پرورش گل میمون در فضای باز یکی از بهترین گزینه هاست. زیبایی و رنگ های متنوع این گیاه توجه همه را به خود جلب کرده است. نکاتی برای پر گل شدن گیاه را بخوانید.

پرورش گل میمون در گلدان و باغچه بسیار مورد توجه است. گل های این گیاه رنگ های متنوعی دارد. . از گیاهان چند ساله محسوب می شود. تکثیر گل میمون از طریق کاشت انجام می گیرید. در این مطلب روش نشاء این گل را آموزش می دهیم. تا گیاه گلدهی بیشتری داشته باشد. با ما همراه باشید.

پرورش گل میمون و آشنایی با شرایط لازم برای گلدهی بیشتر :

نام علمی گل میمون است. این گیاه بومی مدیترانه بوده اما امروزه در ایران نیز به وفور یافت می شود. گل میمون یک گیاه چند ساله و گلدار است. گل های آن با رنگ های سفید ، زرد، ارغوانی ، بنفش و صورتی به زیبایی در طبیعت دیده می شوند. گل میمون به سه دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی بر اساس ارتفاع ساقه ها است : گل های پا بلند، پا متوسط و پا کوتاه.
گل های پا کوتاه برای کاشت در گلدان مناسب اند و گل های پا بلند و پا متوسط بیشتر در فضای باز و باغچه ها کاشته می شوند.
ارتفاع گل میمون از ده سانتی متر تا یک متر نیز می رسد.

گل میمون و نگهداری از آنگل میمون طیف رنگی زیادی دارد. و به یک رنگ محدود نیست. بعضی از این گلها دو رنگ هستند و برخی دیگر مجموعه ای از طیف رنگی را در خود جای داده اند. هر یک از این گل ها  زیبایی بیشماری دارد.

اما اگر برایتان این سوال پیش آمده است که علت نام گذاری این گل چه بوده. باید بدانید. با فشردن گل دهانه ی گل باز می شود. از این رو آن را گل میمون نامیدند.
گل میمون نیز  همانند گل گلایل، حساسیت ژئوتروپیسم دارد. یعنی باید بعد از چیدن شدن گل ها آن را به طور عمودی حمل کرد. از گل میمون برای زیبا تر کردن سبد های گل همچنین در دسته گل ها نیز استفاده می شود. به دلیل طیف رنگی زیادی که دارد. به راحتی در کنار گل های دیگر قرار می گیرد و زیبایی خاصی به سبد گای گل می بخشد.

پرورش گل میمون در فضای باز

روش کاشت و تکثیر گل زیبای میمون :

برای تکثیر گل میمون بهترین راه، کاشت بذر است. اما بذر ها را به دو روش می توان کاشت.

روش اول : کاشت ذر در فصل پاییز است. بهترین زمان برای کاشت بذر ها ۶ تا ۸ هفته قبل از اتمام یخبندان است. گلخانه را در نظر بگیرید. سپس در این زمان بذر ها  را در گلدان مناسب نشاء بپاشید و روی آن را لایه ی نازکی از خاک بریزید. خاک را مرطوب کنید. برای سبز شدن بذر ها تقریبا ۱۰ الی ۲۰ روز زمان لازم است. تا جوانه زدن بذر ها همواره به آبیاری ادامه دهید. اما بعد از جوانه زنی و سبز شدن گیاه آبیاری را اندکی کاهش دهید تا از پوسیدگی و قارچ زدگی ریشه جلوگیری شود.
در فصل بهار می توانید گیاه را به باغچه و فضای باز منتقل کنید. دقت کنید اگر گیاه شما از نوع پا بلند است فاصله ی بیشتری بین هرکدام قرار دهید.

در این روش گلدهی گیاه بیشتر از روش دوم است. برای داشتن گل میمون با سر شاخه هایی پر از گل، در فصل پاییز برای کاشت بذر ها اقدام کنید.

پرورش گل میمون در گلخانهنمونه ای از شاخه های پر گل، گل میمون

روش دوم : می توانی برای کاشت بذر ها در فصل بهار نیز اقدام کنید. در این فصل می توانید مستقیم بذر ها را در باغچه بکارید. و آبیاری کنید. تا شاهد جوانه زنی و رشد گیاه باشید. در این روش برای مشاهده ی جوانه ها تقریبا دو هفته زمان لازم است.

بهتر است در این مدت آبیاری ها را با آبپاش ریز انجام دهید. استفاده از خاک شنی نیز موثر است. در زیر با ترکیب خاک مناسب برای گل میمون بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با نیاز های گل میمون :

اکثر افراد فکر می کنند گیاهانی که در فضای باز رشد می کنند. به شرایط خاص برای نگهداری نیاز ندارند. اما باید بدانید تمامی گیاهان و موجودات زنده به شرایط ویژه برای رشد خود نیازمند اند. حال با نیاز های گل میمون آشنا شوید. تا بتوانید گل میمون شاداب داشته باشید.

گل میمون و ورش تکثیر آنگل میمون سفید ترکیب شده با رنگ زرد. نیز بسیار پر طرفدار است. زیرا به گل های گلایل نیز شباهت دارد.

میزان آبیاری لازم برای گل میمون :

برای آبیاری گل میمون به سطح خاک نگاه کنید. در صورتی که لایه رویی خاک خشک شده بود. بهترین زمان برای آبیاری است. دقت کنید که بین هر آبیاری سطح خاک خشک شود.  اگر آبیاری زیاد باشد باعث پوسیدگی ریشه و کاهش استحکام ساقه ها می شود.
دقت کنید در هنگام آبیاری برگ ها خیس نشود. زیرا برگ ها به آب حساس هستند. و زیبایی خود را از دست می دهند.

گل میمون را در چه دمایی نگهداری کنیم؟

گل میمون دوست دار هوای خنک است. دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه برای گلدهی عالی است. اما دما های بالاتر از ۲۵ درجه باعث کاهش گلدهی می شوند.

نور مناسب برای گل میمون :

با اینکه گل میمون هوای خنک را دوست دارد. اما از نور مستقیم برای این گیاه غافل نشود. گل میمون نیاز مند ۶تا۸ ساعت نور مستقیم در روز است. در صورتی که نور کم باشد. گل دهی کاهش می یابد  احتمال ابتلا گیاه به قارچ بالا می رود.
حال با توجه به نیاز های گل میمون متوجه می شویم بیشترین گل دهی در تابستان های خنک روی می دهد.

رنگ های گل میمون

خاک مناسب :

خاک مناسب برای پرورش گل میمون ترکیبی از : ماسه + پیت ماس + خاک برگ

دقت کنید که زهش مناسب برای گل ایجاد کنید. گل میمون به کود های شیمیایی و تغذیه مصنوعی نیز ندارد. اما اگر می خواهید گیاه را تقویت کنید می توانید از خاک برگ و کود حیوانی پوسیده در خاک آن استفاده کنید.

پرورش گل میمون در خانهنمونه ای از ترکیب رنگ خاص گل میمون

بیماری های گل میمون :

و اما از بیماری ها و مشکلاتی که برای گل میمون ممکن است پیش بیاید. میتوان به آبیاری بیش از حد اشاره کرد. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه و کاهش استحکام ریشه ها می شود. در صورتی که ساقه ها بیش از حد نازک و شکننده شدند، میزان آبیاری را کاهش دهید تا نتیجه را ببینید.

پوسیدگی ریشه ها نیز آز مشکلاتی آبیاری زیاد است. برای اینکه از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری کنید. زهکش مناسبی فراهم کنید. تا از تجمع آب اضافی در مجاورت ریشه ها جلوگیری شود.
قارچ زنگ یکی از آفاتی گل میمون است. اما این قارچ معمولا بعد از یک سالگی گیاه به وجود می آید. برای رفع این مشکل می توانید گیاه را به صورت یک ساله پرورش دهید.

شاخه های گل شب بو نیز نمایی همانند گل میمون دارد. هر دوی این گیاهان جزئی از گیاهان فضای باز هستند. و در گلدان ها نیز کاشته می شوند. گل شب بو به رایحه ای که در شب آزاد می کند معروف است.

امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شوند. و از کاشت و پرورش این گیاهان زیبا لذت ببرید. پاسخگوی سوالات شما در قسمت نظرات هستیم. موفق باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *