اضافی از پایین گلدان خارج شود. کم بودن آب گیاه باعث بی حالی و ضعف گیاه می شود. البته از غرقابی شدن خاک جلوگیری کنید.

تکثیر گی اه قلب ارغوان در خانه

برای آبیاری گیاهان باید به فصل و دما توجه داشته باشید. در فصول گرم که خاک گلدان زودتر خشک می شود. گیاه به آب بیشتری برای رشد نیاز دارد. و در فصول سرد گیاه آب کمتری می خواهد.
البته این نکته را مد نظر خود قرار دهید که در فصل زمستان که گیاه را به خانه می  آورید. بخاری و گرمکن ها باعث می شوند خاک زودتر خشک شود. پس در این مدت توجه داشته باشید که آب کافی به گیاه برسانید.

خاک مناسب برای کاشتن گل بیدی بنفش :

از سوالات مهمی که همیشه قبل از پرورش یکی گل و گیاه به ذهن همه می رسد. نوع خاک مصرفی است. خاک و گلدان آن نقش بسیار مهمی را در پرورش گیاه ایفا می کنند.
برای گیاه قلب ارغوان توصیه می کنیم از خاک های سبک استفاده کنید. مانند :
پرلیت+ پیت موس+ شن+ خاک برگ
استفاده از شن و خاک برگ باعث می شود. گلدان زهکش بهتری پیدا کند. در نتیجه از پوسیدگی ریشه ها جلو گیری می شود.

کود : اگر احساس کردید نور دما و آبیاری منظمی دارید. اما گیاه رشد کافی ندارد و یا ساقه ها شکننده تر شده اند. از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

گیاه قلب ارغوان و روش تکثیر آن

روش تکثیر گیاه قلب ارغوان :

گیاه قلب ارغوان ساقه های کوتاه و بلند زیادی دارد. شما می توانید از این ساقه ها قلمه گیری کنید. و گیاه را تکثیر کنید. برای ایجاد قلمه از گیاه قلب ارغوان نکات زیر را رعایت کنید.

۱٫ چاقو یا تیغ تیزی را مهیا کنید. کند بودن ابزاری که از آن قلمه گیر انجام می دهید. در فرایند ریشه زایی گیاه بسیار موثر است. زیرا اگر ابزار کند استفاده کنید. بافت های گیاه در منطقه ی برش خورده دچار آسیب می شوند و فرایند ریشه زایی به تاخیر می افتد. حتی ممکن است ریشه زایی به کل انجام نشود.

۲٫ قسمتی از ساقه را انتخاب کنید که دارای گره باشد. قلمه ای به طول ۱۵ سانتی متر جدا کنید. بهتر است گره در وسط قلمه قرار گیرد.

۳٫ برگ های اضافی را بچیند. می توانید یک یا دو برگ در انتهای قلمه نگه دارید. اما جالب است بدانید قلمه های بدون برگ نیز ریشه زایی می کنند.

۴٫ ظرف آبی آماده کنید و گیاه را برای ریشه زایی در آن قرار دهید. بعد از گذشت چند روز متوجه ی ظهور ریشه ها می شوید. این گیاه می توانید به زندگی خود در آب ادامه دهید. اما بهتر از بعد از اینکه ریشه کمی بزرگ تر شدند. گیاه را به گلدان مناسب منتقل کنید.

روش تکثیر گیاه قلب ارغوان

نکته : در بیشتر مواقع بعد از قلمه زنی گیاهان را به هورمون ریشه زایی آغشته می کنند تا ریشه ها رشد بیشتری داشته باشند. اما این گیاه بدون استفاده از هورمون ریشه زایی نیز تکثیر می یابد.

تکثیر گیاه قلب ارغوان به راحتی انجام می گیرد. و سریعا گسترش می یابد از این رو این گیاه برای کاشت در باغچه ها و فضای باز نیز بسیار مناسب است. و از آنجا که رنگ برگ های این گیاه ارغوانی است. در کنار دیگر گل ها و چمن ها نمایی بسیار عالی خواهد داشت. برای نمونه در کنار گل اشرفی که رنگ های متنوع و جذابی دارد به خوبی رشد کرده و زیبایی بخش محیط خواهد بود.

امیدواریم مطالب بالا برایتان مفید واقع شوند. و از پرورش و تکثیر گیاه قلب ارغوان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *